tilbage

Land Rover Forum  

Index
28310: Bobtail RR (23-10-2005 18:52:44)
Jens Nielsen #6099, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.20.192)
Er der nogen her der har, eller kender nogen som har fåer synet en RR med afkortet bagende?
Jeg har forsigtigt spurgt hos bilsyn om deres "syn" på sagen, jeg fik det svar at de mener at jeg skal have papir/attest fra "Land rover" på at det ikke forringer bilens køreegenskaber.
Så det vil være godt med indput fra nogen der har fået synet en i DK

MVH
Jens
Index
28311: sv: Bobtail RR (23-10-2005 19:18:27) (svar på 28310)
Morten Langerup #5076, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.162.234.107)
jeg ved der kører en 110 i KBH (øst) der er kortet af.bilen er blå,jeg ved ikke om den har været til syn endnu.prøv og få fat i Thomas gall fra øst han må ha et nummer til ham.

mvh langerup
Index
28313: sv: sv: Bobtail RR (23-10-2005 19:44:50) (svar på 28311)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.79)
Det er Karsten Bøgvad, medlem, som har dytten. Hedder nu ikke længere Long John, men Bob John. Han spørger en del her på siden, så jeg tror, hans e-mail findes på listen...
Index
28519: Bastarten John BoB (28-10-2005 14:24:00) (svar på 28310)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.210.12)
Hvis de ikke siger direkte at det er forbudt..-
må det vel mindst være delvist lovligt ?
"jeg fik det svar at DE MENER, at jeg skal have papir/attest fra "Land rover".
Der er dog regler for hvor tæt på fjedresæderne i rammen, at man må bobbe, målt fra rearcrossmember. ( Det ved vores alles Paul sikkert, chears old chap )
Jeg kan ikke lige huske den præcise afstand.
Hvis afkortelsen er lavet rigtigt bliver rammen kun stærkere, da der bliver kortere mellem tværvangerne.
Rammen på en RR er ikke så meget anderledes fra en one ten. Så jeg kan godt vis billeder, tegne og fortælle eventyret om "Long John" der blev til "John BoB".

Der er en del ting der er helt fantastisk ved denne operation:
Vægt fordeling for en hel ny betydning for køreegnskaberne fordi der er ingen vægt bag bagakselen.
Med de to brandstof skabe jeg har lavet foran baghjulene til hver 2x20L diesel og 80L´s tank bag varerums adskillesen, er der lige vægt i bilen som aldrig før.
Letvægts tag og indvendig bur vejer det halve af det oprindelige, dette halvere også vægtmomentet ved hurtig kurve kørsel dvs. meget mindre krængning.

Det tog tre mand ca to dage (2x10t).
Resten af bastarten har kostet gemmemsnitlig 15t ugenligt over de sidste 2 år(dette er kun modifikationerne..)

En ting er helt sikkert- ,gør dette ved din bil og den bliver aldrig den samme igen!

Håber JB og jeg har bidraget til emnet.
God weekend og god fornøjelse.

Index
28523: sv: Bastarten John BoB (28-10-2005 16:33:52) (svar på 28519)
Lars Agerbak #7164, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.49.216.190)
Hej Karsten. Kan det passe at jeg har set din LR på Tec i ballerup? Den er godt nok tapper. Jeg stod og lurede på den og og kunne ikke regne ud hvad du bruger "tagpladen" til. Har det været dyrt at bygge den om og hvor køber man dørkplade henne? Kunne stille 1000 spørgsmål så jeg stopper her.


Mlrh Lars
Index
28547: sv: sv: Bastarten John BoB (29-10-2005 09:23:06) (svar på 28523)
Karsten Bøgvad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.210.12)
Hej Lars
Jeg går på H1 Klejnsmed på TEC i Ballerup ,så jeg kommer der så ofte jeg kan. dvs. gennemsnitligt hverdag..
Tagpladen / Flatbed / bagagebærer vejer kun rundt 6kg.
Igen lav vægt for minimal krængning og lavt vægt moment.
Inspireret af de australske RR med flatbed lad, for nem adgang og lav vægt. Lavet af o-stål med smigskåret hjørner der er Tig-svejst og dernæst varmgalvaniceret. Dørkpladen i rammen er af 2/5 aluminium.
Den benyttes til alu-sandstiger og beskyttelse af taget.
Beskyttelsen er nødvendig da jeg har lavet et kontrolpanel indvendig i taget til : Rødt kabinelys, Winch Control m.digitalt voltmeter, Fan-Bypass control, arbejds-/langt lys kontaker m.m.
Næ, jeg synes ikke den har været specielt rådyr, men der er meget kronhjort for pengene..
Dørkplade kan man være heldig at finde hos produkt handleren til 15 kr pr kg.
ellers er det ca 700 pr plade mener det er 2000mm x 1500mm.

God weekend Lars
Index
28529: sv: Bastarten John BoB (28-10-2005 20:36:20) (svar på 28519)
Jens Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.20.169)
Skal jeg forstå det sådan at du har fået synet bilen, efter ombygningen?
Jeg fik også det svar at jeg kan få bilen testet af en uafhængig prøvningsanstalt f.eks. "teknologisk institut", som så kan udfærdige dokumentation (hvad mon det koster)?
Hvordan har du afkortet, ved at flytte bagerste travers frem, eller har du skåret et stykke vange ud?
Jeg kan kun skære ca. 35cm af (da jeg skal have min 120cm varerum) så jeg har plads nok til ikke at komme for tæt på fjederskåle.
Det vil være fint at se nogle billeder, kan du maile nogle til mig?
Index
28569: sv: sv: Bastarten John BoB (29-10-2005 19:30:19) (svar på 28529)
Karsten Bøgvad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.210.12)
Hej Jens

Vi skar et stykke ud af hver af de to langs gående vangere.
De stykker var mellem rearcrossmember og den bagerste tværvange. Oven på de stykker i hver side er der en lastebund støtte som ligeledes skal lave lidt om.

Årsagen til jeg valgte denne måde, er at jeg senere en gang når jeg skal udskifte min rearcrossmember (igen) ville jeg kunne bestille en af dem med den lille forlængelse på og svejse den på direkte uden at skulle modificere noget på den.

Jeg vile gerne loade et billed op af operationen men det er ikke en option når jeg besvare??


Index
28585: sv: sv: sv: Bastarten John BoB (30-10-2005 19:43:10) (svar på 28569)
Jens Nielsen #6099, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.227.102)
Hej Karsten

Du kan maile billede til mig direkte på: Jens.Nielsen@post3.tele.dk