tilbage

Land Rover Forum  

Index
28641: Hvor varmt skal der blive med webasto motorvarmer (02-11-2005 00:33:08)
Bo Lippert-Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.51.150)
Kære forum,

jeg har fået monteret et webasto oliefyr i min defender 90 (2001), jeg synes ikke at hverken kabinen eller motoren bliver særlig varm. Derfor er mit spørgsmål :

Hvor er det 'normalt' for kølevandstemp måleren at stå efter en halv times forvarme ? Min er præcis på stregen efter den blå del af skalaen, altså et pænt stykke under normal driftstemperatur.

Kabinen er heller ikke særlig varm efter en halv time, i min volvo med varmer skal jeg nærmest lufte ud de første kilometer for ikke at smelte.

Tak for jeres svar.

bedste hilsner
Bo Lippert-Larsen
Index
28642: sv: Hvor varmt skal der blive med webasto motorvarmer (02-11-2005 01:18:33) (svar på 28641)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.104)
Som regel ligger max. opvarmningstemperatur ved ca. 60 grader. og min OneTen 2,5 D N/A bliver både varm i kabinen og i motoren.
Er du sikker på, at vandet cirkulerer i samme retning som vandpumpen vil gøre det. At der er tilstrækkelig med vand ?
Har du åbnet for varmeapparatet ? Uden fuldstændig cirkulation varmer fyret kun i få minutter, pauserer, varmer osv. Det giver bare ingen varme.
Jeg lader altid mit fyr brænde i 43 minutter ! En halv time kan være i underkanten, fordi motoren er ret stor.
Index
28644: sv: sv: Hvor varmt skal der blive med webasto motorvarmer (02-11-2005 07:29:23) (svar på 28642)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Som Paul rigtig skriver skal du have åbnet for varmeapparatet og blæseren skal også være tændt - den vil så aktiveres når vandet når den ønskede temperatur. Fyret skal monteres på fremløbsslangen mellem motor og radiator. Kniber det med stigning på slangen kan monteres et tee-stykke, efter oliefyr, der der kobles til ekspansionbeholder. Dette vil eliminere evt. luftlommer. husk at vandpumpen i olifyret er en del svagere end motorens vandpumpe og derfor ikke "bare" lufter sig selv ud. Ovennævnte er skrevet ud fra den forudsætning at din motor er en TD5'er.

Jens - med varm kabine.
Index
28645: sv: sv: sv: Hvor varmt skal der blive med webasto motorvarmer (02-11-2005 07:48:16) (svar på 28644)
Morten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.93.164)
Til Jens
Man har ændret på softwaren i de nye fyr, så blæseren starter med det samme at fyret starter og ikke først når fyret når en given temp. Og til Bo Har du monteret på tilgang og ikke på afgang til varmeapp.? For ellers varmer du motoren før kabinen. Og husk for at have nok energi på dit batteri bør den samlede daglige indkoblede varmer tid ikke overstige den samlede daglige køretid. Mvh.
Index
28679: sv: Hvor varmt skal der blive med webasto motorvarmer (02-11-2005 19:10:37) (svar på 28641)
Morten Lykke Olsen #6747, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.136.197)
Hej Bo
Vi fik et fyr monteret i vores Avensis (undskyld udtrykket). Det virkede bare ikke til at starte med. Der kom masser af kold luft ind i kabinen og motoren var heller ikke særlig varm. Så vi kørte på værksted. Det er vidst noget med at der kan gemme sig lidt luft i systemet. Det virkede efterfølgende bare godt. Så over på dit værksted med den og bare lad dem knokle uden betaling for dig.

Hilsen Morten Olsen