tilbage

Land Rover Forum  

Index
28464: Vacuumdåse på strømfordeler, V8 (26-10-2005 20:44:38)
Michael Pasbjerg #4115, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.161.177)
Hej forum.

Jeg har med næsten succes instaleret et weber-500 karburator sæt. Men jeg er i tvivl om de to vacuumslanger på strømfordeleren. Den der sidder forrest, er den "normale" til forskydning af tændingen under kørslen. Den der sidder bag på vacuumdåsen, er jeg i tvivl om. Jeg tror nok at den er med til at trække tilbage. Der sidder en metaldåse på vacuumslange, aflang ca. 6-8 cm lang og 2-3 cm tyk. Spørgsmål: Er der nogen derude der ved hvordan den skal forbindes på en webber-500 karburator?

Michael(med en næsten godt kørende v8`er)
Index
28465: sv: Vacuumdåse på strømfordeler, V8 (26-10-2005 21:10:07) (svar på 28464)
Bo Andersen #7073, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.161.113.81)
Hej Michal.

Jeg er spændt på om det er noget der virker!!!!! Kan det måske tænkes den kan bliver bare lidt mere økonomisk at køre i vil det glæde mig at høre om. Held og lykke med det

Mvh Bo RR V8 1986
Index
28471: sv: Vacuumdåse på strømfordeler, V8 (26-10-2005 23:15:23) (svar på 28464)
Lars Agerbak #7164, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.49.216.190)
Hej michael. Kom venligst lige med en tilbagemelding, km/l osv.



mlrh Lars
Index
28476: sv: Vacuumdåse på strømfordeler, V8 (27-10-2005 03:04:53) (svar på 28464)
Søren Søndergaard Pedersen #5488, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.177.231.70)
Hej Michael

Jeg mener, at vacuumretarderingen (som trækker vacuum fra luftfiltersiden på Stromberg-karburatorerne) er lavet for at sænke emmisionen eller sådan noget lignende. Jeg blændede min af, dengang jeg eksperimenterede med tændingstidspunkt på min V8'er.
Sørg for at vakuumavanceringen fungerer efter hensigten (tæt vakuumdåse og vakuumslanger), og at rotorens centrifugalavancering fungerer.
På nogle modeller sidder der, så vidt jeg husker, en "forsinkelsesdåse", som sørger for, at maksimal vakuumavancering ikke sker med det samme. Dåsen er markeret med "DIST" på strømfordelersiden og "CARB" på indsugningssiden.
Jeg oplevede ingen negative konsekvenser af at blænde slangen. På mange senere modeller er vakuumretarderingen fjernet, og der findes kun en vekuumavancering.
Glæder mig til at høre, hvad Weber 500-kittet betyder for økonomi/motorgang!

Med venlig hilsen
Søren/5488
Håber du kan
Index
28570: sv: sv: Vacuumdåse på strømfordeler, V8 (29-10-2005 21:17:46) (svar på 28476)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.78)
Ideen med vacuumreguleringen er at tændingstidspunktet hele tiden er korrekt. Kører man eks. i moderat hastighed med let fod på speederen får motoren en mager gasblanding som forbrænder langsomt, men da spjældet i karburatorerne kun er lidt åbent er der godt med vacuum som trækker tændingstidspunktet frem til det optimale, træder man så speederen ned giver karburatorerne en fed gasblanding som forbrænder hurtigt men til gengæld forsvinder vacuumet og tændingen rykkes tilbage så det stadigt sker på det mest optimale tidspunkt. I motorer med benzinindsprøjtning styrer elektronikken. Den slange der sidder forrest på vacuumdåsen er reelt tilsluttet indsugningsmanifolden, den kan du bruge til det nye, den anden er tilsluttet karburatoren, men før spjældet og skal moderere udslaget, den slange kan du føre til luftfilterkassen. Den lille metaldåse skal kondensere benzindampene så de ikke kommer ind i vacuumdåsen.