Hej Lui
Jeg har fundet en skrivelse på T&S.
http://www.erhverv.toldskat.dk/display.aspx?oID=110583&vID=200857&mode=2 Som du kan se nedenunder så har motornævnet godkendt en enkelt bil med et lad på 117.5 cm.
Jeg har ladet mig fortælle at netop denne bil er en 90" Land Rover, og kan de godkende en så kan de godkende alle.
Men hagen er at det jo er en åben ladbil der her omtales, mens der under lukkede varerum ikke nævnes en sådan afvigelse.
Ergo har man et godt argument hvis man kommer med en åben varebil, "gerne med en helt åben" får den synet, og så senere monterer en original hardtop, (naturligvis med medfølgende gitter osv. )
Jeg ved at tanke gangen er lidt kringlet, men den burde virke.
Dette vil så ifølge samme logik aldrig kunne lade sig gøre med hverken 88" eller Lightweight (også 88")da deres lad er kortere end de 117,5 cm.
Venlig hilsen
Hartley
E.1.4.3.1 Konstruktion og indretning
Reglerne om konstruktion og indretning er baseret på lovgivningens almindelige regler, afgørelser fra Landsskatteretten, afgørelser truffet af det tidligere motornævn samt administrativt fastsatte regler.
Herudover er der en række bestemmelser om køretøjers indretning og udstyr mv. fastsat af Justitsministeriets samt i Færdselsstyrelsens bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr. Disse regler omtales dog kun i begrænset omfang.
Ved afgiftsberigtigelse af brugte ombyggede last- og varebiler vil der som hovedregel blive set bort fra den tidligere registrering. En personbil kan efter ombygning eksempelvis godkendes som varebil - forudsat, at bilen efter ombygningen opfylder de generelle betingelser om konstruktion og indretning for afgiftsberigtigelse som varebil. Det gælder både indførte brugte biler og biler, der tidligere har været registreret her i landet.
Det er en betingelse, at Statens Bilinspektion har godkendt bilen som varebil.
Last- og varebiler med åbent varelad Køretøjet skal utvivlsomt være konstrueret og indrettet til godstransport.
Ved afgørelsen af, om et køretøj kan anses for utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport, ses bl.a. på vareladets længde. Der er ikke i loven fastsat et mindstemål, men på baggrund af tidligere afgørelser er det fastsat, at vareladets længde skal være på mindst 120 cm.
Motornævnet har dog i et enkelt tilfælde godkendt et køretøj med en ladlængde på 117,5 cm.
For åbne køretøjer uden egentligt førerhus er målepunktet ved førerhus/varelad førersædets bageste kant, når sædet og ryglæn er indstillet i normal kørestilling.
Hvis en del af ladet er ført ind i eller under førerhuset, medregnes denne del ikke i ladlængden. Er bagfladen ikke lodret, regnes vareladets længde kun til bagfladens forreste kant.