tilbage

Land Rover Forum  

Index
25701: Vedrørende at finde sin stjålne bil aflåst og ubeskadiget (21-07-2005 06:59:55)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.74.198)
Hej Michael, mystisk at finde sin bil aflåst og ubeskadigt,
lige et par bemærkninger om det, det kunne tyde på der er brugt en kopi nøgle, er der nogen der usædvanligt har haft dine bilnøgler i hånden, et skummelt værksted til en nødrep.? har du/i fået stjålet en taske med nøgler i? (skift låsen i hoveddøren!) har du haft lånt bilen ud?
har nøglerne ligget på stranden mens du var ude og bade?
var der lige en der skulle flytte din bil?

Man skal kun bruge meget få sekunder til at lave kopinøgler!

Dette er ikke så meget den konkrete sag men til advarsel for andre, man kan forestille sig en masse bøvl hos forsikrinsselskabet, som i forvejen ikke er til ryste penge ud af.

Venlig hilsen
Kenneth Poulsen -overvejer at købe dobberman der kan bo i bilen.
Index
25704: sv: Vedrørende at finde sin stjålne bil aflåst og ubeskadiget (21-07-2005 07:53:11) (svar på 25701)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Det er da vist ikke nogen hemmelighed, at en Defender er ufattelig nem at komme ind i. Man kan jo smæklåse begge fordøre, så jeg har da naturligvis smækket nøglerne inde flere gange. Det har aldrig været et problem for mig at komme ind, men jeg ville ikke vide hvad jeg skulle stille op med tændningslåsen.
Jeg har også prøvet at have indbrud i bilen på åben gade ved højlys dag, mens jeg var væk i under 5 minutter.
Mit råd vil være efterlad ikke noget (du ikke kan undvære) i bilen og skaf en startspærre eller god ratlås eller lignende.
Jeg har selv overvejet at montere kraftige låse på dørene, men så smadrer de jo bare bilen for at prøve at komme ind.

Jakob Edelvold
Index
25708: sv: sv: Vedrørende at finde sin stjålne bil aflåst og ubeskadiget (21-07-2005 08:49:10) (svar på 25704)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.196.235.225)
Vedr. lås i døren, mødte jeg i foråret en englænder og hans Campingbus 110" i Nürenberg. Han var på vej til Sydamerika, men skulle lige et smut om Eouropa.
Han havde mange rigtig smarte detajler, desværre havde jeg ikke noget camera med ØVØV. Men han havde monteret en "Ruko" sikkerhedslås ved siden af døren midt på skærmen, når den blev låst skød låsen en rund pal ind igennem dørrammen. Det var en effektiv lås som ikke skæmmede bilen.

Ang. ekstra ratlås, så er de ikke noget værd. Køl dem ned med kølespray og giv dem et dask med en klaphammer, så splintere stålet. (erfaringer fra en biltyv, der er på langtidshotel).

Det kan godt være at du får smadret en rude for at De kan komme ind, men det sker kun hvis du har noget "spændende" liggende, ellers tager de den næste nemme bil. Gør livet lidt besværligt, så er der større chance for at "De" går vidre til næste bil.

Hilsen
Struntze
Index
25709: sv: sv: sv: Vedrørende at finde sin stjålne bil aflåst og ubeskadiget (21-07-2005 09:21:15) (svar på 25708)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.190)
Den Ruko-lås, som Peter omtaler, er også kendt som buslås. Effektiv og simpel.
Det sikreste er, at have bilen tømt for interessante ting.
Kan det ikke lade sig gøre, så kan sideruderne enten udskiftes med laminerede eller indvendigt påklæbes en klar folie ( faktisk en 'farveløs solfilm'). Folien fås bl.a. hos autoglarmestre.
På Serie-biler og Defender bør de små bagruder sikres med et indvendigt gitter og for bussernes vedkommende tilbydes i UK et sikringssæt til alpinvinduerne.
Index
25710: sv: sv: sv: Vedrørende at finde sin stjålne bil aflåst og ubeskadiget (21-07-2005 09:24:37) (svar på 25708)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Mit indbrud foregik I Zambias hovedstad. Der er det svært at fjerne de interessante ting da man er nødttil at have dem med. Desuden holder der ikke så mange andre ligeså interessante biler ved siden af. Alene det at det var en hvid mand, der trådte ud af bilen, giver en god grund til at bryde ind.
Det er let at montere en lås, der gør det sværere at komme ind, men det gør det bare mere interessant at komme ind. For hvad er det de prøver at beskytte???
Gem tingene! Jeg havde en aflåst boks skjult i bilen, hvor valuta, pc og kamera var låst nede.

Jakob
Index
25713: sv: sv: sv: sv: Vedrørende at finde sin stjålne bil aflåst og ubeskadiget (21-07-2005 10:13:04) (svar på 25710)
Lars Billingsley #3879, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.79.247)
på QXL bliver der faktisk solgt mange af de låsepistoler som låsesmeden bruger , jeg har tit tænkt på at der må være mange "låsesmede" i Danmark
Lars/Biltris
Index
25735: sv: sv: sv: sv: sv: Vedrørende at finde sin stjålne bil aflåst og ubeskadiget (21-07-2005 14:39:04) (svar på 25713)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej Michael.
Ærgeligt med dit spil og kofanger.
Jeg har (næsten) altid kunne komme ind i mine LR´s med gamle nøgler, men ikke til tændingslåsen.
Heldigvis har du da fundet din bil.
Nu må du holde øje med om der er andre der kører rundt med dit spil/kofanger. Var der nogle specielle kendetegn?
Forhåbentlig var den forsikret?
Index
25752: sv: Vedrørende at finde sin stjålne bil aflåst og ubeskadiget (21-07-2005 22:24:37) (svar på 25701)
Christian Melchiorsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 196.2.127.9)
Hej,

Har en forholdtsvis ny taendingslaas i min 90". Har fornylig proevet at starte den med to forskellige gamle noegler fra en 88" og en 109", og "desvaerre" kunne jeg starte den med begge!

Har selv haft indbrud i min i KBH, hvor de havde forsoegt at braekke laasene op, men efter som de ikke kunne det smadrede de bare den store siderude bagi. Saa vil de ind, saa kommer de ind!

Har talt med en der rejser meget med sin bil, han har monteret en lille magnetventil fra Grundfos paa hans brandsstofslange lige foer braendstoffilteret. Den er forbundet til en kontakt i kabinen, og naar den er afbrudt, kan bilen umuligt koerer mere end maks 500 meter. Effektivt!

/Christian
Index
25765: sv: sv: Vedrørende at finde sin stjålne bil aflåst og ubeskadiget (22-07-2005 08:05:47) (svar på 25752)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.4.161)
En sådan magnetventil er også effektiv, hvis bilen mener at kører-hviletidsbestemmelserne ikke overholdes.

Jeg havde en magnetventil på en tidl. 109'er. Den gav op 100 meter fra et lyskryds. Heldigvis var der et busstoppested i nærheden, og tilstrækkelig inerti i bilen til netop at kunne rulle hen til standsning. Rerutning af benzinslangen var dog simpelt og hurtigt overstået.

Jeg monterede ikke en ny ventil efterfølgende. Overvejede dog en ny af højere kvalitet. Marine- eller aviation spec.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
25770: sv: sv: sv: Vedrørende at finde sin stjålne bil aflåst og ubeskadiget (22-07-2005 09:44:59) (svar på 25765)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.112.20.108)
Hvad med en hoverafbryder som tyverisikring ? Den forrige ejer af min RR har monteret sådan en på stelsiden. Virker fint, og man slipper for at radio, ur og andet nips trækker strøm når bilen holder stille længe. Men da de fleste nøgler til hovedafbrydere ser ret ens ud, skal man nok placere den lidt afsides.

Mvh Peter
Index
25771: sv: sv: sv: sv: Vedrørende at finde sin stjålne bil aflåst og ubeskadiget (22-07-2005 09:57:44) (svar på 25770)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.190)
Hovedafbryder fungerer kun på biler, der ikke er udstyret med alskens elektronisk styring, CPU'er, EMU'er, der skal være opdateret for at kunne arbejde.
Men på vore ældre biler er det helt fint med en h-afbryder.
Index
25772: sv: sv: sv: sv: sv: Vedrørende at finde sin stjålne bil aflåst og ubeskadiget (22-07-2005 10:16:19) (svar på 25771)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.196.235.225)
Hvorfor ikke bare sætte en kontakt ind sammen med alle de andre som afbryder stel til brændstofpumpen / magnetventilen på diselmodeller.
Det vil tage en tyv alt for lang tid at finde ud af hvad der er lavet hvordan / hvilke ledninger der skal samles.
Da det er lavet af dit hoved, har han ikke mulighed for at løse tyverispæringen ved hjælp af en manual.

Lav dine ting ud fra devisen KISS (keep it simple stupid)- det gør at det fungere

Goe Weekend
Struntze
Index
25775: sv: sv: sv: sv: sv: Vedrørende at finde sin stjålne bil aflåst og ubeskadiget (22-07-2005 12:00:24) (svar på 25771)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.163.216.98)
Man kan godt bruge en hoved afbryder på en ny bil. Der skal bare bruges en lille sikring (1A) over afbryderen til at holde liv i alt elektronikken. hvis bilen prøves at starte og hoved afb. er afbrudt springer sikringen og bilen "dør helt".

Hans Martien