tilbage

Land Rover Forum  

27165: Chuptuning af 300TDi motor (14-09-2005 10:10:40)
Thomas Jan Petersen #6670, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.163.109.198)
Jeg har hørt en lille fulg synge om at det er muligt at chiptune en 300TDi motot, hvis den har EGR ventil/styringsboks.

Er der nogen der kender til det?
27166: sv: Chuptuning af 300TDi motor (14-09-2005 10:12:18) (svar på 27165)
Thomas Jan Petersen #6670, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.163.109.198)
Ja ok... Det gik lidt stærkt.

Chuptuning = Chiptuning

motot = motor

Sorry..
27168: sv: sv: Chuptuning af 300TDi motor (14-09-2005 11:20:10) (svar på 27166)
Morten Bøgehøj Pedersen #5278, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 130.226.78.129)
kig på lrparts.dk de kan hjælpe... Hører gerne om et evt. resultat.
27182: sv: sv: sv: Chuptuning af 300TDi motor (14-09-2005 18:51:52) (svar på 27168)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.67)
Chiptuning er ulovlig... så er det sagt og alle kan gøre, hvad deres samvittighed byder !
Jeg har været passager i en 90" med tunet 300 tdi - og der kunne forskellen mærkes fuldt ud !
Membranen i regulatoren var blvet drejet 180 grader...
En 300 tdi er designet til at kunne klare en effektforøgelse på 30 %.
27185: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (14-09-2005 20:18:41) (svar på 27182)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.41.105)
Sikke noget vrøvl Paul, du kan ikke dreje membranen 180 grader. Ligeledes de 30%.

mvh Jesper
tidligere ejer af tunet 90 300TDI.
27186: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (14-09-2005 20:29:05) (svar på 27185)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hvis pumpen er af samme slags som på 200Tdi motoren, kan den, som Paul skriver, tunes ved at dreje membranen. Har engang haft et likt til operationen, men det er smuttet.
27187: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (14-09-2005 21:07:44) (svar på 27186)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.41.105)
Næste gang du har pumpen skilt ad så prøv og tjek membranen og se hvor meget du får ud af at dreje den 180 grader.Det er spindlen der løfter membranen man drejer.
27189: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (14-09-2005 23:33:27) (svar på 27187)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)
Chiptuning er ikke ulovligt. (Med mindre bilen er fra efter 2001 så må man ikke, i så fald måtte der gerne chiptunes på den, såfremt det var registreret til syn og noteret som ændring inden 2004) Alle andre ældre hakkebrædder, kan bare chiptune løs...

Ved chiptuning gælder de sædvanlige regler for tuning om 20% mereffekt, overholdelse af støj- og forureningsnormer og bla bla bla... Læs det hele på færdselstyrelsens hjemmeside http://www.fstyr.dk/sw23095.asp

Chuptuning er jeg straks lidt mere usikker på... :-)

chup chup..

27190: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (15-09-2005 03:03:30) (svar på 27189)
Andreas F. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 24.163.53.167)
Hej Benno... Du må gerne chip tune din bil hvis produenten har godkendt denne chip tuning. Mange forhandler gør det faktisk selv, eller de gør måske noget ulovligT?
27198: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (15-09-2005 10:40:31) (svar på 27190)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.239.114)
Spørg Vogter, han ved alt.
Det glæder mig at se at diskussionen vedr. chiptuning er taget op her. Jeg ved intet om det udover at have talt med et par ejere, der havde chiptunet deres 300 Tdi til omkring 150 HK og et betydeligt større moment, hvilket er det allerfedeste. Er der ikke også noget med at man kan ændre på selve turboen eller sågar skifte den til en mere højtydende?

God tuning
27200: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (15-09-2005 11:04:35) (svar på 27198)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.55.107)
det er som Vogter siger, man kan ikke chip tune en 300TDI. Man kan tilgengæld godt betale Hopa for at få en piggyback chip på sin EGR regulator (denne er iøvrigt komplet ligegyldig , og skal fjernes helt hvis en 300TDI virkelig skal yde noget) og justere pumpen så man får den øgede effekt. Det er pumpe justeringen der giver effekten og den har ingen chip.

mvh Jesper
27202: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (15-09-2005 12:31:09) (svar på 27200)
Thomas Jan Petersen #6670, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.163.109.198)
Hej Jesper

Det er også den udlægning jeg har fået af det. Jeg fik at vide hos Box at det kun var muligt at chip tune en Td5'er. Jeg vidste ikke at man kunne justerer pumpen. Jeg har dog en gang fået at vide at indsprøjtningen på en 300TDi er mekanisk og ikke elektrisk. Om dette er rigtig ved jeg heller ikke (er ikke uddannet mekaniker) men så giver det mere mening hvis "tuningen" skal ske via en mekanisk justering.

Mvh

Thomas
27231: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (16-09-2005 09:31:42) (svar på 27190)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)

Hej Andreas.

Ja, men jeg har jo heller ikke skrevet at man ikke må chiptune sin bil? Tværtimod.

Men med hensyn til lovligheden af chiptuning har producenten ikke noget med det at gøre. Det er ikke bilproducenterne der laver lovgivningen her i landet, men derimod vores folketing.

Ja, mange forhandlere gør faktisk noget ulovligt. Jeg har selv haft en Volkswagen TDI som blev købt fabriksny, monteret med chiptuning, solgt og monteret af forhandleren ved levering. Denne tuning oversteg det tilladte ifølge dansk lovgivning - og bilen var derfor pr. definition ulovlig ved levering.

Men det er ikke forhandlerens ansvar at din bil er lovlig - det er ejerens og førerens ansvar at bilen overholder de danske færdsels- og afgiftsregler.

Sådan er det bare - det sker hver dag alligevel, det ved enhver, men siden du nu spørger, så ja. Forhandlerene gør noget ulovligt hvis ikke bilen til punkt og prikke overholder dansk lovgivning. Det er det samme hvis du køber nogle monsterhjul af forhandleren og får dem sat på bilen ved levering. Hvis de f.eks. afviger for meget i ændret sporvidde er bilen jo - ulovlig. Sådan er det.

Forhandlerne sælger gerne varerne - vi vil jo have dem - men du får ikke producenten til at stå inde for disse ændringer. Noget andet er hvda man "må" og ikke "må" med hensyn til garanti osv. (som jo ikke har noget med lovlighed at gøre) Da jeg købte min VW bortfaldt fabriksgarantien på motoren, den overtog tuningsproducenten dog, hvilket efterhånden er meget almindeligt.

Prøv du om du kan få en producent (ikke forhandler) men en producent eller importør her i landet til at attestere for dig at din nyindkøbte bil - købt hos forhandleren med chiptuning - overholder dansk lovgivning. Det kan du glemme. Som sagt er det iøvrigt også éns eget ansvar.

Men ulovligt er det ikke, man må også gerne tune over 20%, men så træder der flere regler og restirktioner i kraft, alt det kan man læse på færdselsstyrelsens hjemmeside.



27199: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (15-09-2005 10:56:37) (svar på 27189)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.184.2)
Hejsa

Hvorfor må man ikke chippe en bil med mere en 20%, så længe det ikke er med landroverstumper i en landrover må man vel gerne.
Man har da altid måtte tune alt det man vil med uorginale stumper uden at betale afgift???

Mvh

Christian
27201: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (15-09-2005 11:13:03) (svar på 27199)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Christian

Hvor søren har du den udlægning fra ??

I det regelsæt fra ToldSkat jeg har læst, er fremmede motorer lig med konstruktiv ændring der igen er lig med ny afgift da køretøjet "ikke er umiddelbart igenkendeligt".

Din version er noget sjovere at arbejde efter, især hvis det kan dokumenteres.

mvh
Claus
27203: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (15-09-2005 13:08:50) (svar på 27199)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Daw Christian


Det var en yderst interessant oplysning, du der kom med ang. lovlig tuning ud over 20% med uoriginale stumper!
Vil du mene det gælder alle mulige andre biler også?
Eller er det kun LR?
Kunne du ikke finde et link til den forordning?
27209: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (15-09-2005 15:37:47) (svar på 27203)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.193)
Så vidt jeg ved må man tune sin bil alt det man vil, så længe det er den oprindlige motor man tuner. Man må kun tune med en effektforøgelse på 20%, hvis man skifter motoren.
Der kan være noget om det med nyere biler, en tidligere har nævnt her i tråden, men på en gammel 300 TDI må man tune alt det man vil.
Jeg har lige fået tilbud fra LR-Parts i Skanderborg, på en tuning af min 300TDi (uden chip-tuning). Han siger jeg får 150-160 HK og ca 350Nm moment.
Samtidig blokeres EGR systemet. Det skulle ikke være nødvendigt, når motoren er justeret præcist (DVS. tunet) da forbrændingen forbedres.

Jakob Edelvold
27213: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (15-09-2005 17:05:35) (svar på 27209)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.184.2)
Hej igen

Som nævnt må i tune alt det i vil på bilens orginale motor også selvom den før 83.000 heste, dog kan der så blive noget med om det er forsvarligt;-)
Men mener stadig ikke tuningen må overstige 20% hvis man ex tager et andet lr topstykke og lægger på eller noget i den stil.

Mvh

Christian
27216: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (15-09-2005 18:46:13) (svar på 27213)
Jan Rosenberg Isaksen #2929, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.169.229)
Hejsa

mener da at det er sådan at man må tune de 20 % uden at
told og skat og synsmanden brokker sig for hvis man tuner mere end de 20% så kan der blive noget med at man skal dokumentere at den kan bremse osv. med de ekstra kræfter og at Told og Skat siger at bilen skifter indenditet og man derfor skal svare afgift af det.
Men ville da være rart hvi der var nogen der kendte reglerne og lagde dem her på nettet.

Hilsen Jan
27214: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (15-09-2005 18:10:40) (svar på 27209)
Michael Winsløw #7197, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.166.23)
Hej Jakob

Hvad skal du give for sådan et "stunt".

Ps. Hvad går jeres 300 tdi'ere på toppen ? Sådan ca.


Mvh.

Michael
27225: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (15-09-2005 22:40:48) (svar på 27214)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.203.190)
Jeg mener det er ca. 6400 +moms, hvilket jeg ikke finder så galt.
Det er lovligt, og skulle forbedre forureningstallet for bilen.
Min Defender 300Tdi går ikke på andre toppe, end på toppen af et sæt opklodsningsbukke, da jeg er i gang med en hovedrenovering.
Før jeg splittede den ad, kørte den max 125 KM/t målt med GPS. Men den lød ikke som om den kunne lide det.
Hvis du tænker på at tune bilen for at få større tophastighed, skal du også ændre gearingen. Eksempelvis ved at skifte gearing i tranfergear kassens høje gear. Derved beholder man den lave gearing til terrænkørsel.

Jakob Edelvold
35606: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (08-06-2006 23:00:44) (svar på 27225)
Eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.197.35)
Hej Jakob

Faldt lige over dette indlæg.

Har du fået det lavet?

Mvh
Eddie
35624: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (09-06-2006 12:13:48) (svar på 35606)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 214.13.187.31)
Hej Eddie.

Jeg har ikke fået lavet det endnu. Jeg fik først samlet bilen i oktober og skulle afsted til Irak i December, så for tiden kører jeg kun i en Chevrolet Tahoe V8 - Den behøver ikke tuning. Ikke mindst fordi vi kun må køre 20 KM/T i den militærlejr jeg er i.
Jeg har monteret en 2" (standardstørrelse) rustfri udstødning med free flow potter. Den er også købt hos LR-parts. Den har ikke rigtig givet noget, men er den første del af mit projekt med ny intercooler og justering af pumpen.
Jeg glæder mig til at komme videre med projektet når jeg kommer retur til DK i juli.

Jakob.
49731: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (11-08-2007 11:54:25) (svar på 27209)
Eric Bahnsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.52.82.152)
Det var en voldsom tuning, taget i betragning af at du ikke kan chiptune din 300tdi.
Ca 350Nm lyder nogenlunde. Men det er med en ny intercooler.
Mht. HK. regn med omkring de 130-140.HK
vh Eric
125297: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (26-07-2012 23:58:32) (svar på 27209)
Thorbjørn Fritzbøger (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.150.127.196)
En bil må tunes 20 % man må dog tune en bil til 20% over topmodellen men så skal der betales afgift.
altså vil tuning over 20% altid udløse øget afgift, og man må aldrig tune til mere end 20% over den kraftigste model i serien.
hvilke stumper man bruger (orginale eller uorginale) er ligegyldigt.
27218: sv: sv: sv: sv: sv: Chiptuning af 300TDi motor (15-09-2005 20:51:33) (svar på 27185)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.67)
Kære ukendte Jesper !

Jeg har oplysningen om 'membramtuning' fra ham, der har udført opgaven ! Det kan da meget vel være, at det er noget vrøvl, men det virker åbenbart !

De 30 % stammer fra Land-Rovers egne datablade.

Og motorer, som kan chiptunes, må ikke chiptunes, da de skal overholde forureningsværdierne i en bestemt målecyklus...

Hvis man alligevel ønsker at chiptune maskinen, skal bilen fremstilles til syn... jeg mener, at der har været nogle omfattende indlæg lige om dette emne, hvor lovgivningen blev citeret !