tilbage

Land Rover Forum  

Index
25529: Ny motor (17-07-2005 13:31:52)
Michael Kjelgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.90.132.10)
Hej...

jeg har en LR. 90 med en 2.5 diesel i, jeg vil gerne har en anden motor i, jeg har en 3.3 patrol motor men jeg ved ikk helt om jeg må lægge den i... er der nogle som ved om jeg må det??

Hilsen michael Kjelgaard
Index
25543: sv: Ny motor (18-07-2005 00:49:56) (svar på 25529)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.79.155)
Det er ikke længe siden at der er skrevet end del indlæg om dette emne, bla. har jeg selv prøvet et overskueliggøre de nye regler pr. 01-04-05, prøv at søge på > motorskift < øverst på denne side i søgefeltet.

Men da 90eren også findes med en kraftig V8 motor og bilerne er identiske så beregner man 20% reglen efter den kraftige model, så hvis riskogeren ikke har mere end 20% flere HK end V8eren kan du syne uden problemer.

Men spørg lige bilinspektionen først, der kan være noget med vægten af den nye motor osv.

Hvis den HAR flere HK, skal du have fabrikserklæring og godkendelse fra bilinspektionen OG betale ny afgift.

Uforståeligt? spørg igen.

Venlig hilsen
Kenneth Poulsen
Index
25548: sv: Ny motor (18-07-2005 02:49:22) (svar på 25529)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.65)
Hej Michael,
Hvis du gerne vil have en stærkere motor i din 90ér, så skulle du måske overveje at få lagt en 300 tdi motor i.
Land Rover motoren passer til bilen og til gearingen, og hvis du vil beholde din bil i mange år så kan det sagtens bære investeringen. Og på den anden side hvis du ikke vil beholde bilen, så mister den alvorligt i værdi med en uoriginal motor.
Venlig hilsen
Hartley
Index
25550: sv: sv: Ny motor (18-07-2005 08:31:13) (svar på 25548)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Hartley

Hvorfor "mister den alvorligt i værdi med en anden motor" ?
Det lyder som noget bavl i mine ører...lidt ala vandrehistorier....

vh Claus
Index
25558: sv: sv: sv: Ny motor (18-07-2005 12:17:58) (svar på 25550)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.111.68)
Hvorfor er det noget bavl, Claus?

Hvis jeg vil have en Nissan-motor, vil jeg da gå efter en med den originale Patrol-emballage.
Ligesådan skal en Landy-motor være pakket ind i en Land Rover!

Selvfølgelig kan bilen sagtens køre med en fremme motor, og der være forskel på, hvor stærkt potentielle købere vil stå på et sådant krav, men for opfattelsen af en Land Rover som et originalt og gennemført produkt, er det næppe ligegyldigt om motoren hstammer fra Nissan, Ford, Peugeot, Mercedes, WM eller noget helt sjette, og derfor Hartley har på sin vis ret i påstanden om forringet værdi.
I alle tilfælde så længe det gælder en køber, der ønsker sig en ren Landy.

Hav en god dag.

Morten
Index
25560: sv: sv: sv: sv: Ny motor (18-07-2005 13:25:23) (svar på 25558)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Det er noget bavl Morten, al den stund at der adskillelige motorer af fremmed mærke der er fuldt på højde eller bedre end de maskiner Land-Rover over årene har puttet i deres biler. ...hvad er forøvrigt en "Landy-motor" ? måske Buick motoren der blev standard i Rover V8, eller den italienske WM dieselmotor Rover valgte da de ikke kunne få deres diesel V8 til at holde, eller Honda / BMV motoren i Freelander, eller den Isuzu motor australierne valgte til deres Land-Rovere eller ???
Der hersker vist ingen tvivl om at bl.a. japanerne fabrikerer nogle endog rigtig gode dieselmotorer der passer ned i motorrummet på serie- og defender Land-Rovere, både hvad angår drejningsmoment, størrelse, vægt og holdbarhed og til en helt anden pris end støbejernsklodserne fra England.
Så hvis man prioriterer disse kvaliteter højere ved sit næste Land-Rover køb, end om cigartænderen er en original Smith og dækkene er Avon Ringmaster, ja..så er der bestemt ikke tale om værdiforringelse.

..iøvrigt...du omtaler Land-Rover som et "originalt og gennemført produkt"
Originalt ja, bestemt !
Men gennemført...tja-bum-bum i forhold til hvad ?

mlrh
Claus
nu med original 2,25 lavkomprimeret benzinmotor
Index
25564: sv: sv: sv: sv: sv: Ny motor (18-07-2005 13:55:16) (svar på 25560)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.227.220.14)
... og hvis vi lige skal supplere Claus' indlæg kan man jo nævne at Santana (den spanske Land Rover) kører med en Iveco 2,8 l diesel, som for øvrigt får en Td5 til at ligne noget fra fætter BR.
En motors kvalitet (læs levetid) hænger nøje sammen med fremstillingskvaliteten - herunder fremstillingstolerancer - og al ære og respekt for englændere, men det er ikke det de er verdenskendte for. Det gælder ikke alene motorer men stort set alle industriprodukter.
mLRh
Nils
Index
25566: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny motor (18-07-2005 14:00:48) (svar på 25564)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.3.141.121)
Ja det kan da godt være der er lavet mange gode løsninger med motorer alverdens steder fra
- men til disse fabriksløsninger kan man altså via et reservedels-katalog finde de rette stumper ...

.. man skal ikke lige vide at
motoren er fra en Nissan 3.3 Patrol 1988, men brændstofpumpen er fra en Volvo Amazon fra 1967 og bagakslen fra en Ford Transit ... nå man står en kold vinteraften og skal finde den rigtig stump ..

.. det kan da godt være at bilen er ok kørende ... men sådan et sammenbygget projekt kan være et mareridt for en ny ejer .. han/hun ved jo ikk lige ved hvilke stumper der kommer hvorfra ..

--> Derfor er disse biler mindre værd (ved salg altså) (for bilbyggeren kan bilen sagtens have mere værdi)

Hej
Christian
Index
25567: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny motor (18-07-2005 14:17:30) (svar på 25566)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Ja-ja...det skal nu nok gå...så længe man kan stave sit eget navn er man ikke helt lost...
Du kan jo allerede den første halvdel, så der er lys forude ;)

med godmodig drillehilsen
Claus
Index
25569: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny motor (18-07-2005 14:30:36) (svar på 25567)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.3.141.121)
.. Claus .. du trykker jo bare på IP nummeret ... så får du såmen nok resten af navnet ;-)

Drillehilsen lige tilbage ;-)
/Chris
Index
25578: sv: sv: sv: Ny motor (18-07-2005 17:04:51) (svar på 25550)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.41.184.54)
Hej Claus
Så tillad mig at bavle lidt videre og komme med endnu en vandre historie, jeg kritiserer skam ikke japanske motorer, har selv sværget til dem i alle de år jeg kørte motorcykel, og selv om Yamaha fabrikkerne, da de skulle lave deres første 650 twinmotor, hentede ingenører fra Toyota og Triumph, og selv om V8 Buick motoren oprindeligt kom fra Tyskland, og 300 TDI bliver lavet i Brasilien, så er der ingen tvivl om, at en motor der er lavet til bilen vil generere en højere salgsværdi, end et hjemmebygget projekt, uanset at man kan få konverterings kit osv.
De der har prøvet det, er altid lige nødt til at gå på kompromis nogle steder, feks. bliver det måske et must at montere et overdrive, eller lægge motoren lidt skævt i motorummet, eller tippe den lidt til den ene eller den anden side,montere to svinghjul, osv. osv.
Derefter er der spørgsmålet om reservedele og priserne på disse, jeg har ladet mig fortælle at et topstykke til en Patrolmotor, koster 27000 kr., og at det ikke er noget man finder brugt. Det kan da godt være, at det er en vandrehistorie, men er den vandret helt herover på Fyns land, så er den nok kommet godt omkring, og tænk på hvad det betyder for prisen på en brugt 90ér.

Venlig hilsen
Hartley
Index
25580: sv: sv: sv: sv: Ny motor (18-07-2005 18:34:30) (svar på 25578)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.211.157)
Jeg må give Hartley ret i at et sammenflikket projekt i almindelighed slet ikke kan koste det samme, som det originale produkt. Det vil da hjælpe svært meget på værdien, hvis arbejdet er virkelig smukt og proffessionelt udført, med fuld dokumentation for alle ændringer.
Jeg kender det fra Jaguar og Rolls/Bentley. De er i hvert fald langt, langt mindre værd, grænsende til det værdiløse, når de er belemret med, i øvrigt dejlige, GM motorer af forskellig tilsnit, for ikke at sige på det nærmeste uomsættelige.
Man skal tænke sig om 2 gange før man foretager en sådan dyr transplatation. Til mennesker bruger man jo stadig heller ikke svinehjerter i stedet for det originale, men om det har noget med værdi at gøre skal jeg ikke gøre mig klog på.
Derfor kan det godt være at der en dag kommer en uautoriseret motor i min Range Rover, men så er jeg også klar over at den mister værdi, men da sådanne vogne i forvejen ikke rigtig er noget værd gør det jo ikke stort, så længe jeg selv vil bruge den.

mvh
Knud
Index
25583: sv: sv: sv: sv: sv: Ny motor (18-07-2005 22:04:46) (svar på 25580)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.41.105)
Overfinch Range Roverne illustrerer med alt tydelighed at GM motorer i Land Rovere er skidt for gensalgsværdien........
Index
25638: sv: sv: sv: Ny motor (19-07-2005 21:28:38) (svar på 25550)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.190)
Gid det må regne på dig, Claus, så dit gode klarsyn atter bliver genskabt !

At en 'uoriginal' motor forringer en bils handelsværdi/omsættelighed, er vel klart, medmindre der er tale om en hybridbil eller baneracer.

Vi kan jo kaste os ud i mange lange betragtninger og vurderinger af, om motorens oprindelse m.v., men det må være logik, at de motorer, bilproducenten ilægger deres biler, må være 'varen'.

At de så tidligere er kommet fra Tyskland, Brasilien eller andre steder fra, er sagen uvedkommende.

At Santana bruger Iveco-maskiner er en længere historie omkring virksomhedens ejerforhold. Santana sælges dog fortrinsvis i lande, hvor Iveco står stærkt rent service- og r-delsmæssig. Maskinen er skam et fint produkt.

Jeg har sjældent haft anledning til, at klage over engelske maskiners holdbarhed - men jeg er en prøvet veteran af Stjernekrigen.
Index
25815: sv: Ny motor (25-07-2005 00:00:56) (svar på 25529)
Thor Lindenskov #4883, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 217.157.119.82)
Du må gerne lægge en patrol motor i din Land Rover. Men du løber hurtig i nogle problemer. Motoerne må ikke være ældre end bilen. motorerne må heller ikke støje eller forurene mere end, de Land Rover der køre rund i Danmark (type-godkendelse). ovs. og alt dette skal kunne dokumenteres.
Men der er mange LR som køre rund i DK, med ander motorerne end LR´s og bliver synet hvert år.
Det kan godt være at et topstykke koster 27000 kr. til en Patrolmotorer, men det har ingen relevans, nå man kan købe en brugt motorer i DBA.dk for 3000 kr. med turbo.
Hvor meget Land Roverer motorer får man for 3000 kr. ?.