tilbage

Land Rover Forum  

Index
28467: Defender 90' tdi, 11/1998 (26-10-2005 22:12:35)
Jørn Faxøe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.197.205)
Efter at have hentet en dejlig rød Defender i Berlin, har jeg i dag har været hos Applus i Nyk. Sj. for syn af køretøjet. Jeg er blevet sendt hjem igen med bemærkningen "09 Varerumsbestemmelserne ikke overholdt".
Noget med 120 cm gulvlængde og 60 cm højde i varerummet som ikke var opfyldt???
En måling af gulvlængden (på gulvet) viste lige 120 cm, men som mange sikkert ved skråner adskillelsen lidt bagover og derefter lodret. Dette er jo nødvendigt, hvis forsæderne skal kunne reguleres. Det betyder, at de 120 cm ikke holder, hvis man måler ud fra adskillelse til bagdør over gulvhøjde ( der mangler jo så 5-10-15 cm ).
Jeg er ikke professor i alle de regler, der tilsyneladende findes inden for køretøjer og frygter nu, at jeg har skudt mig foden ved at købe denne model med henblik indregistrering på gule plader.
En foreløbig værdiansættelse fra Told/skat svarede helt til forventningerne så derfor ingen grund til bekymringer. Adskillige 90'ere kører da rundt som varebiler - har de flyttet skillevæggen frem? eller er det synshallen som har taget fejl? Er Defenderen ikke typegodkendt her i landet?

Hvad gør jeg nu?

Skulle der være én iblandt som har løsningen på dette dilemma, jeg står i, da skal det ikke skorte på en flydende dusør leveret på adressen (inden for Danmark).
På forhånd tak!
Venlig hilsen
Jørn

Index
28469: sv: Defender 90´ tdi, 11/1998 (26-10-2005 22:35:24) (svar på 28467)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.215.230.158)
Hej Jørgen.Ring til Rover Danmark de har dispentionen liggende,spørg efter Ib Hammer han ved aldt om det og vil sikket gerne hjælpe dig.
Index
28470: sv: Defender 90´ tdi, 11/1998 (26-10-2005 22:55:06) (svar på 28467)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 82.195.170.228)
Hej Jørn,
Hvad er km for bilen og hvad har T&S så sagt de vil have?
vh/Jørgen
Index
28473: sv: Defender 90´ tdi, 11/1998 (26-10-2005 23:28:26) (svar på 28467)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.252)
Tommy Petersen - se under region Sønderjyllands ledelse - importerer LR 90" - eller Ole Meldgaard i Herning - se annonce i Oasen - i tilfælde af, at du ikke kan lokke kopi af dispensationen fra Rover Danmark.
Bryder det hele sammen, skriv til mig igen ! Kender et par luskekarle i Fstyr.
Index
28475: sv: Defender 90´ tdi, 11/1998 (27-10-2005 01:49:07) (svar på 28467)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.54.98)
Hej Jørn
Det kan godt blive vanskeligt at få bilen på gule plader, T&S, har har en fast fortolkning af reglerne for hvilke krav til varerummets indretning der skal opfyldes.
Et af kravene er som du skriver at varerummet skal være 120 cm. i 60 cm. højde. Heller ikke de nye 90"ere opfylder disse krav men Land Rover Danmark har ganske rigtigt fået en dispensation for de nye biler de importerer.
For alle andre der førstegangsregistrerer en bil skal kravene være opfyldt, om du kan argumentere over for T&S om det urimelige i at nogle kan importere på dispensation,og at en stor skare af køretøjer identiske med den du vil importere allerede kører i landet, ved jeg ikke.
Alternativet kunne måske være at syne den som åben ladvogn, dvs. pille hardtoppen af, og så senere hvis behovet ændrer sig sætte en hardtop på. Det har vi jo fået lov til.
Man kan jo ikke stille krav til varerummetsindrettelse på en åben bil, og hvis der ikke er nogen bagklap på, så er ladets længde jo ikke relevant mere.
Venlig hilsen
Hartley
Index
28480: Gælder det også LigthWeigth (27-10-2005 11:01:39) (svar på 28475)
Lui (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.204.58)
Hej Hartley;

Det har været nævnt i tidligere indlæg at 88" både standard og Light Weight ikke kan indregistreres som gul plade vogne når de importeres.

Hvis man sætter i truck-cap på, falder den så ikke under de betingelser du nævner for 90"eren ?

Mvh. Lui
Index
28498: sv: Gælder det også LigthWeigth (27-10-2005 15:29:27) (svar på 28480)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.41.184.113)
Hej Lui
Jeg har fundet en skrivelse på T&S.
http://www.erhverv.toldskat.dk/display.aspx?oID=110583&vID=200857&mode=2
Som du kan se nedenunder så har motornævnet godkendt en enkelt bil med et lad på 117.5 cm.
Jeg har ladet mig fortælle at netop denne bil er en 90" Land Rover, og kan de godkende en så kan de godkende alle.
Men hagen er at det jo er en åben ladbil der her omtales, mens der under lukkede varerum ikke nævnes en sådan afvigelse.
Ergo har man et godt argument hvis man kommer med en åben varebil, "gerne med en helt åben" får den synet, og så senere monterer en original hardtop, (naturligvis med medfølgende gitter osv. )
Jeg ved at tanke gangen er lidt kringlet, men den burde virke.
Dette vil så ifølge samme logik aldrig kunne lade sig gøre med hverken 88" eller Lightweight (også 88")da deres lad er kortere end de 117,5 cm.
Venlig hilsen
Hartley

E.1.4.3.1 Konstruktion og indretning
Reglerne om konstruktion og indretning er baseret på lovgivningens almindelige regler, afgørelser fra Landsskatteretten, afgørelser truffet af det tidligere motornævn samt administrativt fastsatte regler.

Herudover er der en række bestemmelser om køretøjers indretning og udstyr mv. fastsat af Justitsministeriets samt i Færdselsstyrelsens bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr. Disse regler omtales dog kun i begrænset omfang.

Ved afgiftsberigtigelse af brugte ombyggede last- og varebiler vil der som hovedregel blive set bort fra den tidligere registrering. En personbil kan efter ombygning eksempelvis godkendes som varebil - forudsat, at bilen efter ombygningen opfylder de generelle betingelser om konstruktion og indretning for afgiftsberigtigelse som varebil. Det gælder både indførte brugte biler og biler, der tidligere har været registreret her i landet.

Det er en betingelse, at Statens Bilinspektion har godkendt bilen som varebil.




Last- og varebiler med åbent varelad Køretøjet skal utvivlsomt være konstrueret og indrettet til godstransport.

Ved afgørelsen af, om et køretøj kan anses for utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport, ses bl.a. på vareladets længde. Der er ikke i loven fastsat et mindstemål, men på baggrund af tidligere afgørelser er det fastsat, at vareladets længde skal være på mindst 120 cm.
Motornævnet har dog i et enkelt tilfælde godkendt et køretøj med en ladlængde på 117,5 cm.

For åbne køretøjer uden egentligt førerhus er målepunktet ved førerhus/varelad førersædets bageste kant, når sædet og ryglæn er indstillet i normal kørestilling.

Hvis en del af ladet er ført ind i eller under førerhuset, medregnes denne del ikke i ladlængden. Er bagfladen ikke lodret, regnes vareladets længde kun til bagfladens forreste kant.


Index
28509: sv: sv: Gælder det også LigthWeigth (27-10-2005 21:01:36) (svar på 28498)
Lui (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.204.58)
Hej Hartley;

Sørens også, håbede lige du havde opdaget et smuthul for en Light Weight.

Men tak for oplysningen.

mvh. Lui
Index
28482: sv: Defender 90´ tdi, 11/1998 (27-10-2005 11:46:37) (svar på 28467)
Claus Christiansen #4995, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.1.165)
En mulighed kunne også være, at ringe til Hårby Karosseriværksted. De ombygger bl.a. Defendere for Land Rover Danmark http://www.haarby-karosseri.dk/home.html
Har selv fået ombygget Discovery hos dem og direktør Leif Hemmsen er meget flink og hjælpsom.
Jeg mener de tilbød, at få synet min efter ombygningen. Som de sagde, var der en del synshaller, hvor synsfolkene kunne være lidt emsige og så var det jo altid godt at have hele dokumentationsmappen med.
Håber du får held med projektet.
hilsen
Claus

PS! der ligger iøvrigt typegodkendelse for Defenderen varevogn inde på færdselsstyrelsens hjemmeside http://www.fstyr.dk/sw22275.asp , men der står desværre ikke noget om dispensationer m.v.
Index
28483: sv: Defender 90´ tdi, 11/1998 (27-10-2005 11:52:40) (svar på 28467)
Claus Christiansen #4995, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.1.165)
Så er jeg her lige igen...
Ved ikke om det betyder noget, men i typegodkendelsen står der, at lastfladelængden er 1144 mm. Uden at have indgående kendskab til typegodkendelser (læs nærmest ingen), så ville jeg forstå det somom den er godkendt med et varerum på 1144 mm.
Det var bare det - hej!!
vh
Claus
Index
28497: sv: Defender 90´ tdi, 11/1998 (27-10-2005 15:26:34) (svar på 28467)
Carsten Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Hej Jørn,

tag et kik på Færdselsstyrelsens hjemmeside http://www.fstyr.dk under "Typegodkendelser" find og tag et udskrift af A7521 eller hvad der nu passer med den første indregistreringsdato på din Defender, selv på den nyeste typegodkendelse A12003 (som benyttes i dag) er lastfladelængden angivet til 1144mm. Med de to typegodkendelser i hånden burde du have tilstrækkelig dokumentation for godkendelse selvom kravet på 1200mm ikke er opfyldt. Der er dispensation for lastfladelængen, men typegodkendelserne skulle være nok.

Mvh Carsten
Index
28532: sv: Defender 90´ tdi, 11/1998 (28-10-2005 20:56:55) (svar på 28467)
Claus Christiansen #4995, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.1.165)
Hej Jørn,
Gider du give en melding på, hvad afslutningen på sagen bliver - tak!
hilsen
Claus
Index
29465: sv: sv: Defender 90´ tdi, 11/1998 (25-11-2005 20:18:47) (svar på 28532)
Rune Faxøe Larsen #7323, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.92.144.68)
Hej.
Jeg vil lige gi et svar på sagen og den er nu afsluttet. Jeg fik bilen synet i Viborg og vurderet på told og skat i Viborg uden problemer. Det tyder bare på at nogle syns værksteder har det med at vurdere forkert Jeg må bare sige at jeg ikke kan anbefale at få synet bil i Nykøbing Sjælland

Mvh
Rune Faxøe Larsen
Index
29466: sv: sv: sv: Defender 90´ tdi, 11/1998 (25-11-2005 21:36:03) (svar på 29465)
johnny jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.98.185)
hej rune. du har helt ret angående synshallen i nykøbing sjælland, har lige været oppe med min RRC, og fik der stukket i hovedet, hvad fanden er det for noget gammelt lort at komme med. der blev jeg sgu godt nok lidt ond i sulet, og blev da osse kasseret, der var slidte gummibøsninger i de bagerste støddæmpere, og to små rusthuller i hjulkassen, det er en pick up, så hvad kan det betyde. jeg tager en tur til kalundborg næste gang. johnny
Index
29467: sv: sv: sv: sv: Defender 90´ tdi, 11/1998 (25-11-2005 21:48:56) (svar på 29466)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.153.103)
Hej

Nu er synsvirksomhederne jo blevet privatiseret, og så vidt jeg kan se på Færdselsstyrelsens hjemmeside, er den i Nykøbing S. overtaget af Applus+. Hvis du kører til Kalundborg, skal du IKKE tage den på Langagervej 17, for den ejes også af Applus+.

Kør i stedet til Kalundborg Bilsyn Aps på Slagelsevej 28 - så ka' de lære det - på den hårde måde!

Mvh
Mikael - som dog ikke kender kvaliteten hos Kalundborg Bilsyn ApS (www.kalundborgbilsyn.dk)
Index
29468: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 90´ tdi, 11/1998 (25-11-2005 22:16:44) (svar på 29467)
johnny jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.98.185)
hej mikael. det bliver helt sikkert kalundborgbilsyn, tak for adressen. johnny
Index
29668: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 90´ tdi, 11/1998 (01-12-2005 22:31:12) (svar på 29468)
johnny jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.98.185)
Hej Mikael.. Så er RR synet, jeg kørte til kalundborg bilsyn som du foreslog, og der var godt nok service, Min ene forlygte lyste lidt for højt, så den justerede vi lige i synstiden, ellers vidste han godt nok en del og LR og RR så der var ikke alt det bøvl med at den svedte lidt olie hist og pist, som applaus hænger sig så meget i, så tusind tak for tippet. Kan varmt anbefale dem til andre, og så var de 50 kr billigere. stort smil. hilsen johnny medlem fra idag