tilbage

Land Rover Forum  

Index
27266: abs (18-09-2005 19:45:48)
Bente & Flemming Thomsen #6571, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.161.22.192)
RangeRover 1993
Advarselslampen for ABS bremser lyser.
Bremser - og ABS - virker perfekt.
Jeg kører så til GT-biler Kolding for at få fejlen lokaliseret. De sætter computeren til men kan ikke udlæse fejlen. De mener at de kan måle sig frem til fejlen, men det vil tage tid og derfor koste en del.
Ups. Når de siger sådan er jeg sikker på at det vil tage laaang tid og koste maaange penge.
Jeg kan jo bare køre videre eller fjerne pæren, men så får jeg jo ikke besked den dag der er noget alvorligt.
Hvad gør jeg?

Mvh
Flemming
Index
27268: sv: abs (18-09-2005 20:37:42) (svar på 27266)
Brian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.138.158)
Når man sætter tænding til lyser ABS lampen så i nogle sekunder og går ud for derefter at tænde igen? Eller lyser den først når hjulene begynder at køre rundt?
På nogle biler sidder der et relæ og styre ABS lampen , det kunne jo hænge, for hvis systemmet virker og der ikke kan læses en fejl ud fra styreboksen så lyder det lidt underligt.
Funktionen med pæren der først lyser og slukker viser bare at pæren kan lyse i tilfæde af at den skulle være sprunget, det tjekker synsfolkene ved periodesyn, der er desvære nogen der afmontere pæren.
Index
27273: sv: abs (18-09-2005 22:16:42) (svar på 27266)
Jens Peter Søndergaard #7218, reg. øjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.14.35)
En af årsagerne til at din ABS-lampe lyser kan være en defekt føler ved et af hjulene. Du kan checke dette ved simpelthen at måle modstanden i hver enkelt føler, - denne skal så være nogenlunde lige stor. Er der en der afviger, er den defekt.
Index
27277: sv: sv: abs (19-09-2005 07:10:10) (svar på 27273)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Det kan også skyldes uens store hjul.
Index
27312: sv: sv: sv: abs (19-09-2005 19:29:11) (svar på 27277)
Flemming Thomsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.22.192)
Tak for indlæggene.
Fidusen med at pille pæren ud havde jeg nu ikke seriøst tænkt mig. Det er jo sikkerheden man i så fald leger med.
Problemet startede med at lampen lyser ved start - går ud når man begynder at køre - og så lyse når man kørte over en ujævnhed eller bump, for dereftetr at lyse konstant indtil tændingen havde været slået fra.
Efterhånden skulle ujævnhederne være mindre og mindre for at få lampen til at lyse. Nu slukker den slet ikke.
Min teori var derfor at der var en føler der sad løs. Rystelsen bevirkede så at der kom for stor afstand til at sensoren kunne "se" hjulet.
Der lyder rigtigt med en defekt føler (forkert modstand) men hvad med stik eler samlinger. Kan der ikke være dårlig/ingen forbindelse et sted i en samling?
Index
27462: sv: sv: sv: sv: abs (24-09-2005 16:42:22) (svar på 27312)
Brian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.170.251)
Hej igen , normalt når man har en sensorfejl registreres denne i abs-styreenheden.
Men det koster jo ikke noget at undersøge stik og ledninger.
9 ud af 10 fejl plejer at være en abs føler.
Den med uens størrelse hjul er vigtig.
Jeg ved ikke om abs følerne er justerebare i afstand til tandkransen på en RR men det kunne også være en mulighed samt beskadiget eller rustne tandkranse.

God arbejdslyst.
Index
27540: sv: sv: sv: sv: sv: abs (27-09-2005 18:46:42) (svar på 27462)
Flemming (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.232.67)
Yes Brian
Du har ret. Det er venstre baghjul's sensor der er stået af. GT biler (aut værksted i Kolding) fandt efter 2 timer fejlen.
En ny original sensor koster 3600 plus moms. Bosch her en til 2500. Er det ikke en hamper pris?
Mvh
Flemming