tilbage

Land Rover Forum  

Index
26636: Benzinøkonomi i RR V8 (24-08-2005 18:35:19)
Kenneth Lund #7064, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.250.122)
Hvor langt skal man forvente at en Land Rover Range Rover 4,6 HSE 225 hk V8 5d går på literen ved alm. blandet kørsel (70% bykørsel)?
Index
26637: sv: Benzinøkonomi i RR V8 (24-08-2005 19:25:34) (svar på 26636)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)


Hej Kenneth. Har du nogensinde hørt nogen fyre den dér af med, at "hvis man behøver at spørge, så skal man ikke ha én..."? Det er vist en gammel frase, men der er nu noget om det.

Hvis du slår op under "V8" i Land-Rover ordbogen, så er jeg ret sikker på at ordet "økonomi" slet ikke findes i afsnittet.. Og da slet ikke i sammenhæng med ordet "benzin"...

Nåh, det var såmænd ikke for at tage modet fra dig, men mon ikke du kan regne med at køre max. 4 på literen såden ved bykørsel?

Det er bare et gæt, jeg har ikke selv haft en 4.6 HSE, men 3 andre V8´ere, og jeg kan ikke forestille mig den kører mærkbart længere end noget af alt det andet...

Men god lyd kan jo ikke gøres op i penge :-)





Index
26638: sv: sv: Benzinøkonomi i RR V8 (24-08-2005 19:56:28) (svar på 26637)
Lars & Dorthe Agerbak #7164, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 83.94.164.237)
Jaaa nu har jeg en 3,5 V8 aut m karburatorer og den koster sådan ca 1,5 DKR kilometeren. Så sådan er det
Index
26639: sv: Benzinøkonomi i RR V8 (24-08-2005 19:57:06) (svar på 26636)
Niels-Ole Mønsted #7069, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.194.29)
Jeg har en RRC 3,5 V8 og jeg tænker ikke på hvor langt den kører på en liter benzin. hvis du vil have stress så skal du bare kigge på måleren og ikke på farten.
SÅ KØB DEN OG DU VIL HA HØJ OKTAN I DINE ÅRE RESTEN AF DINE DAGE.
ps. lige en finte sig aldrig hvor tit du tanker der hjemme.

Med Venlig V8 hilsen

Index
26641: sv: Benzinøkonomi i RR V8 (24-08-2005 20:34:19) (svar på 26636)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.171.165)
Den kører ikke ret langt, specielt ikke med tomat. Jeg har haft 2 stk. 3,5 ltr., 3,5 km pr. ltr. i mod diesel, manuel, 8 - 9 km pr. ltr.
Men i stedet for den hæslige lyd dieselen, en 2,4 VM, frembringer, vil du få en herlig V8 lyd, der ikke kan gøres op i penge.
(En Mustang V8 kører dobbelt så langt pr. ltr. og siger om muligt endnu bedre! :-) )
mvh
Knud
Index
26642: sv: sv: Benzinøkonomi i RR V8 (24-08-2005 21:23:56) (svar på 26641)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.190.244)
Hej Kenneth

Jeg er de lykkelige ejer af en 4,6 HSE stw og har nu haft den i 15 måneder og knapt 50.000 km og må vel nu have hældt et godt stykke over 10.000 liter benzin på. Ved normal kørsel ligger den på lige over 5 km/l uanset hvordan jeg kører, men når jeg har 2 tons på krogen - ja så bliver det ikke til mere end 2,8 til 3,5 km/l. Det rigtig "fede" er dog, udover lyden, at man faktisk ikke ligger mærke til at man har en anhænger på, og man da også nemt på trods lasten kan accelerer fra almindelige husholdnings biler alligevel ;-)

mvh,
Henning
Index
26685: sv: sv: sv: Benzinøkonomi i RR V8 (26-08-2005 19:54:08) (svar på 26642)
Christian J. Simony #7113, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.216.152)
Well, hvis jeg var bekymret "økonomien" mine 3.9'ere klarer, så er jeg da glad nu, når jeg ser hvor forslugne 3.5'erene er !?

Min v8 3.9 bliver ikke kørt på den stille måde (har nok en lidt tung højrefod), men jeg har ikke oplevet at komme under 5,5 på literen (Km altså, ikke vognlængder)

Men, se det fra den lyse side, man kommer lige så langt på en tankfuld som en toyota, den eneste forskel er, at vi hælder 80+ liter på mod deres 42 :-/

Til gengæld lyder vores motorer ikke som en våd symaskine ;-)

/C
Index
26694: sv: Benzinøkonomi i RR V8 (27-08-2005 08:40:42) (svar på 26636)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.123.14)
V8 3.9 er faktisk i stand til at kører helt op til 7 i gennemsnit. HAr opnået 8 pr. liter under en tur til italien med rolig fart på de Tyske motorveje. Men 3-4 på en liter har jeg aldrig oplevet, selv ikke med stor campingvogn efter. En god motor justering gør også underværker
Index
26713: sv: sv: Benzinøkonomi i RR V8 (28-08-2005 08:25:52) (svar på 26694)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.161.201.186)

Hej Anders.

Tror du ikke du skulle få justeret din km-tæller? ;-)
(slet ikke misundelig)...

Jeg havde en aldeles veljusteret Discovery 3.9 V8 Aut. fra 1998, som vi ikke kunne få til at gå mere end 4 km på literen, da kæresten kørte i den hver dag (15 km) på arbejde.

Motorstanden var i top og jeg hørte på alle gode råd, alt fra "den skal bare have en motorjustering" og "nyt luftfilter" og "andre dæk" (selv om den havde originalmonterede low energy Michelin dæk) osv. osv. Ingen udgift blev sparet, men intet hjalp. Bilen er/var fra ny, altid serviceret på Aut. Land Rover værksted, jeg formoder de har styr på at justere sådan én?

Desværre måtte vi af med den (gule plader) da vi fik en lille, det var ellers verdens fedeste bil og konen elskede den...

Vi kunne også godt få den til at gå længere ved langture - intet problem - men ved blandet kørsel/bykørsel? Glem det, det allerbedste resultat vi havde dér var 4,1 km/l.

Ved at forske mere i 4 km/l´s fænomenet, mener jeg dog selv at jeg fandt svaret til sidst. Når kæresten kørte til og fra arbejde, kørte hun altid udover landet. Dette resulterede i at automatgearkassen næsten aldrig skiftede op i højeste gear fordi hun ofte kørte 70 - 80 Km/t og gearkassen skifter først ved ca 83 - 85 km/t.

Når den endelig skiftede op - skiftede den ret hurtigt ned igen, idet hastigheden jo altid var lige på grænsen til et gearskifte. Dette forhold tror jeg gjorde, at vi aldrig kunne køre længere på literen ved blandet kørsel, så derfor er jeg heller ikke overrasket når jeg hører andre sige de ikke kan få deres til at gå ret langt på literen.

Hvis du kan få en 3.9 liters V8´er med automatgear til at køre 7 km/literen i gennemsnit ved blandet kørsel/bykørsel, så tror jeg vi er flere der gerne vil have opskriften :-)













Index
26714: sv: sv: sv: Benzinøkonomi i RR V8 (28-08-2005 09:21:49) (svar på 26713)
Knud Madsen #3283 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Det svarer ganske til mine erfaringer, det Beeno nævner, med 2 forskellige RR 3,5 med tomat. Den første med 3-gears Chrysler og den næste med 4-trins ZF. 3-3,5 km/l, begge købt som nye, med trailer og ellers mest småture uden trailer. Alene pga lyden skete det jævnligt at der blev trådt til på pedalen til højre!
På en tur til og rundt i Marokko kom den helt op 5,5 km/l over ca. 8.000 km, og det er jeg også ret overbevist om skyldes at tomaten kunne blive i topgear hele tiden.
Men ellers var det virkelig herligt at køre i og måske også alle pengene værd.
Index
26715: sv: sv: sv: sv: Benzinøkonomi i RR V8 (28-08-2005 09:48:05) (svar på 26714)
Kenneth Lund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.250.122)
I nævner flere forskellige V8-motorstørrelser.

3.6, 3.9, 4.6 osv.

Når man kikker brugte RR'er, hvilke årgange, modeller sidder de så i?
Index
26716: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinøkonomi i RR V8 (28-08-2005 09:51:22) (svar på 26715)
Kenneth Lund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.250.122)
Undskyld, 3.5, ikke 3,6 :)
Index
26817: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinøkonomi i RR V8 (31-08-2005 11:51:22) (svar på 26715)
Svend Bahn-Sanger #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.162.121.236)
3,5 op til 1988
3,9 fra 1989 til 1993
4,0 og 4,2 fra 1994 til 1995
4,0, 4,2 og 4,6 fra 1996 til 1999
4,0 , 4,4 fra 2000

såvidt huskes

hilsner

Svend
Index
26717: sv: sv: sv: Benzinøkonomi i RR V8 (28-08-2005 10:15:35) (svar på 26713)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.177.251)
Hej Benno.
Nu er min jo en manuelt gearet 5 trins og har ikke aircon eller terræn dæk monteret. Den bliver justeret hos Glad i Kalundborg og de har 100% styr på det. Det gavner jo alt sammen på benzin økonomien. Iøvrigt ligger omdrejningerne på motoren på ca. 2000 ved 80-90. hvor meget har automaten ved den fart? En anden fordel ved manuelt er at man slipper for de mange kickdown med højere motor omdrejninger til følge.Jeg overhaler nemt i 5 gear uden at give meget gas

Index
26737: sv: sv: sv: sv: Benzinøkonomi i RR V8 (29-08-2005 09:53:31) (svar på 26717)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 147.29.137.98)
No money, no honey! hvis man kærer sig om benzinforbrug skal man næppe køre V8. Nøgletallet ligger omkring 5 km.l.= 14 miles pr. gallon, ellers kig i Landrover-ovner International, de bringer en gennemgang af alle Rovers 4wd. i hvert nummer.
Index
26740: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinøkonomi i RR V8 (29-08-2005 10:38:02) (svar på 26737)
Keld Gunnar Harder Andersen #1582, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.41.72)
Jeg syntes nu at man maler en vis person på vægen, med bensin forbrug. Da jeg kørte 3,5 med manuel gear kørte jeg typisk omkring 6,5 km/l og omkring 6 km/l med campingvong efter. med 3,9 auto gear omkring 5 - 5,5 km/l, med denne oplevede jeg på motorvej med campingvong at køre 6,7 km/l.

Da vi var i Tyskland efter min nuværende bil, kørte vi i Tove og Sven Sanger´s 3,9, på en tur på ca 1,600 km med 130 km/t på autobanen, havde i et gennemsnit på godt 7 km/l.

Det var lidt om mine erfaringer.

Rover hilsen Keld
Index
26778: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinøkonomi i RR V8 (30-08-2005 13:22:41) (svar på 26740)
Jens B. Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Landrover gutter.
Kigger selv efter en LR egentlig serie bil men efter at min lillebror har anskaffet sig en RR er jeg noget i tvivl.

Nå men vil bare fortælle lidt om min nu hedengangne Saab 900 5g fra ca 1985.

En dødtræt 2,0 liters karburator motor da ikke kunn ebringes op over 7 km/liter.

Kunn ejo lige så godt have købt en RR 3,5 dengang for de samme ca 10.000,- jeg gav for Saaben.

Min næste bil skal være en LR et eller andet.

mvh JEns