tilbage

Land Rover Forum  

Index
26479: Galvanisering af cappings og andre stålting. (18-08-2005 09:04:32)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Er der nogen der kender et godt (og billigt) sted på Sjælland at få galvaniseret sine cappings fra defenderen?
Jeg har også tænkt mig at få galvaniseret alt mulig andet fra bilen, da der er mange andre rustne dele. Er der noget man skal afholde sig fra at sandblæse og galvanisere?
Skal man forresten selv sørge for at delene er klar til at galvanisere, eller er det noget de gør hos galvaniseringsfirmaet?

Håber på et hurtigt svar da jeg helst skal aflevere delene før weekenden.

Jakob Edelvold
Index
26480: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (18-08-2005 09:08:35) (svar på 26479)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
hej Jakob

Undskyld mig, men hva´ er "cappings" ?

mvh Claus
Index
26481: sv: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (18-08-2005 09:42:36) (svar på 26480)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.160.111.136)
Det, Claus, er de dæklister og beslag; f.eks. på flanker og hjørner, som du finder i galvaniseret tilstand på seriebiler, men blot lakeret på Defender.
Mvh. Morten
Index
26483: sv: sv: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (18-08-2005 09:52:04) (svar på 26481)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 147.29.137.98)
"Afore ya go" du skal bare lige vide at eks. den langsgående fenderliste er, ud over popnitterne, limet fast med sealer og kan kun aftages med en lang tynd plademejsel.
Index
26484: sv: sv: sv: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (18-08-2005 10:06:29) (svar på 26483)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 147.29.137.98)
PS. PS. Min gode ven Morten Dam, nu er du jo en ung mand, men de 90 & 110 med løft op dørhåndtag, dem der blev lavet før verden gik af lave, er skam med galvaniseret fittings.
Index
26486: sv: sv: sv: sv: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (18-08-2005 10:10:39) (svar på 26484)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.160.111.136)
Ja, ja, min brave, men de hedder heller ikke Defender, vel?
At mange så kalder dem det, fordi OneTen og Ninety ligner Defender til forveksling, er en anden sag, ik'?
Have a nice day friend!
Morten d.y. (den yngre)
Index
26490: sv: sv: sv: sv: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (18-08-2005 10:17:46) (svar på 26484)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Ja Verner det kan godt være at de er det. Men det gør da hverken en ninety eller one-ten til en Defender. Og det kan da godt være, at det er fedt at have galvaniserede cappings, men det er federe at have over 100 HK og skivebremser hele vejen rundt. (efter min mening)
Har du forresten et svar på mit spørgsmål?
Har du eventuelt en anden løsning med hensyn alt det lort der er rustet på min Defender.
Det drejer sig blandt andet om lakerede metallister langs "ladkanten"(cappings ifølge reservedelskataloget), dørhængsler og småfittings hist og her.
Index
26493: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (18-08-2005 10:51:04) (svar på 26490)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej igen Jakob

Prøv at ringe til Vogterdrengen på 26220950. Han indleverer en herre masse Land-Roverdele til galvanisering i Humlebæk.
Jeg tror prisen er omkring 13 kr + moms pr. kg.

mvh
Claus
Index
26494: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (18-08-2005 10:51:46) (svar på 26490)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej igen Jakob

Prøv at ringe til Vogterdrengen på 26220950. Han indleverer en herre masse Land-Roverdele til galvanisering i Humlebæk.
Jeg tror prisen er omkring 13 kr + moms pr. kg.

mvh
Claus
Index
26499: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (18-08-2005 11:33:19) (svar på 26494)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Tak for det.
Tak for det.

Jakob Edelvold
Jakob Edelvold
Index
26514: sv: sv: sv: sv: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (18-08-2005 20:03:19) (svar på 26484)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.97)
Verner, min gode ven!
Min OneTen fra 1987 har løftehåndtag ( de eneste rigtige håndtag til en Land-Rover ), men cappings er lakeret ! Men min første OneTen havde, som du skriver, galvaniserede fiitings.
Index
26519: sv: sv: sv: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (19-08-2005 08:25:03) (svar på 26483)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hej Verner (og andre der er interesseret i projektet)

Det eneste der var mellem alupladerne og mine stål beslag, var støv fra min afrika tur. Der var også en del rust i stålet. Heldigvis ikke nok til at det ikke kan fjernes med sandblæsning og efterfølgende galvanisering.
Der var meget let at skille det ad ved at fjerne popnitterne. Der var endda støv under hovederne på popnitterne, til trods for at de var malet over.
Jeg fandt også flere steder hvor der tydeligt kunne komme vand ind så det bliver fikset når det samles igen
Index
26485: sv: sv: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (18-08-2005 10:09:02) (svar på 26481)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Tak for det Morten.
Jeg har altid kaldt det ræling og kantlister, men vil for fremtiden anvende det autoriserede ord for begrebet i åbne fora.

med lr hilsen
Claus
Index
26487: sv: sv: sv: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (18-08-2005 10:16:38) (svar på 26485)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.160.111.136)

For min skyld må du hjertens gerne fortsætte med ord som ræling og kantlister, for jeg holder meget af mit modersmål og gør mit bedste for at beskytte og bevare det.
Så altså ræling, fenderlister, kantlister, beslag etc. er udtryk vi fremdeles holder fast ved, selvom vi godt ved, hvad briterne mener med cappings, linings - and a quick pint of beer. Cheers!
All the best from
Morten, som ifølge en velunderrettet kilde stadig er en ung mand
Index
26489: sv: sv: sv: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (18-08-2005 10:17:33) (svar på 26485)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 147.29.137.98)
Nej, nej, det ved jeg godt, men hvor mange andre ved det? eksempelvis har jeg set en 88" sat til salg som en "Defender" og en Discovery som en 110" men sådan er der jo såmeget.
Index
26491: sv: sv: sv: sv: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (18-08-2005 10:27:41) (svar på 26489)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.160.111.136)
Dér fik du sømmet lige på midten af hovedet, for end ikke autoriteterne kan finde ud af det.
På min registreringsattest står bilen anført som en Defender 90" pick-up diesel, men når de vil se den i synshallen, står den opført som en Land Rover 110".
Jeg har gjort forsøg på at rydde op i etatens modelforvirring, men det tager de med stoisk ro. for ”ja, ja, det er jo, som der står, en Land Rover ...“
Som det i samlingen af norske folkeeventyr står skrevet:
Goddag mand ...
Økseskaft!

Hilsen fra d.y. Morten
Index
26498: sv: sv: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (18-08-2005 11:32:23) (svar på 26481)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 194.182.147.99)
På de nyeste årgange af Defender er cappings igen galvaniseret.
Henrik Grove
Index
26541: sv: sv: sv: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (20-08-2005 20:46:12) (svar på 26498)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.161)
Caprælingskantlisterfittings ! Det MÅ være ordet !
Index
26560: sv: sv: sv: sv: sv: Galvanisering af cappings og andre stålting. (22-08-2005 00:28:32) (svar på 26541)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.147.237)
Til Paul,Morten, Claus, Verner ,Jakob, og enhver anden som hænger på her: "Elementary (My dear Watson), Who cares what the part's called if it fits! Never buy or make new parts for new models, if there are bits round the back we havent used yet! The old ones are probably better anyway.
Who the hell wants wind up windows in a Landy? They're impossible to thaw out at -30C!