tilbage

Land Rover Forum  

Index
25875: trailer (26-07-2005 23:20:03)
Jakob Dreyer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.83.37)
Hej Alle lidelses fæller,
Vi har været ude og suse godt rundt i landet og har tabt vores hjerter til camping livet. Vi er dog endnu grønne, men har konkluderet at det tager alt for lang tid at pakke bilen når den skal være camping klar til 2 voksne og 2 børn. Vi taler derfor om at anskaffe en trailer og modificere den, så den kan stå klar med alt hvad vi har af gasflasker, forbrugsbatterier, service, luftmadrasser, pumper osv, osv. Så er det bare at pakke tøj og mad og bleer, hægte traileren på og suse derudaf. Men vi ønsker samtidig at kunne arrangere vores drømmeture til England, Østeuropa og måske endda Island. Så der skal ikke være en lav trailer med trillebørhjul, og der skal ikke være det helt store gør-det-selv-i-indkørslen/garagen, for det kan jeg ikke og jeg har desuden hverken indkørsel eller garage. Blot mulighed for at stille traileren til side for vinteren i mit firma.
Vi har luret på en gammel Sankey trailer, hvori jeg nemt kunne placere nogle kasser og arrangere fastgøring af diverse effekter.
Men er det sansynligt? Den slags skal jo synes ikke? Og hvad med det der Natotræk de er forsynet med - kan det skiftes til et "alm." træk som vores bus har?
Vi er total modtagelig for input ;-)

Med LandRover hilsen

Jakob
Index
25877: sv: trailer (27-07-2005 08:04:49) (svar på 25875)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Der findes faktisk nogle færdige trailere, med det grej du omtaler. Nogen gange kan de suppleres med et tagtelt ovenpå traileren. Jeg har set en masse af dem i Afrika, så prøv at søge på nogle sydafrikanske sider på nettet. Jeg tror også at der er nogen der importerer den til England.
Fordelen ved dem, er at de er gearet til at køre offroad hvis det skulle være nødvendigt.

Jakob Edelvold.
PS Du kan også spørge Wiberg og Wiberg, da jeg tror de kunne have nogle forbindelser.
Index
25878: sv: trailer (27-07-2005 09:48:00) (svar på 25875)
Jesper Sørensen #6370, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.89.116.55)
Jeg mener bestemt at der har været annoncer i Oasen for sådanne trailere.
Nu sidder jeg så på arbejdet, så jeg kan ikke finde annoncen og adressen til leverandøren. Måske en anden kan ?

Jesper
Index
25880: sv: sv: trailer (27-07-2005 10:07:54) (svar på 25878)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Hej Jesper og Jakob,

Tak for jeres input. Jeg kender godt de omtalte trailere, de er flotte og enormt praktiske. Problemet ved dem at det efter min mening er ren "overkill", da jeg på intet tidspunkt vil bruge nok tid på at offroad campe til at det kan retfærdigøres at bruge så mange penge på en trailer. Jeg kan nemt bygge eller købe nogle kasser der passer i en Sankey og lægge et låg på og evt supplere med et par tagbøjler og vupti, så har vi plads til alt hvad vores hjerter begærer.
Og en Sankey kan jeg også bruge til andre ting end camping.

Jeg er stadig åben for input.


Index
25883: sv: sv: sv: trailer (27-07-2005 10:19:03) (svar på 25880)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hvorfor sætter du ikke bare en NATO-krog på din bil? Du kan jo godt både have en kugle og en krog.
Jeg har lige set en rød sankey til salg.

Jakob Edelvold
Index
25962: sv: sv: sv: sv: trailer (30-07-2005 00:58:28) (svar på 25883)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Hej Jakob,

Når du sådan siger bare - er det så fordi at man sagtens kan køre med Nato krog?? Jeg troede at det var slut-forbudt med mindre ens bil var født med sådan en!
Faktisk er min bil udstyret med et træk hvor jeg kan flytte kuglen op og ned på 4 trin vha en stor split. Da jeg havde hentet bilen i Tyskland og skulle have den synet, var det eneste synsmanden havde af indvendinger netop denne slags træk. Han mente at det ville gå i stykker hvis jeg nu trak noget rigtig tungt, men samtidig godkendte han det og rådede mig til at få svejset det hele sammen så den ikke kunne flyttes mere.
Den næste synsmand har måske en helt anden opfattelse og nu blev den jo godkendt, så jeg skal ikke have svejset noget som helst, tak.

Men måske kunne jeg få fat i en Nato krog som passer på dette trækketøj??
Index
25882: sv: sv: trailer (27-07-2005 10:18:29) (svar på 25878)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.75.92)
Hej Jakob, jeg er i den precis samme situation, jeg kan dog ikke sove telt, pga. ryggen, men har fundet min drømmemodel her:
www.explorermagazin.de/fahrzexp/lapptrail08.jpg

slet det der står efter fahrzexp og søg igen og se mere.

ellers ind på f.eks. www.google.com og søg på offroadtrailer eller offroadcamper der er en millionmilliard modeller i USA og sydafrika, ikke fordi man skulle have en sådan men det er god inspiration og masser af tips og tricks.
Min vurdering er at man bliver nød til at konstruere projektet selv, som du også er inde på, ellers galloperer kronerne ud af foret.

Sankey'en er en mulighed men den er meget tung og bagklappen kan ikke åbnes, og typisk er det et renoveringsprojekt.
Der er ikke problemer med godkendelse, som dog kræver en NATO-krog evt. på et udskifteligt træk, så man også kan køre med synsfri sammenkobling med alm. trailer.

Personligt ville jeg få fat i en ældre trailer hvor akslen (kun en) er placeret under ladet og hvor trækstangen er så lang som muligt, det giver gode vinkler offroad, og prøv så lige at måle din bus under diffenrentialet der er mindre plads end under en traileraksel.
Evt. kunne man gå en fælgstørrelse op på traileren og så lidt grove dæk det giver frihøjde altsammen, men det har jeg ALDRIG foreslået ;-)
Skriv gerne mere.

Du vender lige tilbage nå du har pakket traileren (billede!), så vi kan se afslutningen på projektet.

God tur
Venlig hilsen
Kenneth Poulsen
Index
25895: sv: sv: sv: trailer (27-07-2005 15:21:10) (svar på 25882)
Lars Billingsley #3879, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.79.183)
har jeg forstået det rigtigt at du har en LR der er bus registreret ? så husk lige kørekortet skal passse til påhængsvognen
Lars/Biltris
Index
25954: sv: trailer (29-07-2005 21:31:10) (svar på 25875)
Per Olesen #6671, reg. njy (medlem) (ip-adr: 83.88.237.142)
Hej Jakob
Jeg går ud fra du har en bus.Husk derfor at der kræves hængerkort når traileren er over 750 kg.
En anden ting du skal være opmærksom på, er den meget fordyrende trailertakst på færgerne.(Næsten dobbelttakst).
Hvad med at indrette en god tagbagagebærer med tilhørende god stige.Du kan jo få lavet den, således du kan afmontere den på 4 støtteben.Du skal dog være opmærksom på vægtbegrænsningen på tagbelastningen.Den kender jeg ikke, men mon ikke der er en venlig sjæl her på forum, der under alle omstændigheder vil fortælle os hvad den er.Hilsen per o #6671
Index
25956: sv: sv: trailer (29-07-2005 22:02:41) (svar på 25954)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.76.19)
Hej Per og alle i andre.
Tagbelastning på Land Rover serie og Defender max. 75 kg
incl. "grisefold" (tagbagagebærer).

Man har så set tagbagagebærer der er støttet af nede på rammen men det resulterer, (i ekstreme tilfælde (afrika)), i at hele hardtoppen går skildt ad, da den ikke kan følge resten af karossens bevægelser, det er ikke uden grund at hele kadaveret er nittet sammen, det bevæger sig faktisk en hel del.
Ved normal kørsel kan man vel nok lægge totalt 100kg op, men det har jeg aldrig skrevet! ;-)

Det forringer under alle omstændigheder bilens stabillitet
at lægge x-antal kg op på taget, det skal man bare være klar over og tage højde for. (højde! - over 2,1m = ekstra takst på færgen)

Venlig hilsen
Kenneth Poulsen
Index
25958: sv: trailer (29-07-2005 23:05:15) (svar på 25875)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.115)
Den tyske trailerfabrik Koch byder på en meget fornuftig trailer med kasseopbygning, som kan indrettes og ydermere have et tagtelt på toppen.
Vor lokale Koch-forhandler har desuden kontakt til et firma i Tyskland, som bygger på bestillund og efter kundeønsker.
I skal bare have frihøjde og en solid undervogn.
I kan taget kontakt med mig, hvis i vil vide mere evt. møde hernede i det sønderjydske.

På det svenske marked findes også en off-road-trailer. I kunne prøve www.alltheweb.com og søge på offroad-trailer
Index
25961: sv: sv: trailer (30-07-2005 00:39:47) (svar på 25958)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Hej Allesammen,

Tusind tak for alle jeres indlæg, det er fantastisk at man sådan lige kan kaste en bold i luften og få en masse input.
En masse skriver at jeg skal huske hængerkort - er det fordi at de gamle mili-trailere vejer over 750 kg??
Vi har talt en del omkring det med broer og færger og det er efter min mening bare noget man må tage med - det skal ikke være det der vælter ferie budgettet. Ideen med traileren var at vi kan have nogle kasser med grej, gas flasker osv stående deri og så bare hægte den på og køre derudaf. En stor tagbærer har efter min mening visse problemer:
1) Vægt - jeg elsker min bil og skal ikke læsse det stakkels tynde tag for meget.
2) Jeg kører til daglig mest by-kørsel, og de tagbøjler jeg har nu koster kassen i diesel. Så dem pille jeg bare af - det tager 5 minutter.
3) Det tager en halv eftermiddag at pakke taget på en bil, når man skal have en masse lort med, og så er det svært at realisere små skønne impulsive weekendture.
4) Skal jeg fjerne en stor galvaniseret tagbærer har jeg ingen garage at stille den fra mig i.
Det der tyske firma KOCH lyder interresant. Måske er det løsningen.
Vi har allerede vores børnevogn og vores Oztent til at ligge på taget og det fungerer fint, men jeg gider ikke kravle derop for tit ;-)
På Pomlerende camping (lejr) plads så jeg i øvrigt en lidt sjov off-road camper i går. Den havde store hjul og masser af frihøjde, reservehjul og 2 jerrycans bagpå. Den tilhører en Hollænder som er kommet på pladsen hvert år i 2 måneder i 35 år. Han kører en Nissan patrol med spil i kofangeren. Heftigt udstyr når man tager i betragtning at det står stille på samme plads 2 mdr. hvert år, men sådan er der jo så meget :-)

Index
25967: sv: sv: sv: trailer (30-07-2005 14:27:49) (svar på 25961)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.115)
I burde kunne klare Jer med en 750 kg trailer. Tag een med forhøjede sider og et klaplåg. Teltet kan fastmonteres på låget. Med et fast udstyr monteret vil I altid have godt og vel en 350 kg yderligere kapacitæt. Det er rigeligt, for selv de fleste campingvogne har mindre. Desuden bevæger I Jer i et prislag, hvor alle kan være med.
Index
26027: sv: trailer (02-08-2005 08:23:31) (svar på 25875)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.227.220.14)
Du kommer nok til at gå på kompromis med nogle af dine ønsker. Så vidt jeg forstår din "ønskeseddel" vil du gerne have en terrængående teltvogn. Sådan én har jeg aldrig hørt om.
Jeg har selv en Combi Camp Panda, som jeg har haft i nogle år. Der er snildt plads til 4 personer (kan udvides til 6). Man har en "køkkenkasse" med alt det skrammel man har brug for (komfur, gas, køleskab, potter og pander m.v.). Når man er på farten kan sengetøj m.v. ligge i vognen. Den vejer max 500 kg uden bremser, er 1,7 m bred som en LR og har lang afstand fra koblingspunktet til akslen. Det vil sige at den er let at manøvrere med og har god stabilitet.
Stilmæssigt ligner sådan en sag ikke en LR - den kan ikke det samme som en LR (terræn) og det er her du må gå på kompromis.
Du kan sikkert selv "opfinde" ét eller andet, men så må du sikkert indgå andre kompromisser og det vil under alle omstændigheder koste tid, penge og bøvl inden du suser afsted.
Du er velkommen til at ringe 2083 9658 hvis du vil have råd og fiduser fra en "stofcampist" med 45 års erfaring.
mLRh
Nils
Index
26028: sv: sv: trailer (02-08-2005 11:21:57) (svar på 26027)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.73.68)
Til alle som ønsker sig en terrængående turtrailer, er her en opskrift på den ultimative løning.

http://www.tawayama.com/gear/trailer/chuckwagon.html

Så er det bare at gå igang med sliberen og svejseren, indretningen er efter eget ønske.

Med venlig hilsen
Kenneth Poulsen - som der var en stor mand der sagde en gang: I have a deam, that some day...........