tilbage

Land Rover Forum  

Index
25151: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (28-06-2005 13:04:46)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 193.162.202.213)
Det skorter heldigvis ikke på rigtig mange konstruktive bidrag til udfordringen med at få synet og godkendt min i Tyskland for nyligt indkøbte LR 110" 3,5 V8 fra 1996 - alt iøvrigt jfr. mit indlæg af 08.06.2005.

Foruden Applaus Bilsyn har jeg også været i dialog med Færdselsstyrelsen (iøvrigt en positiv oplevelse - de er faktisk ualmindeligt service-mindede), og hér fået klarlagt, at det væsentligste krav til at få min bil godkendt er montering af en reguleret 3-vejs katalysator (evt. med lambdasonde) incl. opfyldelse af Euro 1 normen.

Og her er det så, jeg endnu en gang løber panden mod muren med min manglende tekniske indsigt, for kan dét overhovedet lade sig gøre på en gammel bil med karburatormotor? Nogle siger, det kan, og andre siger, det kun kan lade sig gøre med en ureguleret katalysator, som imidlertid ikke opfylder Euro 1 normen...

I Tyskland skulle der angiveligt være en hel "industri" med montering af 3-vejs katalysatorer på gamle biler, fordi reglerne, som jeg har forstået det, er sådan, at dette medfører lavere vægtafgift. Men ingen af disse firmaer har umiddelbart min motor over de biler, de kan tilbyde en løsning til.

Så endnu en gang - er der nogle, der kan hjælpe mig med mere viden, så øs meget gerne af den ... :-)


Index
25156: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (28-06-2005 16:45:01) (svar på 25151)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.221.43)
Hvem har du haft kontakt med i Tyskland ?
Index
25166: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (29-06-2005 10:39:27) (svar på 25156)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 193.162.202.213)
Hej Paul,

jeg har ikke haft kontakt med nogle i Tyskland, men undersøgt på en del sider, bl.a. http://www.autokat.de, og alle synes kun at kunne tilbyde en løsning til biler med biler med elektronisk indsprøjtning, heriblandt Land Rovers EFI modeller.
Index
25183: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (29-06-2005 15:53:31) (svar på 25156)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 193.162.202.213)
Hmm ....... findes det, findes det nok hos én af de udbydere, der er links til her:

http://www.adac.de/images/Nachruestsysteme_Neu_tcm8-84041.pdf

Har foreløbig skrevet til KatShop, og så må vi se, hvad de siger ....
Index
25157: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (28-06-2005 22:34:39) (svar på 25151)
Carsten Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Hej Søren,

Du kan ikke sætte en reguleret 3-vejs katalysator på din Defender, det vil kræve en Lambda sonde, som kan regulere blandingen. En lambda sonde kan kun regulere blandingen på en motor med benzinindsprøjtning eller elektronisk regulerede karburatorer (fx. Lada Samara). Lambda sonden har ingen mulighed for at regulere blandingen på de benyttede karburatorer.

Der er måske mulighed for at "lokke" Færdselsstyrelsen til at give en dispensation, hvis din Defender bliver monteret med en ureguleret 3-vejs katalysator, men let bliver det helt sikkert ikke, du skal give en gevaldig god forklaring på, hvorfor netop din bil skal godkendes.

Du kan uden besvær modificere udstødningen og montere en 3-vejs katalysator fra en Range Rover, den bliver naturligvis ureguleret, men få nu lige en godkendelse først.

Mvh Carsten Petersen
Index
25167: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (29-06-2005 10:42:58) (svar på 25157)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 193.162.202.213)
Hej Carsten,

jeg har forsøgt at opnå dispensation, men det kan desværre ikke lade sig gøre.

Færdselsstyrelsen har fuld forståelse for, hvor irriterende og ærgerlig en situation, jeg er havnet i, men der ER bare ingen mulighed for at give dispensation i et tilfælde som mit.

Så det ender nok med, bilen er til salg - selvfølgelig først og fremmest i Tyskland, men skulle nogle være interesseret, så hold jer endelig ikke tilbage .... ;-)

Index
25169: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (29-06-2005 10:57:01) (svar på 25167)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hej Søren.

Er der ikke mulighed for at lægge en 3,9EFI ned i bilen. Det er den jo også lavet med - Eller hvad?
Hvad koster bilen i øvrigt uden afgift? Jeg kunne jo godt tænke mig at prøve at lave en Land Rover 2,8i, men jeg vil ikke af med min 300Tdi
Index
25174: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (29-06-2005 12:16:21) (svar på 25169)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 193.162.202.213)
Hej Jakob,

jo, at lægge en nyere motor i er en mulighed. Defender'en har ganske rigtigt været lavet med 3,9 EFI motoren, men har bare ikke været importeret til Danmark i den udgave, hvorfor det er forbundet med et vist besvær at få en godkendelse. Blandt andet skal jeg i hvert fald kunne få Rover Danmark til at udstede en erklæring om, at bilen har været seriefremstillet og solgt med 3,9 motor i andre europæiske lande, og hertil fremskaffe dokumentation for, at bilen med denne motor overholder de relevante Euro normer. Angiveligt kører der vist mindst én 90" i DK med 3,9 motor, lige som der jo både kører Disco'er og Range Rovere med samme. Men det er ikke tilstrækkeligt bare at henvise hertil, fordi opfyldelse af Euro normerne skal måles på den helt specifikke biltype ..... som jeg har forstået det.

Hvad en rimelig 3,9 motor kommer til at stå i incl. fuld arbejdsløn i.f.m. udskiftning har jeg p.t. ingen anelse om.

110"eren har i indkøb stået mig i ca. kr. 80.000 uden afgift, og T&S foreløbige bud er kr. 53.000 oveni.

/Søren

PS: Har i min febervildelse (og måske som endnu et godt eksempel på manglende indsigt/forstand) tænkt den tanke, at jeg skulle prøve at finde en ældre ramme m/papirer og flytte hele bilen over på. Men hvad det vil koste, og om man uden videre må, aner jeg jo heller ikke for nuværende. Til gengæld har jeg lært, at fremover skal jeg have undersøgt ALT, inden jeg kaster mig ud i noget .... ;-)
Index
25175: sv: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (29-06-2005 12:46:57) (svar på 25174)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.125.41)
Hej,

3,9l EFI 110'eren er kun lavet i 500 eksemplarer og koster, som konsekvens heraf,boksen. Jeg tror ikke det er et problem at få den godkendt i dk. Der kører også 2 90'ere rundt i DK med 4.0 V8 EFI'er.

mvh Jesper
Index
25179: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (29-06-2005 14:49:45) (svar på 25175)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 193.162.202.213)
Hej Jesper,

ja, der kører sådan et par 90"ere rundt i DK ... og var det endda ikke dig, der på et tidspunkt importerede én af dem?

Hvordan klarede du godkendelsesprocessen?
Index
25199: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (30-06-2005 09:59:17) (svar på 25179)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.34.40)
"godkendelsesprocessen" var en formsag, bilen var allerede på tyske plader. Det var bare et syn og indbetaling af afgift. Bilen er i princippet en NAS spec. D90, og det åbner for muligheden for at hente flere NAS'er til DK.

mvh Jesper
Index
25176: sv: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (29-06-2005 12:49:16) (svar på 25174)
Mogens Frederiksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.23)
Hej.

Du har ret i at tyskerne gør noget i eftermontering af reguledrede katalysatorer, der er bl.a. et firma der hedder Worms (hæng mig ikke op på om stavemåden er helt korrekt). Tekniken som de anvender er lidt anderledes end den man kender fra fabriksmonterede katalysatorer. Prinsipielt gælder det om at afstemme luftmængde og brændstofmængde, de konventionelle regulerende katalysatorer styrer brændstofmængden via elektroniken til indsprøjtningsanlægget, men man også styre luftmængden. Dette er relevant på biler med kaburator. Dette har Worms specialiseret sig i. Jeg mener at de bygger et ekstra reguleringsanordning ind i luftindtaget. Det kræver så en godkendelse på hver enkelt bilmodel. Da oldtimer markedet i Tyskland er ret stort, er listen over modeller der er godkendt lang, men om lige omtalte bil er med ved jeg ikke.
Ovennævnte info har jeg hovedsagligt fra det tyske tidskriftet Motor Klassisk.

Mvh Mogens.
Index
25180: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (29-06-2005 14:51:37) (svar på 25176)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 193.162.202.213)
Hej Mogens,

dem vil jeg forsøge at finde - og kontakte - og skulle du til gengæld få tid til at finde den artikel frem, du husker, så sender jeg dig gerne et frimærke eller min emailadresse, så du kan poste mig en kopi .... :-)
Index
25184: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (29-06-2005 15:55:16) (svar på 25176)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 193.162.202.213)
Mon ikke det er http://www.wurmkat.de, du har tænkt på?

Umiddelbart gør de jo kun i Mercedes'er ...
Index
25178: sv: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (29-06-2005 12:54:01) (svar på 25174)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hvad med at købe en ældre billig rådden ramme (godkendt til din motor). Så få en genindhugningsattest til den. Derefter købe en ny lækker galvaniseret ramme i England (samme type som den rådne). Så bygge hele bilen over på den galvaniserede ramme.
Det tror jeg giver færre problemer med T&S. Dog måske flere mekaniske problemer.
Jeg kender en der har gjort noget lignende med en 300tdi i en gammel v8 110". Nu er det en fantastisk blanding der er rigtig fed.
Det tror jeg også din vil være med V8 og galvaniseret Ramme.
Jakob Edelvold
Index
25181: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (29-06-2005 14:54:31) (svar på 25178)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 193.162.202.213)
Hej Jakob,

mon det er den samme 300 Tdi i en gl. 110" V8 med ny galvaniseret ramme, som jeg har set som projekt hos Tohuse for 3-4-5 måneder siden?

Lyder under alle omstændigheder som en spændende mulighed, der også skal undersøges nærmere...
Index
25185: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (29-06-2005 16:01:25) (svar på 25181)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Nej det tror jeg ikke. Den jeg kender bor i nordsjælland, og er en epsom green bus.
Det eneste der får den til at ligne en gammel 110" og ikke en defender 300TDi, er at der er luftindtag på begge sider, da den ene forskærm kommer fra donorbilen og den anden fra 300TDi'eren (Hæng mig nu ikke op på hvad donorbilen var, for jeg er i tvivl om det var en V8)

Jakob
Index
25224: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (30-06-2005 23:24:21) (svar på 25185)
Niels Josephsen #3100, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.242.238)
Hej Jacob

Det var nu ikke en V8 men en temmelig afbrændt 2.5 TD.

(V8 har ingen luftindtag på siderne)

Hilsen Niels

OneTen Bus m 300TDI og helt nye fjedre + dæmper (halv time gamle)
Index
25234: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering (01-07-2005 08:05:56) (svar på 25224)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Jeg skrev jo også i det sidste indlæg at jeg var i tvivl. Min morale var, at man godt kan sætte en nyere bil ovenpå en gammel ramme. Og hvis den gamle ramme så er udskiftet med en ny galvaniseret, så har man en rigtig fed bil - uanset om det er en 300TDI eller en V8.

Jakob