tilbage

Land Rover Forum  

Index
27966: helårstagtelt på 110"def (12-10-2005 12:47:27)
jan-ewald hovmand ssj 6864 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 147.29.149.9)
Er der erfaring med at have sit eaxy-awn tagtelt/markise monteret i vintertiden. Udover at det selvfølgelig ikke forbedre de fortræffelig køreegenskaber på defender 300 TDI, hvorledes forholder det sig så med kondens under overtræk, saltets påvirkning m.v..
I hvor lave vintertemperaturer kan jeg forvente driftsikkerhed. Tidl har jeg været nødt til at stikke diesel lidt petroleum, når det har været under -20. Er der behov for særligt vinterudstyr ud over det
Index
27967: sv: helårstagtelt på 110"def (12-10-2005 13:18:08) (svar på 27966)
Tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 15.203.169.126)
Jeg vil tro at driftsikkerheden på dit tagtelt er proportional med den omgivende temperatur. Men hvorfor du vil hælde diesel ud over det forstår jeg ikke umiddelbart, selv ville jeg nok vælge en anden form for opvarmning.

Mvh Tony

hehe
Index
27968: sv: helårstagtelt på 110"def (12-10-2005 13:29:03) (svar på 27966)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Jeg har haft lidt svært ved at pakke teltet sammen i hård frost. Det skyldes kondensen på indersiden fryser. Samtidig bliver overtrækker ret stift, men det kan godt lade sig gøre.
Hvordan levetiden er, ved jeg ikke, men mit telt lever da endnu. Jeg kan dog ikke anbefale af benytte tagteltet i koldt vejr i det hele taget, da det er p....koldt, fordi det ikke har et ordentligt oversejl.

Jakob Edelvold
Index
27970: sv: sv: helårstagtelt på 110"def (12-10-2005 13:39:17) (svar på 27968)
Jan-ewald Hovmand ssj 6864 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 147.29.149.9)
Når jeg overvejer at lade udstyret sidde på er det af den årsag det er besværligt at få af og på tagbøjler og det nemmeste er at lade det sidde, det er jo rart det er der, ved behov. Jeg hargjort mig den samme erfaring med overtrækket der bliver stift af is.
Dieselforbruget stiger ikke så jeg kan måle det.
Defender har kørt 1/4 million km og kan stadig klare 11 på literen
Index
27971: sv: sv: sv: helårstagtelt på 110"def (12-10-2005 14:30:56) (svar på 27970)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Så lad det dog sidde. Jeg ved det ikke, men jeg tror ikke teltet tager mere skade ved at sidde på, fremfor at ligge i et skur eller andet koldt sted.
Jeg tager altid mit telt af, men det skyldes mest køreegenskaberne.

Jakob
Index
27972: sv: sv: sv: sv: helårstagtelt på 110"def (12-10-2005 16:27:27) (svar på 27971)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Dine, bilens eller teltets ??

vh Claus ;-O
Index
27975: sv: helårstagtelt på 110"def (12-10-2005 18:46:45) (svar på 27966)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.146.2)
Jeg går ude fra at dit spørgsmål re- driftsikkerhed vedrører motoren, & ikke tag-teltet.Med diesel fuel som i Danmark, kan det være klogt at tage sin forholds regler med bla.petroleum under -20c. Skal du herop i Norge, så bare sørge for at køre tanken så tom som du tør, & fyld op med (dyre)Norsk vinter diesel!-No problem! En anden go' råd er at montere en brændstofs varmer. der findes en "original" til LR, som er integreret i filter huset(ene), og ellers kan man finde en på hele 150W til eftermontering, som ligner et stykke 21mm rør med et ledning til! Den kan jeg ikke lige huske navnet på, men dengang var det Domi som forhandlede den. Det kan være at én fra LR Danmark gider supplere min dårlige (alders belastede) hukommelse! Til sidst, en snude muffe på køler gitteret, (se hoved emner i Forum) gør underværker, da motorrummet får en væsentlig højere temperatur. Med hensyn til canvas ting, skulle de fungere udmærket i lave temperatur, bare man sørger for ar tørre grundig efter brug, evt ved at slå tag-teltet op, når solen alligevel skinner & bilen skal stå stille nogen timer. håber det er lidt hjælp, David, 2217, NSj, Norge's afd.
Index
27976: sv: sv: helårstagtelt på 110"def (12-10-2005 19:44:22) (svar på 27975)
Jan-Ewald Hovmand #6864, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.161.125.125)
Tak for dine oplysninger omkring mit helårstelt og vinterkørsel.
Det er den årlige skitur til midtsverige der spøger og det ville jo være rart at undgå driftsstop som kan undgås med hjælp af andres erfaringer. jeg har en anden mere moderne dieselbil med alskens teknik den har klaret at starte i -30 uden problemerJeg ville jo gerne stille samme forventninger til Def, men du har nok ret at det vigtigste er at købe diesel der er frostsikret efter lokale
behov og så en snudevarmer.Er den fra midtjysk at anbefale eller er det pap der skal til?
Verner har engang haft et indlæg om tilsætning af totaktsolie 2% er det at anbefale??
Index
27983: sv: sv: sv: helårstagtelt på 110"def (12-10-2005 21:24:34) (svar på 27976)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.15)
Dansk vinterdiesel er sikret til - 21 grader, hvilket er tilstrækkelig for de mest normale vinterforhold. Der findes to forskellige slags dieselvarmere: een fra CAV, som koster ca. 1300 DKK og monteres sammen med brændstoffilterholderen. Den anden, som David har beskrevet og som er monteret på min OneTen 2,5 d N/A, hedder noget i retning af dieselline.
har du ikke monteret et vandvarmende oliefyr, kan du med fordel dække max. 2/3 del af vandkøleren med et stykke pap eller lignende. Det er toppen, som skal være utildækket.
Diesel 'klumper' først, når det er koldt. Derfor har Land-Rover lagt returdieselen ( den overskydende diesel ) ind gennem filterhuset for at fremme opvarmningen af filteret. Returdiesel er nemlig opvarmet af motoren. Det er i filtrene, parafinen sætter sig. På ældre modeller sad filteret altid i nærheden af maskinens varme side - udstødningssiden for at få yderligere varme.
Index
27991: sv: sv: sv: sv: helårstagtelt på 110"def (13-10-2005 08:46:58) (svar på 27983)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Det var da smart, at sætte filteret på den varme side. På min 300TDI er det ikke så smart. Til gengæld havde jeg også et filter, der var tilstoppet af parafin allerede ved minus 19 grader sidste vinter.
Problemet var ved koldstart. Hvad hjælper det så med motervarme.

Jakob Edelvold
Index
28012: sv: sv: sv: sv: sv: helårstagtelt på 110"def (13-10-2005 14:27:33) (svar på 27991)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.39)
Motorvarme giver altid nogen varme også omkring maskinen. At du ved minus 19 grader har haft tilstoppet filter ved koldstart skyldes som regel, at du har givet for megen gas ved opstart og derved fået en høj brændstofstrøm. Med lind fod skulle det ikke være noget problem. Tre minutters tomgang gør underværker. Før vinteren bør alle filtre skiftes !
Index
28017: sv: sv: sv: sv: sv: sv: helårstagtelt på 110"def (13-10-2005 16:43:45) (svar på 28012)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.193)
Jamen den kunne jo dårligt starte da filteret var tilstoppet af parafin. En vandkandefuld varmt vand hældt ud over filterkonsollen, til at "tø" parafinen op, og så afsted og varme motoren op, inden vandet frøs til is - Det hjalp, men det er nok ikke sådan det står beskrevet i "manualen"

Jakob Edelvold