tilbage

Land Rover Forum  

Index
28724: V8 vil ikke starte (03-11-2005 21:54:17)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej LR og RR-folk!
Jeg har en RR fra 1976, 3,5 V8 med Zenithkarburatorer og (eftermonteret, såvidt jeg kan regne ud) Luminition tænding.
Den har kørt fint i et års tid, men på en længere tur gik køleren, damp ud over det hele, hele motorrummet var vådt, tændingen blev dårlig, og jeg mådte lide den skam at blive bugseret hjem på et fejeblad (hvor pinsomt!). Nå, i med ny (brugt) køler, vædske osv. Så kunne vi køre igen. Men siden udskiftningen har den ikke kørt rigtig godt. Jeg ved selvfølgelig godt, at det intet har med køleren at gøre, men måske snarere at der er kommet noget fugt ind på underlige steder. Den har været svær at starte, drukner let med chokeren, ta´r kun langsomt gassen, og sætter helt ud, hvis jeg træder speederen ned hurtigt. Desuden giver den nogle ordentlige "back-fire" brag i udstødningen, når man slipper gassen.
Nu har den stået stille et par uger, og da jeg ville starte den, nægtede den fuldstændig at starte. Batteriet er DETA, kun 1 år gammelt, og jeg havde min Volvo (reservebilen) på med tykke startkabler, så den burde ikke mangle strøm. Jeg skruede brændstofrøret af lige før karb. (efter filteret) og der pumper benzin ud, når tændingen er til. Ikke vildt tryk, men jævnt flydende. Jeg hev et tændrørskabel af, og prøvede med et extra tændrør, der kommer gnist. Efter nogle forsøg kommer der et par "tøf" fra 2-3 cylindre, men det dør ud igen.
Har i nogen forslag, hvor jeg skal starte???
Mange hilsener
Bo Helsted
medl. øsj. (glemt nr.)
Index
28726: sv: V8 vil ikke starte (04-11-2005 06:53:27) (svar på 28724)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Det er uden tvivl dine tændkabler, der er våde.
Prøv at skrue/hive (en ledning af gangen!!!) op af strømfordelerdækslet. Søg, og du skal finde vand under gummihætterne!
Endvidere vil jeg gætte på at dine ledninger er af kultrådstypen, og er det de gamle, originale, er de for længst udtjente og du gør dig selv en stor tjeneste ved at skifte dem ud.
Selv om du får tørret ledningerne nu, er vandet trukket ind i det møre isolationsmateriale og vil drille hele tiden i fugtigt vejr.
Hvis strømfordelerdækslet også er af gammel dato, kan der være små, nærmest usynlige revner i dette, som kan optage fugt og fuldstændig pestilere tilværelsen. Det må ikke være fugtigt på indersiden.
Til sidst påsprøjtes ledninger og dæksel silicone.
mvh
Knud
Index
28728: sv: sv: V8 vil ikke starte (04-11-2005 09:20:38) (svar på 28726)
Kenneth Allan Jalving #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.64.74)
Hej

Det kan måske også tænkes et du har en defekt termostat eller vandpumpe i kølesystemet og kølervæsken derfor er blevet så varm at trykket i kølersystemet er blevet så stort at det har fået køleren til at gå istykker, men når motoren bliver så varm og trykket så stort, kan det ødelægge toppakningen og derved kan motoren have svært ved at starte, fordi kompressionen af luft i brændkammeret fiser ud hvor det ikke skal være istedet for at blande sig med benzinen og blive til en let antændelig gas.

Mvh.

Kenneth
Index
28730: sv: sv: sv: V8 vil ikke starte (04-11-2005 09:52:26) (svar på 28728)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.209.121)
Tak til jer begge for råd.
Ja, jeg har selv overvejet om det er så galt. Men det der taler imod er: 1) Jeg skiftede vandpumpen for et halvt års siden, da den smed vand ud ved drivakslen. Så den er OK. Køleren VAR altså også meget mør, der piblede vand ud, ligegyldigt hvor man rørte lamellerne. Da jeg havde kørt hurtigt på en motorvejsstrækning, gik den så helt læk.
2) Jeg har aldrig haft vand i motorolien, eller "mayonaise" i oliedækslet.
En mulighed jeg ikke har checket er, om alt vandet er blevet suget ind i luftindtaget, så mit luftfilter er stoppet/fyldt med vand. Så drukner motoren jo i første forsøg på start, og har svært ved at tage gassen ?
Bo
Index
28729: sv: V8 vil ikke starte (04-11-2005 09:40:08) (svar på 28724)
Niels-Ole Mønsted #7069, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.234.85)
Hej Bo jeg har mæsten samme problem.
Fejlen er at den ikke får nok bensin. der er nok en af dine membramer der er flækket i dine kaburatorer.
Da din RRC er fra 76 skal de nok skriftes.dem kan du købe hos midt jysk reservedel lager de koster 90 kr stk.(Du får alle pakningner og stråle spisser med)

Mange RRC hilsner
Niles-Ole #7069
Index
28733: sv: sv: V8 vil ikke starte (04-11-2005 10:59:19) (svar på 28729)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.209.121)
Hej Niels-Ole,
jeg har faktisk et par membraner liggende (et sted i mit rod), for den ene karburator har altid "drukket" af den røde olie, jeg har bare ikke fået taget mig sammen til udskiftningen. Den kørte jo OK alligevel.
Så din forklaring lyder også sandsynlig.
Jeg tror jeg vil skifte både membraner og tændingsdele en af de nærmeste dage.

Tak for de gode råd, selvom man selv kan ha´ nogen idéer er det altid rart med lidt input og "chin-up, old sport", så man bedre kan overskue problemerne, og ikke løber sur i det.
/Bo
Index
29039: V8 vil nu gerne starte (13-11-2005 01:04:36) (svar på 28729)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
Bare som en opfølgning, så har jeg fået gang i V8´eren igen.
Jeg skiftede tændkabler og fordelerdæksel med nyt, og skiftede membraner og rensede de to Zenith-strømberg karburatorer (de var godt snaskede indeni.). Den ene membran havde et lille hul.
Jeg splittede hele det ovale luftfilter-"etablissement" ad, der var også temmelig fedtet, og jeg tvivler på at der har kunnet komme ret meget luft gennem andet end rust- og skruehuller dér. Filrene var gennemvåde af sort vand/olie emulsion. Ærgeligt bare, at jeg ikke fik bestilt nye luftfiltre, når jeg alligvel fik en postpakke fra midtjydsk.
Nå, men med fare for at hvepse, gråspurve og mindre hunde bliver suget ind i motoren, så starter og kører den helt fint nu.
Endnu engang tak for gode råd.

Blik og vink.
Bo Helsted, medl. øsj.

PS. Saxede denne fra et UK forum:
Range Rover - £3000
Petrol - £5000
The look of horror on environmentalist faces - Priceless!

,Nu s