25295:
sv: Beskyttelse.. (04-07-2005 19:20:32) (svar på
25290)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (
ip-adr: 83.91.120.118)
Hej!
En Landrover er nu meget godt "beskyttet" selv som ren standard-bil...
Meen vil man køre terræn bør man give sig ikast med et par modificeringer, hvoraf to nok er de allervigtigste.
Sørg for at have nogle solide befæstigelsespunkter til når du skal trækkes fri. Der findes mange muligheder, - både færdigkøbte og hjemmelavede - men det skal være solidt! Een god mulighed er de såkalte "JATE"-rings (som i øvrigt er meget enkle at fabrikere selv).
Nu skriver du ikke noget om motortype, men en 94-model er sandsynligvis udstyret med en 200tdi motor. Det er en meget glimrende motor; men den er desværre udstyret med tandrem. Derfor skal tandremshuset tætnes med en bolt inden man kører i vand/mudder i større mængder. Ligeledes er det muligt at tætne koblingshuset med en lignende bolt. Disse to former for "beskyttelse" er meget vigtige at huske ved terrænkørsel i dyb mudder el. vand.
Yderligere "beskyttelse" kommer henad vejen. Det er ikke nødvendigvis første prioritet.
Men hvis du bruger bilen på steder hvor der er mange sten kan det være en fordel med et par differentiale-beskyttere.
Bruger du bilen til skov-kørsel kan det også være en god ide med en styrstangsbeskytter og et eller andet form for gitter foran køler og lygter.
... Og et enkelt lille råd mere, som dog ikke angår egentlig beskyttelse: Hvis du gerne vil ud at prøve bilen af i mudderhuller o.l. inden du har fået anskaffet dig egentlige terrændæk, så husk at et sæt snekæder forvandler selv de mest smårillede vejdæk til meget aggressive mudderdæk. Sådanne snekæder kan selvfølgelig købes færdige; men er også et godt mål for gør-det-selv løsninger. Bare sørg for at de sidder godt fast!
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad