tilbage

Land Rover Forum  

Index
27161: Aluminiumstæring (14-09-2005 08:19:22)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Jeg er igang med et større renoveringsprojekt af min Defender fra 1996. Den er fyldt med galvanisk tæring i karossen, da Land Rover på disse årgange har sparet lidt for menget på galvanisering af stålet og malingen af alu'en. Der var stort set ingenting mellem stålkanterne på laddet og alukarossen. (bortset fra rust og hvid alu-tæring)
Hvad kan jeg gøre de steder hvor aluminiummen er tæret? Kan det stoppes ved at slibe ned og male over?

Jakob Edelvold (snart med "renovations-projekt")
Index
27162: sv: Aluminiumstæring (14-09-2005 08:26:54) (svar på 27161)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.78)
Når du har fjernet den direkte kontakt med jern stopper tæringen helt af sig selv.

Hvis du ikke galvaniserer alt jernet så husk at male grundigt og evt. lægge mellemstykker at gummi eller andet pakningsmateriale imellem de direkte samlinger.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
27164: sv: sv: Aluminiumstæring (14-09-2005 08:42:57) (svar på 27162)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Alt jern, der har kontakt til alu, er blevet galvaniseret. nu skal jeg til at male med en der til egnet grunder på alu'en.
Er der andet der skal til?
Jeg gider ikke gøre det igen om et par år, da min LR har væk fra vejen i 1½ måned allerede. (den har desværre også været væk fra offroad)

Jakob Edelvold.
PS. Joken til sidst lød bedre da jeg skrev den til en englænder.
Index
27167: sv: sv: sv: Aluminiumstæring (14-09-2005 10:45:33) (svar på 27164)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Galvaniseret jern og alumninium er så tæt på hinanden i spændingsrækkefølgen at der ikke forekommer tæring imellem disse. Derfor er det det eneste rigtige at gøre!

Specialgrunder til alu er i øvrigt ofte unødvendig hvis du maler *umiddelbart* efter slibning. Men har aluminiummet fået lov til blot at stå en halv time efter slibning har der dannet sig en oxideringshinde på overfladen - og så skal der bruges specialgrunder.

Har du også galvaniseret rammen? - Og nået alt dette på halvanden måned? I så tilfælde er jeg imponeret!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
27172: sv: sv: sv: sv: Aluminiumstæring (14-09-2005 11:33:26) (svar på 27167)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Nej dog ikke, det er kun ladkanter, hjørner og diverse småting (F.Eks. bagdørshængsler) og torpedoen er heller ikke galvaniseret.
Det bliver næste gang....

Er der forresten nogen, som ved hvad jeg kan bruge til at tætne med? Jeg tænker på fugemasse, men skal det være silicone - som jeg ikke kan male på - eller hvad?

Jakob Edelvold
Index
27192: sv: sv: sv: sv: sv: Aluminiumstæring (15-09-2005 03:05:41) (svar på 27172)
Andreas F. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 24.163.53.167)
Hej Jakob.. jeg ved at på flyvemaskinen smører man alle ikke alu bolte som går i alu, ind i noget der hedder Mastinox ( ved ikke om det er stavet rigtigt) for at stoppe korroktion mellem de 2 metaller.
Index
27195: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Aluminiumstæring (15-09-2005 09:17:03) (svar på 27192)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.4.206)
Det lyder rigtig interessant. Er der nogen, der ved, hvor man får fat i sådan en gang smørelse?

/nh
Index
27253: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Aluminiumstæring (17-09-2005 17:02:47) (svar på 27195)
Andreas F. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 24.163.53.167)
Du ringer til sas og spørger om du kan købe noget.. hehe! Ej, jeg ved det faktisk ikke. Jeg ved det for jeg har en kammerat der er flymekaniker, han har fortalt at de bruger det mod tæring i netop sådan nogen tilfælde. Men det er noget rigtigt giftigt stads som vist ikke er så sundt. Men for fanden det er effektivt siger han
Index
27210: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Aluminiumstæring (15-09-2005 15:40:00) (svar på 27192)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.193)
Jeg tror bare jeg holder skidt forsig og snot for sig. Jeg mener at jeg sørger for at galvanisere så meget som muligt og ellers bruge popnitter (i Alu)

Jakob Edelvold
Index
27243: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Aluminiumstæring (16-09-2005 17:21:36) (svar på 27210)
Claus Pihl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.120.68)
Hej

Under mit resaturerngsprojekt købte jeg en tube rudelim. Der hvor lad møder chassis, smurte jeg et lag lim på, så der blev en slags pakning så der ikke kunne dannes forbindelse imellem de to. Jeg lod det selvfølgelig tørre inden jeg samlede.
Ligeledes fik alle skiver en tur på den side som vender indad. Nu vil tiden vise om det virker.

Hilsen Claus Pihl
Index
27280: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Aluminiumstæring (19-09-2005 09:00:54) (svar på 27243)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Jeg har selv tænkt på at give både nitter og skruer en gang lim eller silikone. Nitterne er jo af alu, så der det mest for at gøre hullerne helt tætte, hvilket de ellers ikke er.
Købes rudelim i almindelige udstyrsforretninger, og kan man male på det?
Findes der ellers en alternativ fugemasse der holder, er vandtæt og kan males?

Jakob -jeg skiller aldrig en bil ad igen- Edelvold.
Index
27316: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Aluminiumstæring (19-09-2005 21:58:54) (svar på 27280)
Niels Josephsen #3100, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.244.232)

Jeg har med held brugt en polymer fugemasse til div tætninger og samlinger. den kan både slibes og males den bruges også til gulvfuger i trægulve.

jeg brugt den her fra danalim
DANASEAL 40
Er særlig velegnet til samlinger i karosseri-, skibs- og containerindustrien, hvor der ønskes en hårdere og bestandig limning/fugning. Også til tætning af metalkonstruktioner samt til bevægelsesfuger i byggeriet. Temperaturbestandig fra -40 oC til +90 oC. Tåler fugebevægelser på +/- 20 %.

Men der findes sikert maser af andre af samme type. det var bare lige den jeg havde i butikken.

p.s. Undgå siliconer, de hæfter godt nok på det meste men der intet der kan klæbe på silicone, og især edikesyrebaseret den æder zinken og stålet.

Hilsen Niels Som ikke er begyndt endnu :-(