tilbage

Land Rover Forum  

25692: Billigste priser på tagtelt m.m. (20-07-2005 22:53:12)
Claus Kjærgaard Sørensen #6436, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.155.67)
Jeg efterlyser erfaringer med indkøb af tagtelte og andet ekspeditionsudstyr. Hvor er det billigst?
Min egen research peger på Schweiz.
Eksempel: Eezi Awn tagtelt T-Top 140cm
Wiberg & Wiberg, vejl. pris 15.625
Forhandler i Schweiz 10.420
Med sådan en besparelse bliver man da nødt til at overveje køb i udlandet.
Derudover kommer så besparelse på tagbagagebærer, Engel fryser m.m.

Claus
109 STW, 300 Tdi, Galv. ramme
25696: sv: Billigste priser på tagtelt m.m. (20-07-2005 23:27:15) (svar på 25692)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.190)
Ja, Claus, du er nok ikke købmand. Der er større omsætning i Schweiz end i Danmark hvad ekspeditionsudstyr angår: Mange schweizere drømmer om deres egen lille bjerghytte eller eget sommerhus, men pga. mangel på byggegrunde, har de så en flytbar hytte i form af et tagtelt.
Sidste gang jeg var gennem Schweiz på vej mod Spanien, så jeg en 4x4 pick up af anden etnisk baggrund end Land-Rover, der havde et tagtelt monteret oven på en ladafdækning. Der var adgang til ladet, idet afdækningen var delt i to.
Jo flere telte du kan indkøbe, des bedre pris kan du få.
25702: sv: sv: Billigste priser på tagtelt m.m. (21-07-2005 07:13:29) (svar på 25696)
Morten Bibow & Gina Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Man kan da godt "være købmand" og aligevel stille spørgsmål om de høje priser nogle af de danske leverandører tager for sine produkter. Med det åbne marked EU har skabt, er der ikke kun et lands "større omsætning" der dikterer priserne, men også den enkelte forhandlers forståelse af markedspris. Hvis en dansk leverandør tager en højere pris, er det da meget fornuftigt at bestille fra udlandet. Det er ingen tvivl om at nogle af de høje danske priser alene er et resultat af en større forhandleravanse. Det er helt op til os handlende at bruge vores penge der, hvor vi synes vi får den bedste valuta for pengerne.

Selv har vi sparet mange tusinde kroner på vores Land Rover grej, ved at bestille fra udlandet. I tillæg har service og opfølgning været helt i topp.

Shop ´till you drop!

:-D
Morten




25714: sv: sv: sv: Billigste priser på tagtelt m.m. (21-07-2005 10:41:33) (svar på 25702)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
Vedr. avancer

Inden man helt falder i svime over danske avancer, er der et par helt almindelige betragtninger man skal huske at tage med i sine overvejelser, inden man mere eller mindre dømmer danske leverandører som gridske.

Hvordan skal en leverandør få dækket omkostningerne til markedsføring (selv annoncerne i Oasen er ikke gratis), husleje, lagerrenter (der skal jo være et udvalg på lager som er købt og betalt, og som belaster kassekreditten), lønninger, kontorhold, IT, udstillinger, oversættelser af manualer/brugsanvisninger, tryksager/brochurer osv.?

Hvor mange enheder bliver der solgt til at dække disse omkostninger? Jo flere solgte enheder, des flere at fordele omkostningerne på. Hvilket betyder at markeder med stor omsætning ikke behøver beregne samme avance pr. enhed.
Hvem dækker garantiforpligtigelserne?

Og - jo man kan sagtens finde samme varer til lavere priser i udlandet, det ændrer bare ikke ved en dansk leverandørs mulighed for at agere på markedet, omkostningerne er der uanset hvad.

Blot at sænke avancen kræver at salget skal stige og det er langt fra sikkert at markedet kan aftage det antal.

Hvis man f.eks sælger 10 stk og har en avance på kr. 5.000,- pr stk, har man "tjent" kr. 50.000,-.

Hvis man sænker avancen til kr. 1.000,- pr. stk. skal man sælge 50 stk for at "tjene" samme beløb til at dække omkostningerne. Dette blot ment som et eksempel.

Så engang imellem er tingene ikke helt så simple som de ser ud udefra.

mvh
Ib



25715: sv: sv: sv: sv: Billigste priser på tagtelt m.m. (21-07-2005 10:59:00) (svar på 25714)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Jeg siger heller ikke at træerne vokser ind i himlen.
Man bestemmer jo selv hvor man vil købe sine ting med de fordele og ulemper, der er de forskellige steder. Jeg tror jeg ville have et problem med en garantisag, hvis mit grej var købt i sydafrika. Så er der trods alt lidt kortere til Sorø. Til gengæld er tabet mindre, når man betaler 3500 frem for 11500,-
Ikke at det er nødvendigt med garantisager, når man køber et kanon godt tagtelt som et Eezi Awn.

Jakob Edelvold
25718: sv: sv: sv: sv: Billigste priser på tagtelt m.m. (21-07-2005 11:10:46) (svar på 25714)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.227.220.14)
En lille historie fra den virkelige verden:
Jeg skulle for et par år siden bruge et oliefilter og var tilfældigvis i nærheden af en autoriseret forhandler (jeg nævner hverken forhandler eller bilmærke).
De havde ikke filteret på lager, men oplyste, at det kostede 85 kr + moms.
Jeg kørte 500 m hen ad gaden til en anden leverandør af reservedele. Her købte jeg et MANN filter og det kostede ca. 50 kr + moms.
Et par måneder senere fik jeg et filter (vist nok AC) leveret fra en 3. leverandør. Pris: et sted mellem 30 og 35 kr + moms.
Den 3. leverandør driver ikke filantropisk virksomhed - så jeg gætter på at han har givet 20 kr for filteret.
Der er ikke tale om en speciel komponent som skal markedsføres med store omkostninger, men derimod en almindelig sliddel som sælges i store mængder.
Den autoriserede forhandler giver næppe mere end 20 kr for filteret. Ud fra dette konkluderer jeg, at den autoriserede altså regner en avance på 400% på almindelige sliddele og det er for mig tilstrækkligt argument for at købe mine reservedele alle andre steder end hos den autoriserede forhandler - vel at mærke når der som i dette tilfælde er tale om velrenomerede fabrikater.
mLRh
Nils
25720: Glemsomhet..... (21-07-2005 11:52:04) (svar på 25714)
Morten Bibow & Gina Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)


Hej Ib..... jeg tror nok engang at du har glemt "Land Rover Danmark AS" i din signatur. Med den tilføjelse er det også næmmere at læse imellem linierne.


:-D

Morten
25723: sv: Glemsomhet..... (21-07-2005 12:14:53) (svar på 25720)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 193.162.202.213)
Helt ærligt, tager det ikke snart en lille smule overhånd det her med, at Ib Hammer slet ikke kan kommentere noget som helst, uden at der skal læses en masse mellem linierne, eller det straks antages, at der ligger en forretningsmæssig interesse bag besvarelsen?

Hvad Ib skriver i ovennævnte indlæg er jo fuldstændig korrekt og har ikke en disse at gøre med, hvad han ellers laver rent erhvervsmæssigt.

Konkurrencedygtighed handler om mange ting. For nogle kun om prisen, og for andre om nærhed, tilgængelighed og det, at man er lagerførende i flest varer. Som Ib skriver, kræver det ikke den store kugleramme at finde frem til, at vilkårene for prissætning ikke er de samme for alle.

Er der nogle af jer, der kører med tog af og til? Handler I i givet fald hos den lille vogn, der af og til kommer rundt med sandwich og drikkevarer? Nej, sikkert ikke, for det er jo så "vandvittigt og helt ublu dyrt", ikk'? Men eksemplet er godt, for tænk på, at der går en dame m/k, som skal have sin løn + diverse udgifter dækket ind på en meget beskeden omsætning. Så giver det pludselig mening, ikk'??

Problemet for danske importører og forhandlere af diverse reservedele m.m. er jo så, at begreberne nærhed og tilgængelighed ikke er de samme for alle. Og mod de, der ved, hvad de går efter, og sagtens kan klare sig med et udstillingsvindue på pc'en og et par dages ekstra leveringstid, er det meget svært at konkurrere.

Verden bliver mindre og mindre...



25734: sv: Glemsomhet..... (21-07-2005 14:35:34) (svar på 25720)
Ib (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
hej Morten

Nej jeg glemte ikke noget som helst - sagen drejer sig rent faktisk om et telt - og priserne på samme og hvorfor der kan være endog store forskelle på priserne rundt omkring i verden. Derfor jeg nøjedes med at underskirve mig Ib samt medlemsnummer, da der er tale om helt almene forhold. Og rent faktisk har jeg ikke lyst til at starte en debat om bilbranchen op i et Forum, hvor man tror at forhandlere kan oppebære 400% i avance.

Jeg tror ikke at der ville være mange der kendte til disse telte hvis ikke lige netop Wiberg & Wiberg havde brugt penge og kræfter på at markedsføre produktet.

Det du beskæftiger dig med kan måske/sikkert også købes væsentligt billigere, da der bl.a er der stor forskel på lønninger og andre omkostninger rundt omkring. Men det er jo nok noget helt helt andet.

Med venlig hilsen
Ib - 0219
25741: sv: sv: Glemsomhet..... (21-07-2005 16:54:44) (svar på 25734)
Morten Bibow & Gina Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)


Hej Ib
Rigtig - du må selvsagt både mene og kommentere, enten du vælger at gøre det som representant for Land Rover Danmark AS, eller helt privat.

Jeg er bare træt af at høre om "omkostninger til markedsføring, husleje, lagerrenter, lønninger, kontorhold, IT, udstillinger etc......" når der diskuteres danske priser – fordi dette ikke har nogen relevanse i debaten om hvorfor nogle dele koster en arm OG et ben i Danmark, medens den samme dims kun koster en arm i et af vores nabolande. Hvis du i fullt alvor mener at de ovenfor nævnte forhold er unike for det danske marked – og at de retferdiggør de til tider ekstreme priser fra importøre/leverandøre, er jeg rystende uenig.

De kostnader du brokker dig over er udgifter forettningsdrivende betaler også i andre lande, og det er de faste udgifter en kalulérer med inden en starter bixen.

For at kommentere det konkrete ekspeditions-udstyr du nævner, koster det ikke mer at skaffe et EezyAwn telt fra producentens Europa-lager hjem til Danmark end det gør at få det til Norge, Sverige, Tyskland, etc. Prisdifferencen skyldes derfor næsten udelukkende den avanse som den enkelte forhandler tager.

Hvis W&W bruger penge og kræfter på at "markedsføre produktet", må det også være firmaets ansvar at kalkulere for dette i sitt budget. Og hvis det betyder at produkterne koster 10-15 % mer end hos andre firmaer – så er det op til den enkelte forbrugeren om han/hun ønsker at betale for denne "markedsføringen".


Morten B

25742: sv: sv: sv: Glemsomhet..... (21-07-2005 17:39:00) (svar på 25741)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.209.89)
Ro på!!
Vi står jo alle frit for, hvor vi vil handle. Der er jo ingen grund til at mundhugges over det.
25762: sv: sv: sv: sv: Glemsomhet..... (22-07-2005 07:40:44) (svar på 25742)
Morten Bibow & Gina Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Sorry..... det var ikke ment som mundhuggeri – kun et bidrag i debaten om "danske priser vs. priser i vores nabolande". Enten det er tale om fødevarer eller Land Rover dele er de danske prise ofte urimelig høje i forhold til andre lande, og forklaringen på "hvorfor", er ikke alltid lige overbevisende.


Med-en-ligeså-venlig hilsen,

Morten :-D
25743: sv: sv: sv: Glemsomhet..... (21-07-2005 17:51:59) (svar på 25741)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 193.162.202.213)
Morten, alt andet lige har du selvfølgelig ret i, at et telt, der importeres lang vejs fra, bør koste det samme i f.eks. Norge og Danmark.

Men ... alt andet er bare meget sjældent lige.

Næsten uanset hvilken erhvervsvirksomhed, man driver, vil man vide, at sådan et virke ikke alene (forhåbentlig) er forbundet med en pæn del indtægter, men også med ganske mange udgifter. At forskellen mellem indkøbspris og salgspris skulle være lig med avancen, er jeg således "rystende uenig" med dig i.

Det er velkendt for alle erhvervsdrivende, at nogle omkostninger er omsætningsbestemte, mens andre er faste. Lidt lige som udgifterne til at køre bil. Og på en beskeden omsætning (lige som ved et beskedent kørselsbehov) slår de faste omkostninger forholdsmæssigt meget igennem, hvorfor varens pris må sættes temmelig meget højere end indkøbsprisen, før der kan være tale om nogen som helst avance.

Jo mindre salg i antal styk, jo større forskelle i pris ... og omvendt.

Elementært, kære Watson ...

Med venlig hilsen
Søren Rasmussen
Sparekasserådgiver
25769: sv: sv: sv: Glemsomhet..... (22-07-2005 09:19:43) (svar på 25741)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
Morten

Jeg er medlem af klubben som dig - men for nogle er det åbenbart mere end vanskeligt at forstå at jeg faktisk også er et privat menneske engang imellem.

Ja - der er forskelle i priser rundt omkring i verden. Tandlægeregningen på større arbejder vil i Tyskland være noget lavere end en dansk, i Polen helt nede på en trediedel, bl.a fordi lønniveauet og omkostningsstrukturen er en anden.

Din løn er sikkert også højere end den er i mange andre lande, hvilket betyder at prisen på den "vare" du sælger nødvendigvis må være højere. Hvorfor skal du have så meget mere i løn end en tilsvarende kollega i udlandet. Du må da kunne "nøjes" med samme "avance" som din kollega hvis omkostningerne til at leve er irrelevante???

Omkostningerne har i allerhøjeste grad relevans, og du kan være sikker på at som konkurrencesituationen er i dag, sidder de fleste firmaer og gør hvad de kan for at nedskære omkostninger (bl.a effektivisering, personalenedskæringer osv.), så priserne kan holdes i ro eller blive lavere.

Kan se at du er helt enig i betragtningen om at omkostninger skal indregnes i salgsprisen, da det jo er den eneste måde et firma kan tjene penge til samme.

Jeg brokker mig ikke over omkostningerne, jeg nævner blot nogle af dem for at give et mere nuanceret billede af hvordan tingene hænger sammen - og at forskellen imellem indkøbspris og udsalgspris ikke er ren fortjeneste man lige kan overføre til privatforbruget.

Uanset om man handler med telte eller andre varer vil der også være forskel i indkøbsprisen afhængig af om man kan aftage 500 stk eller blot 5 stk.

"Konflikten" opstår - fordi man som køber ønsker at bruge så få penge som muligt, medens man som firma er nødt til at fastsætte priser ud fra markedssituationen, konkurrenterne, samt ønsket om at virksomheden helst skal give overskud, i det mindste dække lønninger og omkostninger og leve også mere end et halvt år. Hvis det var så let at drive virksomhed som man kan læse mellem linierne, så var der nok færre der gik fallit eller var nødlidende, og det ikke fordi de mennesker der var beskæftiget i de pågældende virksomheder var mindre begavede eller ikke forsøgte både det ene og det andet for at overleve. Og - nej jeg taler ikke om bilbranchen men om virksomheder i Danmark i al almindelighed.

Det jeg har forsøgt at forklare er at der altid er to sider af en sag, og at det engang imellem kan være svært at forstå hvorfor noget der umiddelbart synes urimeligt, som oftest har en særdeles fornuftig sammenhæng.

Og så kan der vist ikke koges mere suppe på den pind.

fortsat god sommer
Ib 0219

25698: sv: Billigste priser på tagtelt m.m. (20-07-2005 23:30:04) (svar på 25692)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.76.103)
Hej Claus, kan man købe tagteltet direkte hos producenten i Sydafrika, om de sender det til Schweiz eller Danmark må næsten koste det samme, jeg tænker på at spare forhandlerfortjensten?

Skriv endelig igen når du har trawlet færdigt, altid rart at kunne købe de rigtige steder uden at det koster skjorten.

Det var da ellers en hyber slæde du har fået banket sammen der, har den også parabolske fjedre.

Den kræver næsten en artikel i Oasen, Morten?

Venlig hilsen
Kenneth Poulsen
109 STW, 2,6L R6 med renoveret ramme.
25699: sv: sv: Billigste priser på tagtelt m.m. (21-07-2005 04:58:21) (svar på 25698)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.111.68)
Godmorgen derude

Du ved vist noget, som jeg ikke ved, men jeg er lutter øren og åben for en god historie. Kan du ikke spinde lidt mere om det, evt. få den pågældende bilejer til at træde ud af rækken og give mig et praj.

Må solen skinne på Jer og regnen dulme den svedige pande

Morten
25700: sv: sv: sv: Billigste priser på tagtelt m.m. (21-07-2005 06:42:56) (svar på 25699)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.74.198)
Hej Morten og Claus, jeg ved faktisk ikke noget, men formoder, tror tænker, læser mellem linierne, at Claus fra Østjylland muligvis har lavet sig totalt renoveret 109 STW med en 300tdi og galvaniseret ramme, han forespørger nu på ekspeditionsudstyr!, vi må vide mere, så vi evt, muligvis, måske kunne være med i starten på længere Land Rover tur, som kunne være spændende at læse om i Oasen.

Selve om/opbygningen af bilen, f.eks. med 300tdi, kunne jo også give en og anden lyst/inspiration til at gøre noget ved sin gamle bil.

Der er kun et at gøre, Claus du må på banen og og afsløre projektetes hemligheder, dog respekt for privatlivets fred, hvis der ikke er tid, lyst eller lejlighed til det.

Oasens redaktion:
Morten Dam 40 14 06 06 eller redaktion@landrover-klub.dk

Venlig hilsen
Kenneth Poulsen
- med øjne så store som thekopper, og begge lytteluffer slået ud.
25722: sv: sv: Billigste priser på tagtelt m.m. (21-07-2005 12:10:40) (svar på 25698)
Claus Kjærgaard Sørensen #6436, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.215.91.240)
Hej Kenneth,
Det er en hyber slæde, men fjedrene står på listen over eventuelle udbedringer.
M.h.t. artikel vil jeg gerne holde lav profil indtil videre.
I det omfang jeg kan være behjælpelig overfor medlemmer står jeg selvfølgelig til rådighed med oplysninger.
25703: sv: Billigste priser på tagtelt m.m. (21-07-2005 07:47:43) (svar på 25692)
Thomas Thoning #6669, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 62.66.164.155)
Hej Claus

Husk at Schweiz ikke er med i EU, det betyder dansk moms og told skal lægges oveni prisen.
moms +25% og tolden er vist noget med 7-12% kan ikke helt huske det.

Men der er ingen problemer hvis du handler i Tyskland, England osv.

mv
thomas thoning
25725: sv: sv: Billigste priser på tagtelt m.m. (21-07-2005 12:42:19) (svar på 25703)
Claus Kjærgaard Sørensen #6436, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.215.91.240)
Hej Thomas,
Tak for tippet.
Ja, jeg var ikke helt sikker på hvordan det er med indkøb i Schweiz m.h.t. told og moms.
Forespørgsel ved T&S ang. indførsel fra Schweiz af autoreservedele 3-5% told og 25% moms.
Nyt regnestykke 10.420 * 1,05 * 1,25 = 13.676,25
Stadig knap 2.000 kr billigere end i DK.

Tyskland er også en mulighed, men England bliver nok for dyr (færgebillet), hvis jeg selv skal over at hente det. Mig bekendt skal forhandleren opkræve dansk moms, hvis han sender til DK.

Mvh
Claus
25705: sv: Billigste priser på tagtelt m.m. (21-07-2005 08:08:57) (svar på 25692)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Da jeg købte Tagtelt (Eezi Awn standard 120cm), fik jeg det for 10000 hos bertelsen. Jeg skulle dog selv hente det hos importøren (sikke en skam når man bor i KBH, Bertelsen ligger ved Århus og importøren bor ved Sorø:-)).
Jeg mener bare at der må da godt nok stadig være en stor avance, når de kan sælge det til den pris og både bertelsen og importøren skal tjene på det.
Desværre så jeg samme telt en måned senere hos en forhandler i Sydafrika til ca 3500. (det må jo også være incl. fortjenste gennem et par led)
Jeg mødte en gut senere, der kørte sin gamle 109" fra Kenya til Sydafrika for at købet fire tagtelte samt andetgrej. Det kan generelt siges at der i sydafrika er et kæmpe marked for campingudstyr (det vi i danmark kalder ekspeditionsudstyr), og priserne dermed er meget lave.

Jakob Edelvold
25711: sv: sv: Billigste priser på tagtelt m.m. (21-07-2005 09:26:44) (svar på 25705)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.190)
Jeg har en fætter i Sydafrika. Hvis det kunne være af interesse. Blot skal der påregnes fragt, told og moms i tillæg til den nævnte pris på 3.500 DKK. Og han er KØBMAND, min fætter !
25727: sv: Billigste priser på tagtelt m.m. (21-07-2005 13:13:03) (svar på 25692)
Claus Kjærgaard Sørensen #6436, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.215.91.240)
Til orientering:
Priseksempel på Hannibal Safari 140cm telt:
Vejl. pris i DK (Struntze): 12.163 kr.
I Schweiz: (Udregnet på basis af tilbud om 10% nedslag i pris) 11.088 kr. inkl. 5% told og 25% moms.

Mvh
Claus
25747: sv: sv: Billigste priser på tagtelt m.m. (21-07-2005 20:02:32) (svar på 25727)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.190)
Du glemte fragten, hvis teltet ikke skal komme flyvende alene eller du henter det selv i Schweiz. Beregn godt og vel en tusse incl. moms og fortoldnings/speditiørudgifter !

Men generelt er det sådan, at en vare ikke må koste noget i DK og helst skal sælgeren betale kunden for, at han køber varen til under produktionspris.
25760: sv: Billigste priser på tagtelt m.m. (22-07-2005 04:07:31) (svar på 25692)
Claus Kjærgaard Sørensen #6436, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.215.91.148)
Jeg takker for responsen, omend alt ikke har været lige nyttigt. Men det er vel en del af charmen ved forum, at nogle skriver for at skrive, eller hvorfor de nu skriver.

På falderebet måske passende med en kommentar om, at jeg faktisk har papir på at jeg er købmand! Hmmm.

Med de bedste intentioner, og absolut ingen ond vilje,

Claus