tilbage

Land Rover Forum  

26138: Fra TDI til TD5 (04-08-2005 21:49:12)
Gustav Bryde-Nielsen #4868, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.105.26)
Hej LaRo venner

Jeg vil gerne høre om erfaringer med at skifte fra tdi til TD5. Der er jo en del mere elektronik i TD5'eren og så er den vist lidt mere pakket ind. Kan man stadig lavwe de mest basale service selv (jeg tænker på div. filtre, olie, gløderør etc.

Og hvad med komfortudstyr som klima, elruder og alt det der egentligt ikke hører hjemme i en LaRo.Fungerer elektronikken ordentligt?

Jeg har en 110" 200tdi bus og overvejer at skifte den ud med en nyere bus med TD5 motor

LaRo hilsen

Gustav
26141: sv: Fra TDI til TD5 (04-08-2005 22:22:36) (svar på 26138)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.115)
TD5 skulle være en rigtig fin maskine; der har kun været nogen få problemer med årgang 2000, hvor der kom olie i styreboksen. Det affødte uregelmæssig motorgang, men fejlen kunne klares ud udskiftning af ledningsnet.
Jeg har kun hørt godt om TD5.
Du kunne måske overveje et motorskifte i stedet for hele bilen. Team- Bertelsen forhandler den stærkere på 300tdi baseret 2,8 maskine. Den er fri for de elektroniske tiltag.
Men så skal du lige tage din nuværende bus stand med i overvejelsen. Er den pæn og velholdt, ville jeg gå for en 2,8er, idet jeg er tilhænger af KISS (Keep It Simple, Sir)
26146: sv: sv: Fra TDI til TD5 (05-08-2005 07:38:27) (svar på 26141)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.233.238)
Der har nu også lige været lidt problemer med nogle TD5'er som er totalhavereret efter blot 40.000 km.

Disse motorer har haft en produktionsfejl hvor "man" har glemt at putte locktite på en bolt til oliepumpen. Denne bolt falder så af, og medføre at alt er smadret.

Så TD5 er ikke lutter og lagkage. En ny TD5'er koster små 100.000 i lagt, så det er en noget større udskivning end f.eks en Tdi 300.

ang. service, så kan man lave de mest almindelige ting selv, men glem alt om at finde fejl, der skal den udlæses med computer.

Ellers er det da en dejlig motor.

Hilsen
Struntze
26149: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (05-08-2005 07:58:43) (svar på 26146)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.115)
Den med bolten har jeg ikke hørt om før, men 100.000 DKK for en motor ilagt ? Det lyder helt utroligt, når en 2,8 motor kan købes for omkring 45.000 !
26152: sv: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (05-08-2005 08:59:35) (svar på 26149)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.196.235.225)
Jaa men når en blok koster så vidt jeg husker 62000.- (tidligere kostede den 72K !!!!) så løber det bare derudaf.

Og der hænger jo lige lidt ekstra ting med, en turbo der har kørt uden olietryk, og på min et topstykke hvor alt er smadret, så bliver det jo til lidt.

Hilsen
Struntze
26153: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (05-08-2005 09:25:55) (svar på 26152)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.115)
Jo, men den pris er da helt hen i vejret: 62.000 DKK for en blok, det giver jeg nok ikke engang for en Scania motorblok.

Jeg forstår på dig, at du har haft sådan en omfattende skade på en TD5.

Va det pga den bolt, som havde løsnet sig ? Fik du udgifterne ikke dækket af Land-Rover. Der jo tale om en direkte produktionsfejl !
26154: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (05-08-2005 09:46:56) (svar på 26153)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.211.167)
Min 90" td5 fra 2001 har trillet 206.000 km (varieret terræn og - mest - landevej), uden problemer overhovedet.
26157: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (05-08-2005 11:14:16) (svar på 26153)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.196.235.225)
Ja jeg har haft skaden på min Disco II, og nej skaden er ikkeblevet dækket, da bilen jo er løbet ud af gearanti, så der er ikke andre til at betale, desværre.

Jeg er enig med dig i at det er en produktionsfejl. Hvilket England i principet også er, borset fra at de ikke officielt vil annekende det. De har derfor kun betalt for de skader hvor der er blevet råbt højest, bla. efter at det havde været på BBB Watcdog. Også selv om gareantien er overskredet. Vi prøver i øjeblikket at få england til at dække for udgifterne, men efter 2 måneder er der stadig ikke sket noget.

Jeg har fået lagt en brugt i, da det var lidt mere rentabelt.

Hilsen
Struntze
26164: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (05-08-2005 13:55:19) (svar på 26157)
Steen A (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.169.165)
Hej

Jeg var i Portugal i sommers, og der var vi på Jeep-safari (Og vi så ikke en endeste Jeep). Der talte jeg med ejeren, som havde både 110 TD5'er og UUM'er. Han syntes at SIII var klart den bedste bil, da elektronikboksen på en af TD5'erne var gået til, pga. vand. Det sker når at pasacersædet bliver vådt, ved kørsel i vand.

Hilsen Sten
26165: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (05-08-2005 14:44:32) (svar på 26164)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
hej Steen

Der skal mere end et vådt passagersæde til at få styreboksen til at stå af - faktisk skal styreboksen være totalt dækket af vand i længere tid. Ved det af egen erfaring.

Problemet blev løst ved at boksen blev taget ud, åbnet, tørret og sat i igen. Der har ikke siden været problemer med boksen eller bilen

med venlig hilsen
Ib 0219
26168: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (05-08-2005 16:32:43) (svar på 26165)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.115)
Jeg har hørt, at nogle TD5-ejere får boksen monteret på et højere sted i bilen. Er ledningsnettet langt nok til det ?
26170: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (05-08-2005 18:17:29) (svar på 26168)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.62.148.94)
Ib, hvor meget vand fik din styreboks, hvorlænge og hvordan?
Der kan vist fås et forlængerkabel i England, ved dog ikke hvor. Tyske Matzker sælger et (dyrt) sæt: http://www.matzker.de/product_info.php?products_id=82
Det originale kabel kan ikke nå langt, men jeg mener at have læst, at stikkene er en standard type, så måske kan man få fremstillet noget i DK.

Venlig hilsen
Henrik Grove
26204: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (08-08-2005 09:24:30) (svar på 26170)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
hej Henrik

Ved et arrangement på Valdemar Slot hvor jeg kørte i søen foran slottet, ferskvand, stod sædekassen og dermed boksen under passagersædet jævnligt under vand igennem det meste af en dag. På et tidspunkt blev motorgangen ujævn og uden trækkraft og med udsættere.
Ud med boksen, skille den ad - egentlig var der kun ganske lidt fugt/vand inde i boksen, en gang trykluft både boks og stik, samle boksen igen og den startede op fuldstændig som om der intet havde været. Bilen kørte i vand igen dagen efter og har kørt upåklageligt lige siden.

mvh
Ib 0219

26279: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (09-08-2005 22:16:05) (svar på 26157)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.211.167)
Svar til Strunze:

Beslut nu om du vil køre Land Rover eller på frihjul...

Med honnør og respekt,

Poul Helmer/56.....
26212: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (08-08-2005 11:59:38) (svar på 26153)
Ib Hammer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
hej Paul og Peter

Til orientering kan oplyses at blokken til en Td5 koster kr. 37.520,- + moms - vejledende udsalg.

Altså langt fra de priser der ellers er nævnt i andre indlæg.

Med venlig hilsen
Ib Hammer
Land Rover Danmark A/S

26236: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (08-08-2005 20:01:06) (svar på 26212)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.97)
TAK for oplysningen, Ib.

Jeg var også meget tvivlende, om den nævnte pris på 62.000 DKK var korrekt.
26185: sv: sv: Fra TDI til TD5 (06-08-2005 15:30:19) (svar på 26141)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.92.133.213)
Vær opmærksom på afgiften der skal betales ved ilægning af denne kraftigere motor. Den har 135 HK, en effektstigning på mere end de 20% der er tilladt. Desuden kan LT77 gearkassen ikke klare det ekstra moment så den skal også skiftes til 380 gearkassen. mvh Jakob
26195: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (07-08-2005 16:27:19) (svar på 26185)
Morten Langerup #5076, reg. lf (medlem) (ip-adr: 80.162.234.107)
hvad er det lige du taler om???
2.8 passer kun på R 380... 300TDI/TD5 passer ikke på
LT77.Dem jeg kender kører uden problemer over 200.000 km
med LT77,hvor dem med R380 gerne for problemer omkring 130.000/160.000 km.

5076
26198: sv: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (07-08-2005 19:35:36) (svar på 26195)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.141)
Er I nu sikker på det med gearkasserne i forbindelse med 2,8ren ?
Iflg. NeneOverland findes der kits til begge gearbokse, da jeg spurgte på en konvertering: No need to change gearbox too...

Men havd ved jeg ? Kan kun referere og vil i morgen spørge igen !
26200: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (07-08-2005 21:05:01) (svar på 26198)
Morten Langerup #5076, reg. lf (medlem) (ip-adr: 80.162.234.107)
ja alt kan konverteres hvis man vil..du kan også få kit til nissan-toyota-mercedes.... jeg kunne blive ved. det jeg taler om passer originalt..


5076
26268: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (09-08-2005 15:19:07) (svar på 26200)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.55.37.194)
Jeg talte med Bertelsen om 2.8 konvertering til LA05.
Han sagde at det er meget dyrt, hvis man ikke har en 300TDI. Motoren koster 45000,- Der til kommer (efter hans mening) en r380 gearkasse, køler + intercooler diverse slanger og hvad der ellers sidder rundt om motoren.
Det løber (efter autoriseret målestok) over 70000 samlet.

Jakob edelvold
26299: sv: sv: sv: sv: Fra TDI til TD5 (10-08-2005 11:56:32) (svar på 26195)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.88.20)
Hej Morten. Gustavs bil er en 200tdi som har LT77 gearkassen. Hvis der skal sættes en 2,8 motor i som Paul foreslår passer den ikke på gearkassen. Det er det jeg snakker om. Efter hvad jeg har fået at vide fra bl.a Bertelsen er at LT77 gearkassen ikke er stærk nok selvom man kan få et monteringskit. mvh Jakob