tilbage

Land Rover Forum  

Index
27555: 18,4 volt (27-09-2005 22:25:25)
Palle Johansen #6796, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.94.148.232)
Hej med jer.
Overskriften lyder næsten som en accu. boremaskine. Men det er min SIII. En gang imellem kommer den helt derop.( Jeg fik tidligere det råd at måle , under kørsel) Det tør siges at viskerne kører hurtigt ved 18 volt.

Skal generatoren skiftes.
Eller kan man skifte den del der hedder " regulator" i min håndbog. Hos MEGA koster en ny generator 350,- så det er jo ingen herregård at skifte det hele , men er det nødvendigt ?

Mvh

Palle
Index
27558: sv: 18,4 volt (27-09-2005 22:51:47) (svar på 27555)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.38)
Hej!

Præcist hvor måler du de 18.4 volt?

Hvis det er den spænding der når batteriet ved normal kørsel vil batteriet ret hurtigt tage skade.

Bilbatterier kan faktisk godt klare at blive opladet med ret høje spændinger; men kun sålænge der også er forbrug på batteriet. En stabil ladespænding på omkring de 18 volt på et ubelastet bilbatteri vil allerede efter kort tid have skadelige virkninger.

Hvis du kan checkke vandstanden på dit batteri bør du gøre dette. Der skal sandsynligvis efterfyldes.

Symptomerne lyder meget som en defekt regulator. Regulatoren er meget nem at skifte. Ved ikke præcist hvilken type generator der sidder i din S3, derfor kan jeg desværre ikke give nærmere instuktioner.

Det kan dog også være forbindelsen mellem regulator og batteri den er gal med. Hvis forbindelsen fra batteri til regulator er så mangelfuld at der sker et mærkbart spændingstab over denne forbindelse vil regulatoren afgive en højere spænding end normalt.

Parantetisk kunne man derudover bemærke at en generator med regulatoren koblet fra faktisk virker udmærket som kraftkilde ved mobil svejsning! Dette kunne være en grund til at udskifte den defekte generator med en ny og derefter omdanne den gamle generator til en "svejse-generator".

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
27590: sv: sv: 18,4 volt (28-09-2005 16:17:51) (svar på 27558)
Palle Johansen #6796, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.94.148.232)
Hej Kim.

De 18 volt er målt ved den kontakt der sidder til højre på instrument brættet. Det er kun i 30 sek eller noget i den retning der er så høj en spænding . Der er ca. 14 volt det meste af tiden.

Vand standen kan ikke chekkes i mit batteri, det er et af de lukkede fra bosch.

Omkring forbindelsen Batteri -generator vil jeg lig kikke efter om det ser pænt og ordenligt ud.

Forløbig tak for hjælpen.

Mvh

Palle
Index
27622: sv: sv: sv: 18,4 volt (28-09-2005 23:52:37) (svar på 27590)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.38)
Hej!

Nu er det selvfølgeligt vanskeligt at diagnostigsere den slags på afstand; men hvis spændingen normalt holder sig inden for et smalt normalområde og kun i sekundsvis omfang når højere spænding synes jeg ikke umiddelbart det lyder som en fejl i regultatoren - nærmere i ledningsnettet hertil.

Hvis spændingen derimod veksler over større margin hvor man ikke kan se noget smalt normalområde indikerer det en fejl på regulatoren.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad

Index
27688: sv: sv: sv: sv: 18,4 volt (30-09-2005 11:03:58) (svar på 27622)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 147.29.137.98)
Hvordan er batteriet? Overladningen kan skyldes at der er så meget bundfald i batteriet at det når op til cellerne så de kortslutter og det bevirker at generatoren "ikke kan finde ud af det" Prøv at sætte et andet batteri i bilen.
Index
27714: sv: sv: sv: sv: sv: 18,4 volt (30-09-2005 22:24:45) (svar på 27688)
Palle Johansen #6796, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.94.148.232)
HEJ Verner.

Batteriet er fra sidste vinter, så jeg håber sørme at det stadigt er i orden. Jeg har lige sat en ny generator i her i aften, så når jeg om lidt har kørt en prøve tur , er jeg lidt klogere.

Mvh
Palle
Index
27744: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 18,4 volt (03-10-2005 08:18:11) (svar på 27714)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hvordan gik det så?

Jakob Edelvold