tilbage

Land Rover Forum  

Index
26318: Freelander TD4 spørgsmål ? (10-08-2005 21:04:50)
Michael PG (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.72.6.4)
Hej

Håber der er nogle kloge hoveder der kan svare på dette:

Jeg har lige købt en freelander TD4 fra 2001 med 95000km på klokken(lækker vogn) Jeg har et spørgsmål, hvis jeg accelerer i 4 el. 5 gear så når vognen kommer i nærheden af 3800- 4100 omdr. stopper accelerationen lige et par sekunder og farten falder lidt tilbage 5/10 km/t og så tar den ved igen og omdr. forsætter ind til bilen opnår sin max. hastighed.

Er der nogle der ved hvad det kan være ?

Vil samtidig gerne høre om det er spild af tid at tage et grønt terrænbevis i TD4´eren ? Var ved at vælte med den forleden og har nu fået jeres DLRK i tankerne.

Jeg synes ikke stemningen omkring FreelanderenTD4 her på siden er så positiv.

Med venlig hilsen

Michael
Index
26320: sv: Freelander TD4 spørgsmål ? (10-08-2005 21:23:08) (svar på 26318)
Jørgen Hedevang Pedersen #4522, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.113.116)
En Freelander er en glimrende 4x4, men mange syntes den ligner for meget en boulevardraser/japaner. Den kan jo ikke klare sig overfor en defender hvis der er dybe spor, men f.eks på stranden klarer den sig lige så godt.
Det tror jeg er noget af grunden. Tilmed syntes jeg også den mangler "sjæl" som defenderen har.
Med hensyn til at tage "det grønne bevis" kan det kraftigt anbefales. Du vil komme til at lære grænserne for bilen at kende og finde ud af at dine grænser først nåes, hvis du ikke har kørt terræn før.
God fornøjelse!!!
Husk: Hils altid på de andre Land Rovere i trafikken!
Index
26322: sv: Freelander TD4 spørgsmål ? (10-08-2005 21:39:15) (svar på 26318)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 82.195.170.228)
Hej Michael,

Selvfølgelig kan det betale sig at tage grønt bevis. Alene muligheden for under den praktiske del at bliver overbevist om bilens evner er godt.

Og evner det har Freelanderen. Jeg har ikke selv en men en lille historie; Jeg fik på et tidspunkt en demonstration af en ny 90 TD5 med mig selv ved rattet med godt terræn til at se evnerne. Min "gamle" far (han læser normalt ikke disse sider) der ikke kører Land Rover fik mens jeg var væk så rattet i en Free TD4 og da vi kom tilbage fortalte jeg glædestrålende om min tur og spurgte hvilken tur han havde taget idet jeg slet ikke tænkte på det kunne være den samme - men det var det. Freelanderen havde gjort det præcis ligeså godt på den terræn tur som Defenderen.

Jeg har også læst indlæggene om alt det nogen af os (jeg erkender jeg gør det uden anden saglig grund end det er fedt) hænger på vores biler for at de skal ligne en masse. Og de af jer der har en Freelander må da også mærke "trækket" når man ser en Freelander med lidt højere undervogn lidt grove dæk og måske en et lille spil et eller andet sted.
Freelander er en fed bil der kan en masse som jeg godt kunne finde på at køre i en dag. Og til trods for mit medlemsnummer (et "medio" nummer) kender jeg heller ikke gud og hver mand når jeg møder til træf - jeg har sat tre guldklumper i verden som kæmper mod min LRs gunst og de vinder ofte. Så derfor kommer jeg relativt sjældent.

Vedr. det med omdrejninger så tror jeg at det er elektronikken der siger fra. Det lyder af meget høje omdrejninger for en diesel - og der bliver der i hvertfald i andre diesler lukket når du kommer derop af.

vh/Jørgen
90 V8 men ikke hellig
Index
26323: sv: sv: Freelander TD4 spørgsmål ? (10-08-2005 22:14:03) (svar på 26322)
Svend Bahn-Sanger #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.162.121.128)
Hej Michael,

det må være omdrejningsspærren, som beskytter motoren mod belastninger i det høje omdrejningsinterval.

M.h.t. Freelander versus Defender og det som har været skrevet her, husker jeg i 1967 rektor på DTU, som udtalte, at transistoren ingen fremtid ville have, og at den aldrig ville være en seriøs konkurrent til radiorøret. Sådan er der så meget.

Vi har ikke brug for baner kun for Freelandere, vi har brug for baner, som Range Rovere, Discoer, Freelandere og Defendere kan gennemkøre i standardversion uden brug af spil og slige ting. Så vil vi faktisk se, at bilerne kan stort set det samme.

Hilsner


Svend
Index
26324: sv: Freelander TD4 spørgsmål ? (10-08-2005 22:23:42) (svar på 26318)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.160.111.133)
Hej Michael
Jeg kan kun anbefale dig at melde dig til det grønne kort. Ligesom jeg kan anbefale Land Rover Danmarks Driving Experience-kursus, som er en anden vej til det grønne kort.
Hvad angår stemningen omkring Freelander, så er den faktisk på vej til at blive rigtig positiv. Inden længe træder en trup af entusiaster sammen for at bane vej for aktivitetet med adresse til Freelander-kørere.
Nogle i denne kreds mener, at en Freelander ikke er en rigtig Land Rover og ikke har sjæl. Det er der flere meninge om.
Freelander er en moderne Land Rover med både kompetence og sjæl, bare på en anden måde. Det samme gælder Range Rover III, Disco 3 og RR Sport.
Jeg var selv på jagt efter en Freelander for nogle måneder siden efter at min firmabil blev stjålet, men kunne ikke finde en passende bil, så det blev i stedet en Disco I. Det er også en Land Rover, men på en anden måde end Serie-bilerne og Defender-stammen, så læg ikke for meget i det bøvs, du kan støde på i dette forum, det syner værre end det er, når man ikke kan høre det tonefald, hvormed det fremsættes eller blinket i øjet og den opadgående trækning i mundvigen.
Forresten fantaserer jeg stadig om en Freelander TD4 med store hjul, bundskjold, spil etc. - og så en tur i det grønne.
Nå, men se nu at få meldt dig til et grønt kursus.
God fornøjelse.
Hilsener fra
Morten
Index
26328: sv: Freelander TD4 spørgsmål ? (11-08-2005 09:21:35) (svar på 26318)
Morten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.222.60)
På især VW group biler sidder der på mange TDIér en Bosch luftmasse måler og de går desværre tit istykker, hvilket giver et stort effekt tab, (og det starter nogenlunde som med din beskrivelse) men jeg ved ikke om det er et problem på LR
Index
26331: sv: sv: Freelander TD4 spørgsmål ? (11-08-2005 13:26:16) (svar på 26328)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.65.29)
Kære bror - og endnu ikke medlem, tsk tsk!

Det er sikkert fordi din Freelander bliver kørt som en gammel gruppe B-Rally bil... De er jo lidt sarte sådan nogle Land Rovere, og bare fordi din er en nyere model, så er den sikkert også sart.

Og husk, når du finder ud af hvad problemet var, så skriv det herinde, så alle de andre der risikerer at opleve samme problem, kan finde løsningen når de står og klør sig i skægget - med en diesel der mister pusten oppe i det røde felt.

Men lyt til de andre her på siden, meld dig ind, tag det grønne bevis, og så skal jeg nok være co-driver når der skal køres noget terræn. (Vi kan jo starte med, at deltage med Region Østjylland en dag, hvor jeg kan køre DIN bil, da jeg både er medlem og har det grønne bevis. Så kan du sidde ved siden og lære nogle fif's :-) ((Og ellers kan vi lige snakkes ved senere))
Index
26332: sv: sv: sv: Freelander TD4 spørgsmål ? (11-08-2005 14:07:14) (svar på 26331)
Tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 15.203.169.124)
Mikkel,

Det er ofte set at roverløse mennesker fremfører postulater med stor lighed til det du netop har barslet med.

Jeg kan se at du er efter Michael med hans frilænder, men kender du ikke denne:

Kan du gætte hvem jeg er, kan du gætte hvem jeg er
Jeg har ingen rover-bil, jeg har ingen rover-bil
Kan du gætte hvem jeg er....

hehehehe
Index
26333: sv: sv: sv: sv: Freelander TD4 spørgsmål ? (11-08-2005 15:34:43) (svar på 26332)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. lf (medlem) (ip-adr: 152.73.104.255)
Hej Tony, jeg kan se at Michael PG (Pæremand Gregersen?) og Mikkel Pæremand Gregersen kommunikere på en meget kærlig og spydig måde, sådan som mange folk der kender hinnanen særdeles godt gør, også medlemmer i LR-klubben, det bliver tit misforstået, specielt af nye medlemmer eller folk der ikke er medlem f.eks. Michael PG.
Til alle:
Dette kunne være en opfordring til af holde en sober og fakuel tone her på forum, så der ikke opstår misforståelser.

Vi gamle rotter er vant til mosten, og kender de folk med speciellle tale/råbe måder, men det ser nogen gange underligt ud, så udenforstående ikke fatter en brik af det indforstående.

Venlig hilsen
Kenneth Poulsen
Index
26334: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander TD4 spørgsmål ? (11-08-2005 15:44:30) (svar på 26333)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.65.29)
Halløjsa, det er bare spas!

Og jeg tror bestemt, at både min storebror og jeg kan tåle det. Og Tony, jaeh, han ved nok godt hvorfor jeg ikke har en Range Rover længere! (Men når jeg får en igen, så slipper han ikke for at hjælpe med diverse reparationer og forklaringer!)

Ps.
Jeg kan da ikke gøre for, at alene forsikringen på en Land Rover er højere end min indtægt FØR skat...

Pps. Det var intercooler slangen der var utæt på hans Freelander. Han ligger og roder med at skifte den derhjemme. Den blev lidt dyr, for da han hentede den fik han lige et blitz af en betjent med 70 km/t i byzonen, haha!
Index
26335: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander TD4 spørgsmål ? (11-08-2005 16:04:00) (svar på 26334)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. lf (medlem) (ip-adr: 152.73.104.255)
Hej Mikkel, den er jeg helt med på, og det fremgår da også af jeres ping-pong, men det var bare sådan helt generelt, der er tidligere et par debatter (bla. omkring freelander) der er afsporet totalt så derfor dette lille YF.
Og Mister Albers (ukendt?) er jo også velbevandret på forum så jeg tror også han kan tåle det.
Men igen det var meget generelt.
Det er i øvrigt en god sti at skrive sådant i, da jeg tror der er mange læsere, lige så snart der står .

Og lad nu ikke storebror slippe for vise hvad sådan en bil kan. (når han nu en gang får sig taget sammen til at blive medlem ;-))
Jaee det løber jo med stumper når man lige skal lægge 2500,- oveni. ;-(.

Stadig venlig hilsen
Kenneth Poulsen
Index
26336: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander TD4 spørgsmål ? (11-08-2005 16:22:12) (svar på 26335)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.65.29)
Haha, jeg skrev præcis det samme til ham i en "intern" e-mail.
At han ikke var bleg for at smide lidt benzin på bålet - lige præcis med hentydning til tidligere Freelander debatter!

Og det med medlemskabet finder jeg sagtens ud af, om ikke andet kan han jo få det i fødselsdagssgave, der er ikke længe til.

(Ellers kan han få et kontant tilskud til enten reservedele eller bøder)


Lige så venlig hilsen
Mikkel
(Ikke længere bare Land Rover-løs, nu helt bil-løs!)
Index
26358: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander TD4 spørgsmål ? (12-08-2005 17:42:25) (svar på 26336)
Michael P Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.72.6.4)
Hej tak for de mange indlæg...

Så har jeg monteret en ny slange til intercooleren (til en ukendt høj pris da jeg lige blev blitz'et på vej ind i Sjelle by) men det var nu ikke den lille revne i intercoolerslangen.
Problemet er der stadig har lige test kørt vognen med maks rpm. i 4 0g 5 gear og det opstår omkring 3800-4000 omdr. der mister vognen effekt i nogle sekunder og accelerer så igen. Tror jeg vil checke det du skrev Morten, det lyder sandsynligt at det kan være en luftmasse måler, snakkede med en mekanikker der antydede det samme dog uden at kende LR´s kanon lækre og overnaturlige TD4 motor.

Mht. mange omdr. og TD4'eren så kørte jeg 5000 km. i min ferie flere gange for fuld skrue og flere timer i træk den går indicated 170km/t ved 4300 omdr. og den ligger faktisk overraskende fint på vejen ved høj hastighed...

Nu må jeg nok have et medlemsskab til klubben her + det grønne bevis før jeg vælter rundt på taget i vognen....
(antydede min bror ikke han ville gi' det...jo ik')
Har jo rekvireret Unimog'en første gang.....
Skal iøvrigt have nogle bedre dæk med flere terræn egenkaber før jeg møder op i klubben og æder et par Defendere.....og noget andet krævl..

TD4'eren kan kun anbefales, det er den bedste LR...

Til det landroverløse medlem, så er rådet:
spring ned i banken og spil lige så kæk som her på siden så har du Defenderen i morgen!! Se på din bror!
(monkey se monkey doo)

Prøver det med luftmassemåleren.

Hygge og hold på !
Michael P. Gregersen

Index
26377: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander TD4 spørgsmål ? (13-08-2005 11:17:13) (svar på 26358)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.246.106)
Selv tak.

Rart at se, at din Land Rover ikke er uden fejl, man kunne foranlediges til at tro, at den faktisk ikke var en ægte Land Rover... (Og havde du købt en gammel serie bil, så var du også sluppet for fartbøden)

Jo, hvis vi skal ud og smadre din Freelander, så må jeg hellere få meldt dig ind, så du kan få grønt bevis og licens til at være med på foreningens ture.

"TD4'eren kan kun anbefales, det er den bedste LR" - Haha, du har absolut ikke været ædru da du skrev dit indlæg! Ellers er det fordi du ikke ved bedre ;-)

Og hvis jeg går i banken, så beholder de mig der, indtil jeg har betalt den gæld af jeg har nu, der er vist lukket for yderligere investeringer lige pt. Men jeg kan love dig, at når jeg er færdig med det her skole pjat, så kommer min Land Rover og banker din!

Moin, vi snakkes!
Index
26378: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander TD4 spørgsmål ? (13-08-2005 12:42:26) (svar på 26358)
Jørgen Hedevang (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.113.162)
Glæder mig til at se jer i terrænget derude...... Jeg stiller med glæde min bus til rådighed så vi kan se i hvilket terræng hvilke mærker begår sig bedst... :-)
Jeg blev meget overrasket over hvormeget freelanderen kunne, da jeg første gang så den i aktion, og vil gerne opleve mere af samme slags.
Ja, for mig er defenderen nr. 1, med det betyder ikke jeg ser ned på andre landrover produkter, nærmere tværtimod!!!
Roverhilsener Jørgen.
Index
26420: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander TD4 spørgsmål ? (15-08-2005 15:37:54) (svar på 26378)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.65.29)
Hej Jørgen + andre,

Jae, efter en lille guidet tur på vores jagtterræn, ikke til fods, men i Freelander, må jeg endnu engang bide mig selv i læben. Helt præcist to gange troede jeg der skulle henholdsvis ny kofanger og nye dele under bunden. Men nej, den kører bare videre, som om intet var hændt. Meget meget overbevisende, og jeg ville faktisk have væddet på, at en Freelander ikke kunne køre det ene sted - men det kunne den så sagtens.

Jeg glæder mig faktisk til at den kommer i selskab med ligesindede - og med nogle der kan trække den fri, for indtil videre er det vist det eneste der gør, at den ikke bliver heglet igennem de værste steder. Men overraske, det kan den!
Index
26421: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander TD4 spørgsmål ? (15-08-2005 16:19:02) (svar på 26420)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hej Mikkel.

Det der jagtterræn, er det et sted du vil invitere os andre ud til en gang uden for sæsonen?
Så skal der nok være nogen der vil trække dig fri. Måske endda nogle andre freelandere....

Jakob edelvold
Index
26432: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander TD4 spørgsmål ? (16-08-2005 08:30:59) (svar på 26421)
Mikkel P. Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.65.29)
Ja, det kan jeg love dig for jeg gerne ville! Men de 100 andre medlemmer i jagtselskabet + bondemanden vil nok blive svært utilfredse med mig...

Det var kun en guidet tur til brormand fordi han lige har fået sådan et jagttegn, og nu meldte sig ind i foreningen.

Men jeg må ærligt sige, at jeg kunne finde på at lede efter en Freelander, lidt større dæk, hævet 2" og fuld beskyttelse i bunden - uhm, så skulle den kage vist være bagt!