tilbage

Land Rover Forum  

Index
28031: Fartbegrænser i 110" privat minibus (13-10-2005 22:25:24)
Lotte & Poul Nissen #7082, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 193.3.141.121)
Hej.
I seneste nr. af FDM's Motor, er der i brevkassen et spørgsmål om en DEFENDER 110, godkendt som 10 pers. minibus, skal ha' eftermonteret fartbegrænser. Men i svaret nævnes bla. at der som udgangspunkt kræves hastighedsbegrænser hvis bilen iflg. typegodkendelsen er godkendt på baggrund af en bus-/lastvognsmotor. Altså ikke på personbilsmotor. FDM's råd er at forhører hos importøren hvad bilen er godkendt med.
Ved nogen her på forum'et det?
Index
28034: sv: Fartbegrænser i 110" privat minibus (14-10-2005 06:52:01) (svar på 28031)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.132)
Krav om hastighedsbegrænser på minibusser med totalvægt under 3500 kg er først lige trådt i kraft og så vidt jeg er blevet orienteret, er der ikke krav om eftermontering. Det var synsstedets svar på vort spørgsmål.

MEN : en Land-Rover bus skal overholde overhalingsforbuddet på de motorvejsstrækninger, hvor lastbiler, vogntog, busser, busvogntog ikke må overhale.

Overhalingsforbuddet gælder dog ikke, hvis langsomkørende køretøjer så som mobilkraner eller vindmøllevingetransporter kan lovligt overhales med en hastigsforskel på 20-30 km/h.

Læs mere på www.trafikken.dk og skriv overhalingsforbud i søgrubrikken !










Index
28041: sv: sv: Fartbegrænser i 110" privat minibus (14-10-2005 09:28:42) (svar på 28034)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.170.15)
Hej

Som jeg læser det på www.trafikken.dk under dispensationer gælder disse regler ikke for busser med en totalvægt under 3500 kg

Hilsen Peter

Index
28074: sv: sv: Fartbegrænser i 110" privat minibus (15-10-2005 11:02:08) (svar på 28034)
Steen Bille #4172, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.25.222)
Hej Poul.

Som jeg læser følgende fra dit link, gælder overhalingsforbudet ikke en 110 bus:
"Hvem gælder forbuddet for?
Overhalingsforbuddet og hastighedsgrænsen gælder for: Lastbiler, lastbilsvogntog, busser over 3.500 kg og biler med påhængsvogn som fx. trailer eller campingvogn. Forbuddet gælder ikke for motorcykler med påhængsvogn."
(www.trafikken.dk og skriv overhalingsforbud i søgrubrikken !)

Mvh. Steen

Index
28075: sv: sv: sv: Fartbegrænser i 110" privat minibus (15-10-2005 13:31:52) (svar på 28074)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.132)
Underligt, for det jeg har fået på tryk omfatter også busser under 3500 kg. Det skal jeg få nærmere undersøgt på mandag om der er sket en redkationel fejl. Jeg var selv forundret over denne indskrænkning !
Index
28083: sv: sv: sv: Fartbegrænser i 110" privat minibus (15-10-2005 21:19:13) (svar på 28074)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.107)
Jeg har været ind på trafikken og ind under overhalingsforbud/ dispensationer. Her nævnes specifikt, at busser under 3500 kg må overhale langsomtgående transporter.

Heraf har jeg logisk konkluderet, at hvis den slags busser ( heriblandt Land-Rover STW bus ) er omfattet af dispensationen, så må forbudet gælde, hvis betingelserne for dispensationen ikke er givet.

Det må Færdselsstyrelsen kunne give os et svar på !
Index
28059: sv: Fartbegrænser i 110" privat minibus (14-10-2005 18:12:57) (svar på 28031)
Carsten Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Indtil videre er der som jeg ser det kun tale om et forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV forelagt af kommisionen, det er ikke vedtaget i Danmark, men det bliver det sikket på et eller andet tidspunkt. Land Rover 110" privat minibus kan som bekendt ikke indregistres som ny bil, og der er ikke stor sandsynlighed for at direktiv ændringen vil gælde for allerede indregistrede busser.

Hilsen
Carsten Petersen


Det nuværende direktiv 92/24/EØF indeholder de tekniske krav til typegodkendelse afhastighedsbegrænsende anordninger og finder anvendelse på motorkøretøjer af klasse N2(mellemstore lastbiler) og M3 (busser) med en totalmasse på over 10 tons samt motorkøretøjeraf klasse N3 (store lastbiler). Dette direktiv hænger sammen med direktiv 92/6/EØF ommontering og anvendelse af hastighedsbegrænsende anordninger i sammemotorkøretøjsklasser.På grundlag af de positive erfaringer og for yderligere at fremme trafiksikkerheden og beskyttelsen af miljøet har Europa-Parlamentet og Rådet for nylig vedtaget direktiv2002/85/EF om montering og anvendelse af hastighedsbegrænsende anordninger. Dette direktiv udvider anvendelsesområdet for direktiv 92/6/EØF og indførerhastighedsbegrænsende anordninger for alle køretøjer med over otte siddepladser (ekskl.førersædet), der anvendes til passagerbefordring (klasse M2 og M3), og for alle køretøjer meden totalmasse på over 3,5 tons, der anvendes til godstransport (klasse N2 og N3).For at give mulighed for typegodkendelse af alle køretøjer og hastighedsbegrænsendeanordninger, der er omfattet af denne ændring, er det nu nødvendigt at foretage en tilsvarendeændring af anvendelsesområdet for typegodkendelsesdirektiv 92/24/EØF for så vidt angårkonstruktionskrav til hastighedsbegrænsende anordninger.
Index
28061: sv: sv: Fartbegrænser i 110" privat minibus (14-10-2005 18:47:10) (svar på 28059)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.133.171)
Nedenstående klip er fundet på nettet, efter en Caravelle ejer havde spurgt Færdselsstyrelsen om hans 10 pers. bus skulle forsynes med fatbegrænser:

"Jeg har lige fået svar fra Færdselsstyrelsen.

Alle busser indreg. 1. gang efter 1/1-2005 skal have fartbegrænser indstillet til 100km/t. Denne vil da på motorvejen være den begrænsende faktor og ikke færdselsloven !

Eftermontering skal ske på busser indreg. 1. gang efter 1/10-2001 og som opfylder bestemmelserne om luftforurening for busser og lastbiler (direktiv 88/77).

Sidstnævnte er dog ofte ikke tilfældet for små busser idet de typisk godkendes i henhold til direktiv om luftforurening fra person- og varebiler 70/220 med senere ændringer."

Jeg gør opmærksom på, at det er klippet ud af en længere tråd, så det var nok en idé selv at få det verificeret hos Færdselsstyrelsen...

/Ib
Index
28067: sv: sv: sv: Fartbegrænser i 110" privat minibus (14-10-2005 21:36:17) (svar på 28061)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.132)
Bekendtgørelsen gennemfører direktiv nr 2002/85/EF og 2004/11/EF om hastighedsbegrænsere i visse køretøjer.

Bekendtgørelsen indfører krav om hastighedsbegrænsere på mindre NYE busser og lastbiler fra den 1.januar 2005.

Bekendtgørelsen indfører desuden krav om eftermontering af hastighedsbegrænsere på visse mindre busser og lastbiler, registeret første gang mellem den 1.oktober 2001 og den 1.januar 2005 ved virkning fra den 1.januar 2006 for biler, der anvendes i international trafik, og fra den 1.januar 2007 for biler, der alene anvendes nationalt.

Endelig indfører bekendtgørelsen samme princip for indstilling af hastighedsbegrænsere for alle biler, uanset første registrering, senest fra den 1.januar 2007.

Gyldehedsområde:

Bekendtgørelsen gælder for køretøjer, der registreres, godkendes eller tages i brug første gang på ikrafttrædelsesdatoen eller senere.

Bekendtgørelsen gælder desuden for visse køretøjer, der er registreret første gang efter den 1.oktober 2001, som anført i bestemmelserne.

Ikraftræden:
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1.januar 2005. Nogel af bestemmelserne træder dog først i kraft den 1.januar 2006 eller den 1.januar 2007, som anført i bestemmelserne.

Færdselsstyrelsen, den 14.december 2004

Carsten Falk Hansen / Ib Rasmussen


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Konklussion:

Alle busser indregistreret første gang før 1.oktober 2001 er fritaget for eftermonteringen, de øvrige skal få eftermonteret en hastighedsbegrænser, der iflg. detailforskrifterne for køretøjer 2004 7.01.022 skal indstilles således, at hastigheden ikke kan overskride 100 km/t. Fristerne fremgår af bekendtgørelsen.


Citaterne stammer fra Færdselsstyrelsen, Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr mv. medd.nr. 1842, J.nr. 2004-500-108 af 14.12.2004.

Konklussion står for min egen regning!

Mmvlrh

Pau-Se
Index
28073: sv: sv: sv: sv: Fartbegrænser i 110" privat minibus (15-10-2005 11:01:35) (svar på 28067)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Sikke en redelighed - og tager man oveni Paul's betragtning det faktum at man ikke kan indregistrere Defender 110" som bus EFTER sommeren 2001 (kender ikke den præcise dato) pga krav om rulle seler, så er sagen jo afsluttet.

Konklusionen må være at der ikke skal forefindes fartbegrænser i Defender 110" busser overhovedet.

Mvh Jakob