tilbage

Land Rover Forum  

Index
25290: Beskyttelse.. (04-07-2005 17:07:41)
Michael (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.166.23)
Hej

da jeg snart bliver ejer af en 90" fra 94, som er helt std. dvs. uden nogen for for beskyttelse mod farerne under terrænkørsel, vil jeg lige høre hvad jeres erfaringer siger, ang. hvad man skal bruge, og hvad der er vigtigst, for at undgå at rive bilen fra hinanden.


Mvh.

Michael

ps. hvor lang tid går der normalt før man får blanketten vedr. indmeldelse ?
Index
25295: sv: Beskyttelse.. (04-07-2005 19:20:32) (svar på 25290)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 83.91.120.118)
Hej!

En Landrover er nu meget godt "beskyttet" selv som ren standard-bil...

Meen vil man køre terræn bør man give sig ikast med et par modificeringer, hvoraf to nok er de allervigtigste.

Sørg for at have nogle solide befæstigelsespunkter til når du skal trækkes fri. Der findes mange muligheder, - både færdigkøbte og hjemmelavede - men det skal være solidt! Een god mulighed er de såkalte "JATE"-rings (som i øvrigt er meget enkle at fabrikere selv).

Nu skriver du ikke noget om motortype, men en 94-model er sandsynligvis udstyret med en 200tdi motor. Det er en meget glimrende motor; men den er desværre udstyret med tandrem. Derfor skal tandremshuset tætnes med en bolt inden man kører i vand/mudder i større mængder. Ligeledes er det muligt at tætne koblingshuset med en lignende bolt. Disse to former for "beskyttelse" er meget vigtige at huske ved terrænkørsel i dyb mudder el. vand.

Yderligere "beskyttelse" kommer henad vejen. Det er ikke nødvendigvis første prioritet.

Men hvis du bruger bilen på steder hvor der er mange sten kan det være en fordel med et par differentiale-beskyttere.

Bruger du bilen til skov-kørsel kan det også være en god ide med en styrstangsbeskytter og et eller andet form for gitter foran køler og lygter.

... Og et enkelt lille råd mere, som dog ikke angår egentlig beskyttelse: Hvis du gerne vil ud at prøve bilen af i mudderhuller o.l. inden du har fået anskaffet dig egentlige terrændæk, så husk at et sæt snekæder forvandler selv de mest smårillede vejdæk til meget aggressive mudderdæk. Sådanne snekæder kan selvfølgelig købes færdige; men er også et godt mål for gør-det-selv løsninger. Bare sørg for at de sidder godt fast!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
25302: sv: Beskyttelse.. (04-07-2005 22:19:22) (svar på 25290)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.34.14)
Hej Michael

ad 1. Du behøver egentlig ikke mere beskyttelse end bilen har i forvejen.
Hvis du en dag får lyst til at prøve kræfter med seriøs trophy og team recovery kan du investere i en styrstangsbeskytter og evt. diff. beskyttere. Den bedste beskyttelse er at du tænker dig om i terrænet.
( Procentuelt befinder langt de fleste ekspeditionsudrustede Land-Rovere sig i København og nærmeste omegn....og ses mest parkerede foran trendy cafeer)

ad 2. Der kan godt gå et par uger...særligt i sommerferieperioden.
Hvis det er pga. forsikringen at du godt vil have svar i en fart, skal du huske på at DLRK er en klub med tilknyttet forsikringsordning...og ikke omvendt :)

Velkommen i øvrigt..

mlrh
Claus