tilbage

Land Rover Forum  

27048: 300 TDI i 90" (09-09-2005 19:23:40)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.184.2)
Hejsa

Går med planer om at lægge en 300 tdi'er i en gammel 90" v8, men hvad er forskeldel på den 300'er der ligger i en defender og en discovery?

Mvh Christian
27049: sv: 300 TDI i 90" (09-09-2005 19:46:05) (svar på 27048)
Henning Rogren (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.190.244)
Hajsa

Man ligger da ikke en diesel i en V8 - Diesel er da noget som kun høre til på en fiske kutter ;-)
Hvis bilen absolut skal amputeres så pil da et par hjul, tag, aksler eller ander af, men rør da ikke motoren.....

mvh,
Henning
RR 4.6 STW
27050: sv: sv: 300 TDI i 90" (09-09-2005 20:01:10) (svar på 27049)
christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.184.2)
Hej Henning

Jo det kan man sagtens når den er en 3,5'er det er s.. da en sur gammel motor og der sker ikke ret meget, så heller en 300 tdi'er.
Men nu ikke noget ondt om en V8, men der er jo noget med brændstoffet osv...
27051: sv: sv: sv: 300 TDI i 90" (09-09-2005 20:13:51) (svar på 27050)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.190.244)
Hej Christian

Ja - surt er det med de brændstof priser, men lyden er s… bedre. Men vi må jo alle spare så her er et eksempel på hvordan en ”økonomisk” 8,5 liter V16 Land rover kombination kan se ud ;-)

Mvh,
Henning
27052: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i 90" (09-09-2005 20:15:22) (svar på 27051)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.190.244)
Øv - problemer med at uploade billedet af en 3.9 og 4,6
27069: sv: 300 TDI i 90" (10-09-2005 17:05:58) (svar på 27048)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Forskellen på Defender og Disco motoren er placeringen af turboen. Den vender opad på manifolden på Defenderen og nedad på Discoen. Der er vist noget med at man ikke lige uden videre kan lægge en Disco motor i en Defender. Det er vist fordi at turboen støder på torpedoen eller styretøjet.
27070: sv: sv: 300 TDI i 90" (10-09-2005 17:49:39) (svar på 27069)
christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.184.2)
Hmm... det er jo altid rart at vide, hvad men antal heste er det ikke noget med at disco'en har flere end defender'en?


Mvh

Christian
27073: sv: sv: sv: 300 TDI i 90" (10-09-2005 19:13:45) (svar på 27070)
Claus Kjærgaard Sørensen #6436, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.155.33)
Hej,
Min 300 Tdi kommer fra en Discovery og er nu i en 109 Stage One, hvor den passer og virker særdeles godt. (Tidligere med V8, 92 HK)
Hvorvidt der er foretaget specielle tilpasninger kan jeg doog ikke svare på, idet det er Keld ved Tohuse Auto der har monteret den.
Mvh,
Claus
27082: sv: sv: sv: 300 TDI i 90" (11-09-2005 12:16:45) (svar på 27070)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.237.67.246)
Hej C

Regn med ca. 122 heste alt efter trim, luftfiltertype og andre modstande/friktioner. Hvad skal du med heste i en diesel? Det er moment der rykker ved noget. Og en 300 Tdi har masser af moment i både Disco og Defender version.

VIL du have flere heste må du jo chiptune osv.

Held og lykke med konverteringen.
27084: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i 90" (11-09-2005 18:21:19) (svar på 27082)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.205.241)
Søren... hvordan chiptuner man en 300TDi..?



P.S: Det er kun discovery med automatgear der har 122 heste. De almindelige har 111 hk.

Claus
27104: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i 90" (12-09-2005 09:32:18) (svar på 27084)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.239.114)
Claus, hvis du ville kunne du sikkert godt chiptune en LR turbodiesel. Hvad skulle der være i vejen for det?

Defender 300 Tdi har 122 hk - med joystick.

Søren
27106: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i 90" (12-09-2005 09:48:12) (svar på 27104)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.106.25)
Ok Hvis det er din overbevisning så lad gå... men der er altså ingen motorstyring på 300 tdi motorer i defendere det er en helt alm motor med direkte indsprøjtning, Td5 motoren har derimod computerstyring og derfor er det også muligt på denne motor at chiptune.

27107: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i 90" (12-09-2005 09:50:32) (svar på 27104)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.253.190)
Det er ikke muligt at Chiptune en mekanisk indsprøjtningspumpe. Det er først med TD5'erne at der kommer elektronisk motorstyring på Land-Rovers Turbo-diesel motorer.
27110: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i 90" (12-09-2005 10:08:50) (svar på 27107)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Bemærk at der i en Disco faktisk sidder en lille eletronisk styreboks til at styre et eller andet. Hvad det er ved jeg ikke, men det er ikke bare den til EgR systemet jeg mener. Jeg har også set annoncer fra folk der kan chiptune en 300tdi fra Disco men ikke fra defender. Kunne det være at alle disse ting hænger sammen? Også det faktum at en defender 300 TDI har 111 HK og en Disco 300TDi har 122HK.

Jakob Edelvold
27114: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i 90" (12-09-2005 10:21:43) (svar på 27110)
Eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.182.247)
Hej Jakob

En Disco 300 TDI har ikke 122 HK. Det har den kun hvis bilen er født med automatgear. Jeg har selv en Disco med 300 TDI og manuelt gear. Jeg har undersøgt om det var muligt at chiptune. Flere siger(bla. Team Bertelsen) at det er det ikke fordi, der ikke er nogen elektronisk motorstyring - det er også det Vogter skriver.

I min instruktionsbog står der, at min bil har 111 HK.....

Så desværre.....

Jeg har også set de annoncer - når man ringer til dem og går dem lidt på klingen - så kan de faktisk ikke aligevel - fordi der ikke er nogen elektronisk motorstyring på en alm. 300 TDI.

Mvh
Eddie
27125: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i 90" (12-09-2005 13:35:41) (svar på 27114)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Jeg må krybe til korset og indrømme at jeg nok skal nøjes med at udtale mig om det jeg ved noget om, og ikke noget jeg bare har læst.
Min Defender har 300TDi og har 111HK (opgivet). Den eneste elektroniske styring i den er til EGR systemet, og den kører stadig fint hvis man trækker stikket ud. Det er prøvet, bare for at se hvad der skete.
Man kan sagtens tune en 300 TDI - Bare ikke med chip.

Jakob Edelvold (med turboen siddende ovenpå udstødningsmanifolden)
27133: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i 90" (12-09-2005 19:34:25) (svar på 27125)
OlePedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.107.100)

Hej Jacob.
Hvis din turbo sidder oven på manifolden og ikke ind på siden nærmest sådan under den,
så tror jeg du har du en 200Tdi fra en defender, og ikke en 300Tdi for på den sidder turboen nemlig under eller på siden af udstødnings manifolden og det gør den så vidt jeg ved uanset hvad bil den sidder i.
200TDI derimod,der er der forskel, i en disco sidder turboen under indsugnings manifolden noget lig 300Tdi blot går udstødningen bagud.
Hvis den sidder i en defender sidder turboen oven på udstødnings manifolden som så igen er oven på indsugningsmanifolden.det ser ud som på 2,5TD.
Nogen gange ville det være ønskeligt om folk ville blive ved deres læst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;-)
Hø.....

Med venlig hilsen
Ole # 493 med gråtskæg og det hele.
27141: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i 90" (13-09-2005 08:15:04) (svar på 27133)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Du har ret! Den sidder under manifolden på min defender, men den sidder helt oppe ved toppen af motoren, men på en disco sidder den anderledes (længere nede på en eller anden måde).
Hvad mener du med at blive ved sin læst. Jeg har en Defender 300TDI og hverken motor eller turbo har aldrig nogensinde været ude af bilen.
27143: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i 90" (13-09-2005 09:56:43) (svar på 27141)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.106.25)
Ole henviser nok til Sørens indlæg... Alle er så s... kloge uden at vide en s....

Claus
27151: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i 90" (13-09-2005 14:48:39) (svar på 27143)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.239.114)
Jeg takker for de smukke ord - hvis de altså var myntet på den Søren.
Tråden er dog i mine øjne et typisk eksempel på at en person spørger sagligt og alvorligt om en ting - men aldrig får svar, fordi alle mulige har alle mulige kommentarer i alle mulige retninger.
Og om en 300 Tdi har 111 eller 122 hk er sgu da ligegyldigt sålænge diskussionen går på noget helt andet.
Vi burde alle en gang imellem lige læse hvad der spørges om og så ihvertfald overvejende svare på det. Så kan de "sjove" kommentarer sikkert finde plads mellem linierne og som afsluttende bemærkning. Det er ihvertfald min holdning. Ofte er der overhovedet ingen sammenhæng mellem selve starten/spørgsmålet i tråden og bare 3-5 besvarelser nede. Se selv omkring.

Men heldigvis er der i dette ulukkede forum også plads til amatører som mig, der dog har en stor passion til fælles med de "kloge" LR ejere. Det håber jeg da i det mindste vi kan enes om.

109" med-nysvejset-ramme-og-nye-bremser-hilsen