tilbage

Land Rover Forum  

Index
25270: Første gangs LR køber! (04-07-2005 01:31:37)
mdn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.136.29)
Hejsa.

Jeg er blevet lidt bidt af tanken om at købe en LR, og har set mig lun på to muligheder, som jeg håber jeg kan få lidt hjælp til her;

Den ene er køb af en Range Rover V8, benzin, '86 der skal synes til en ca. pris af 12000 - eller en RR 2.4 TDI Diesel fra 1988, til ca samme pris, eller sidst men ikke mindst en Land Rover '88, 1980, diesel til omkring 17000-18000.

Det jeg gerne vil have lidt hjælp til er at mit behov er lidt bredt. Jeg vil bruge pågældende bil til hverdags kørsel - ca 60km om dagen, og så er planen helt sikkert også at tage på forskellige ture når jeg engang har meldt mig ind her =D samt diverse terrænkørsel og andre aktiviter. Altså en bil der gerne må kunne lidt af hvert.

Sidst men ikke mindst er det meget vigtigt for mig at den pågældende bil kan køre lovligt med 3 sæder, så der er plads til kæresten og barnet. Men er der nogle af disse modeller der fås med 3 sæder foran? Og hvis ikke, er det lovligt/besværligt/dyrt at få monteret et midtersæde?

Andre gode råd, og nyttige ting at huske modtages med kyshånd! :)

Mit prisniveau er efter parolen, jo billigere jo bedre - jeg skal trodsalt have solgt min egen fornuftige familie bil (Carina II XL fra 88) for at få råd til en af dem her! =)

Håber i kan hjælpe!

/mdn
Index
25271: sv: Første gangs LR køber! (04-07-2005 07:33:48) (svar på 25270)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Mdn,

Jeg kan da godt forstå at du har forelsket dig i en af de tre modeller, men at ville erstatte en "jegbryderaldrignedogdukanaltidfåenokbrugtpris" Toyota for en V8 benzin...kan du sige "insolvent" :) ?

Et forsigtigt bud lyder på 2500 i brændstof for en RR V8 om måneden og 850 for 88" diesel - men det er da klart at du får noget mere komfort for de 1650 ekstra i V8'eren - du kan selvfølgelig også bare bruge de 1650 på taxa'er hver måned når 88" bryder ned :)

Michael
88" 1981 SIII Exmili
109" 1968 SIIa STW
Index
25277: sv: Første gangs LR køber! (04-07-2005 09:03:08) (svar på 25270)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.208.223)
Hvis du køber en RR TDI kan du regne med at den kører ca. 10 km/l ved kørsel inden for de lovlige hastighedsgrænser.
Inden du køber bør du køre en tur på ca. 30 km med hastighed over 120 km/t. Kan den holde på vandet og temperaturen nede, er motoren muligvis OK.

mvh
Knud
RR tdi 1987
Index
25279: sv: Første gangs LR køber! (04-07-2005 09:25:50) (svar på 25270)
Kirsten & Henrik Hornsved #7091, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 167.25.108.29)
Hej mdn,

I foråret var jeg selv ude at kigge i samme ærinde. Fandt dog hurtigt ud af af at i den prisklasse skal man virkelig være gør-det-selv mand med meget stort værksted og rigtig megen tid. De fleste biler, der bliver tilbudt til 10-20.000, kan måske nok køre, men ofte er ramme/torpedo og nogle gange også aluminiumsdele så medtaget af tæring, at næste syn bliver en særdeles tids-og omkostningkrævende affære.
Specielt hvis du skal bruge bilen til daglig transport, vil mit råd til dig være at du prøver at kigge på biler i 30-40.000. kr.'s klassen. Her kan du virkelig gøre et godt køb(Kig f.eks. i Roverbørsen). Efter megen søgen endte jeg selv med en SIII diesel fra '80 til 40.000, som er i rigtig god stand fsv. angår rust. Man skal dog være opmærksom på det er en ældre dame, som kræver megen opmærksomhed (= tid) for at yde det optimale. Til gengæld er reservedelene enormt billige. Har f.eks. lige købt en ny dieseltank til £40. SIII har 3 sæder foran. Dog ikke alle ex-mili modeller, men det kan monteres, hvis man fjerner batterikasssen.
Go' jagt.
Mvh
Henrik
Index
25284: sv: sv: Første gangs LR køber! (04-07-2005 15:03:32) (svar på 25279)
mdn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.136.29)
Tak for alle rådene og informationerne indtil videre.

Jeg er dog lidt skuffet må jeg indrømme, for det lyder ikke helt som om jeg kan få opfyldt min LR drøm indenfor den prisklasse jeg gerne ville, - i hvertfald ikke hvis jeg skal forvente at bruge bilen til dagligt også.

Men jeg må lige lure lidt videre - jeg er igang med at uddanne mig som pladesmed, så det burde jo være et plus indenfor LR verdenen!

*Hvis* nu jeg vælger at tage hoppet, og det skal være indenfor den nævnte prisklasse, kan nogen af jer så komme med et godt kompromis bud på hvad jeg skal vælge ? Selvom det ikke er en af de 3 ovennævnte modeller? Eks: Hvis der fandtes en model der var mere stabil, billigere, men ikke helt så terrænkørende, så kunne det jo være en start - så længe den dog kan klare noget terræn.

Så kan man vel altid opgradere senere hen ! ;)

Mvh

mdn
Index
25285: sv: sv: sv: Første gangs LR køber! (04-07-2005 15:16:54) (svar på 25284)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
I din prisklasse ville jeg lede efter en serie III. Hvis du er heldig kan du finde en i god tæringsmæssig stand, i det prisleje du leder efter. Så kan man altid få den til at køre bedre hen ad vejen. De fleste vil nok give mig ret i at rent mekanisk, er det ikke raketvidenskab at reparere en Land Rover.
Men hvis du er pladesmed kan det jo godt være at du ser anderledes på det.
Det kan jo også være hvis du nu hjælper nogen med at lave noget svejsearbejde, så vil de hjælpe dig med det mekaniske.

Jakob Edelvold