tilbage

Land Rover Forum  

Index
26860: HJÆÆÆÆÆÆLP nyt ledningsnet! (03-09-2005 15:59:33)
Jes Kroman #6037, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.66.142.174)
Nu har jeg i snart 4 måneder kæmpet med at finde ud af hvad der er hoved og hale i mit nye originale ledningsnet indkøbt fra England. Jeg har undervejs fået gode råd og diagrammer, men lige meget hjælper det. Jeg kan bare ikke finde ud af det!!!!
Er der nogen i Sydsjælland der har erfaring med den slags, der kan give mig lidt hjælp, for det her går bare ikke!
Bilen er en serie 2A fra 1965.

6037
Jes Kroman
Præstø
55 99 92 69
Index
26862: sv: HJÆÆÆÆÆÆLP nyt ledningsnet! (03-09-2005 21:58:53) (svar på 26860)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.78)
Rolig nu!

Et ledningsnet til en serie 2 burde da være til at overskue - det er da lavet noget før verden "gik af lave" med mikrochips-styringer!

Nedenfor følger farvekoderne som englænderne har benyttet til seriebilerne. Dvs. at det er muligt at identificere hver enkelt ledningsfunktion og tilslutningssted.

Nu er jeg ikke i nærheden af sydsjælland; men hvis det er muligt for dig at beskrive problermerne lidt mere konkret skal jeg gerne vende tilbage med et konkret svar!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad


Her følger nedenstående farvekoderne ifgl. Britisk Standard BS-AU7:

(I forhold til ligthweights: Alt engelsk MILSPEC, alså fremstillet efter militærets specifikationer fraviger i mange tilfælde BS)


BS-AU7:
=======

Black: All ground connections

Black/ Purple: Temperature switch to warning light

Black/ Green: Relay to radiator fan motor

Black/ Light green: Brake switch

Black/ Light green: Brake differential pressure valve to warning light

Blue: Headlamp connections

Blue: Headlamp switch to dimmer switch

Blue White: Headlight high beams

Blue/ White: High beam dimmer switch to high beam indicator lamp

Blue/ White: Dimmer switch to long-range driving light switch

Blue/ Red: Headlight low beams

Brown: Main feed from the battery. No switches or fuses

Brown/Yellow: GEN to volt. Regulator

Brown/ Blue: power feed to headlamp switch

Brown/ White: Ammeter to main alternator terminal

Brown/ Yellow: Long-range driving light switch to lamp

Brown/ Yellow: Alternator to 'no charge' warning light

Brown/ Purple: Alternator Regulator feed

Brown/ Green: Fuse to horn (No relay)

Brown/ Lt. Green: Windscreen wiper motor to switch

Brown/ Black: Horn to horn button (no relay)

Green: Ignition switch controlled wiring for auxiliary devices, eg wipers, flashers, etc

Green/ Black: Fuel gauge to fuel tank unit

Green/ Blue: Water temperature gauge to temperature sender unit

Green/ Brown: Switch to reverse lamp

Green/ Red: Direction indicator switch to left-hand flasher lamps

Green/ Purple: Stop lamp switch to stop lamps

Green/ White: Direction indicator switch to right hand flasher lamps

Green/ Yellow: Heater switch to slow speed on heater motor or for single speed motor

Green/ Gray: Heater switch to high speed on heater motor

Green/ Orange: Low fuel level switch to warning light

Light green: voltage stabilizer to instruments

Light green/ Black: Windscreen washer switch to motor

Light green/ Blue: Flasher switch to left-hand flasher warning light

Light green/ Brown: Flasher switch to flasher unit

Light green/ Purple: Flasher unit to flasher warning light

Light green/ Orange: Rear window washer switch to motor

Orange: Wiper circuit

Orange/ Black: Wiper switch to to motor parking

Orange/ Blue: wiper switch to low speed on motor

Orange/ Green: Wiper switch to high speed on motor

Orange/ Yellow: Rear wiper switch to rear wiper motor

Orange/ Light green: switch to rear window motor parking

Purple: Accessories fed direct from battery via fuse (Always live)

Purple/ Brown: Horn fuse to horn relay when horn is fused separately

Purple/ Red: Switches to map light, under bonnet light, glove box light and boot lamp when fed direct from battery fuse

Red: Tail lights, instrument lights, parking lights and side markers

Red/ Yellow: Fog light switch to fog light or front fog light fuse to fog lights

Red/ Blue: Front fog light fuse to fog light switch

Red/ Brown: Rear fog guard switch to lamps

Red Orange: Power to rear fog guard lamp fuse

Red/ White: Fuse to instrument lamp switch, Instrument panel lamps

White: Ignition circuit, no additional switches, not fused

White: Power to coil

White/ Black: Ignition coil to distributor

White/ Black: Distributor side of coil to tech impulse sensor

White/ Brown: Oil pressure switch to warning light or gauge

White/ Pink: Ignition switch to radio fuse

White/ Red: Ignition switch or starter switch to starter solenoid

Yellow: Generator connections wired through the ignition switch

Yellow/ Green: Dynamo 'F' to control box 'F' Alternator field 'F' to control box 'F'
Index
26870: sv: sv: HJÆÆÆÆÆÆLP nyt ledningsnet! (04-09-2005 09:18:23) (svar på 26862)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Rigtig hjertelig mange tak for denne fine liste over farvekoder, som jeg i flere år har drømt om at finde.

Dette og lignende andre SERIØSE fora er dog et fantastisk gode!

mvh
Knud # 3283
Index
26873: sv: sv: HJÆÆÆÆÆÆLP nyt ledningsnet! (04-09-2005 14:02:53) (svar på 26862)
Jes Kroman #6037, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.66.142.174)
Jeg takker for hjælpen, den var temmelig detaljeret, og jeg giver det lige éeen chance til. (mange vil sikkert sidde og vente på hvad jeg så gør herefter - men der kommer I til at vente længe)
Mit problem er, at jeg ALDRIG har lavet sådan noget før, og jeg kan simpelthen ikke se hvor jeg skal starte og slutte. Diagrammet giver ikke meget mening for en som mig, der er uddannet arkitekt.
Første problem er simpelthen bare at få lortet til at sidde rigtigt på torpedoen, og sådan fortsætter det.

Jes Kroman
Index
26876: sv: sv: sv: HJÆÆÆÆÆÆLP nyt ledningsnet! (04-09-2005 15:38:42) (svar på 26873)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Jeg, som også er helt blokeret mht el-arbejde, ville i dit sted tage ud og se på en nogenlunde tilsvarende vogn, for lige at få genopfrisket, hvordan ledningsbundterne ligger. Tag ordentlige fotografier af dette. Nu er der jo ikke særlig meget i sådan en vogn!
Tag så de enkelte stumper og placer løseligt, hvor de ca hører til. For, bag, instrumentbord osv. Man kan jo nogenlunde se f.eks. stikkene til for- og baglygter, dynamo, tændspole osv. medens man samtidig bruger farvekoderne som vi lige har fået så flot.
Forbind det der er ligetil og til sidst snævrer det mere og mere ind, for til sidst at være kommet på plads.
Det tager altid mere tid end man kunne drømme om.
God og rolig arbejdslyst!
Knud
Index
26878: sv: sv: sv: sv: HJÆÆÆÆÆÆLP nyt ledningsnet! (04-09-2005 18:26:13) (svar på 26876)
Jes Kroman #6037, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.66.142.174)
Jo tak, problemet er jo bare lige hvor man finder sådan en bil med originalt ledningsnet.
Jeg er lidt længere i min forståelse med ovenstående farvekode, men der er stadig nogle uløste gåder.

Jes Kroman
Index
26883: sv: sv: sv: sv: sv: HJÆÆÆÆÆÆLP nyt ledningsnet! (04-09-2005 19:07:39) (svar på 26878)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.78)
Hvis problemerne bedre kan beskrives over telefonen er du velkommen til at ringe. Jeg kan normalt træffes på 61 33 05 89.

Held og lykke med projektet!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad