tilbage

Land Rover Forum  

Index
28797: Vinter-depression - nyt krumtap eller ?? (06-11-2005 19:49:26)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.160.11.78)
Så fik jeg endelig taget mig sammen til at pille de gamle stempler ud. Men.. ak og ve - det skulle jeg aldrig ha' gjort. Stempel nr. 4 have totalt ødelagt plejlstangslejet og fastbrændt rester på plejlstangen. Samtidig er der nogle seriøse plovfurer i krumtappens leje-sæde. Mine spørgsmål her er så :

1. Er der anden kur end ny krumtap ved sådan en skade ? Eller kan man glad og fro sætte nye glidelejer i og lade som ingenting ?
2. Hvad kan ha' forårsaget denne skade ? Det ser ud til at der ikke har været optimal smøring netop på dette stemple, så en teori kunne være utæt toppakning med efter følgende nedsivning af kølervæske til dette leje.

Med håb om positive meldinger der kan mindske min depression

/Morten

Index
28798: sv: Vinter-depression - nyt krumtap eller ?? (06-11-2005 19:53:50) (svar på 28797)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.160.11.78)
ups - glemte lige at skrive hvad for en bil vi snakker om : 90'er med 2.5 NA diesel

Morten
Index
28799: sv: Vinter-depression - nyt krumtap eller ?? (06-11-2005 20:08:08) (svar på 28797)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.30)
Tag tyren ved hornene og vælg en totalrenovering af motoren hos en seriøs udbyder fx. Esbjerg Cylinderservice. Evt. køb et Performance Cylinder Head fra Turner Engineering i UK. Skulle øge effekten med mindst 20 % .
De penge, du nu bruger, sparer dig for flere hovedbrud og nervepiller sednere.
Har du ikke een, som vil bevillige dig en forskuds(h)julegave ?

www.turner.engineering.co.uk - hvis jeg husker rigtigt!
Index
28802: sv: sv: Vinter-depression - nyt krumtap eller ?? (06-11-2005 20:18:10) (svar på 28799)
Poul Nissen #7082, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 193.3.141.124)
-ellers godt husket Paul, men der skal - i stedet for .
http://www.turner-engineering.co.uk/
Vh.Poul
Index
28805: sv: Vinter-depression - nyt krumtap eller ?? (06-11-2005 20:50:03) (svar på 28797)
Tom Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.89.179.122)
Jeg ville nok kigge i telefonbogen,- og finde den nærmeste Værktøjsfabrik, eller maskin fabrik.
Krumtappen kan fikses i en rundsliber.
Plejlstangen kan enten fikses med en rival(den billige måde) ellers skal den have en tur i en excentersliber.

/Tom
Index
28806: sv: sv: Vinter-depression - nyt krumtap eller ?? (06-11-2005 22:40:38) (svar på 28805)
jeppe gravesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.237.242)
Du kan også vælge at få renoveret krumtappen dvs. slebet lejeoverfald og få overmål lejer monteret.
held og lykke
Index
28808: sv: Vinter-depression - nyt krumtap eller ?? (07-11-2005 00:44:19) (svar på 28797)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.54.122)
Hej Morten
Hva´med at undlade at ofre så meget som en krone på den gamle "hund", en god brugt 300 Tdi med alt tilbehør handles for under 30.000 kr. i England, så kører du i mange år igen, og ønsker du at skifte bilen ud, vil en meget stor del af prisen blive liggende i bilens værdiforøgelse.
Venlig hilsen
Hartley
Index
28809: sv: sv: Vinter-depression - nyt krumtap eller ?? (07-11-2005 06:50:20) (svar på 28808)
Tine Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 152.73.34.236)


N.B. Er den 200 Tdi i skrotbunken solgt?
Prisen var 20.000,- så vidt forstås var/er den helt komplet.

En stor renovering koster hurtigt omkring 15.000,-

MHV
Kenneth Poulsen
Index
28815: sv: sv: sv: Vinter-depression - nyt krumtap eller ?? (07-11-2005 11:52:36) (svar på 28809)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.196.116)
Hej Morten
Jeg har en 110’er med en hovedrenoveret 2,5 NA. Det blev en hel ny bil at køre i, efter operationen, men der er stadig stor forskel op til 200TDI eller 300 TDI (Jeg har også en 110’er med en 300 TDI). Derfor vil mit råd være, at selv om en 2,5 NA har den rigtige rå diesellyd, så får du mere for dine penge (også selv om du skal betale endnu mere) ved at få fat i en 200 TDI eller 300 TDI. Ved den første løsning bevarer du status quo, ved den anden får du altså noget mere og jeg tror du vil opleve at pengene er givet godt ud = ingen vinterdepression.
En 200 TDi er umiddelbart den billigste løsning fordi den passer på LT77 gearkassen.
Vælger du at beholde din 2,5 NA kan du "tune" den lidt med en Safari snorkel. Den kolde luft, der "presses" ned giver en bedre forbrænding. På min er snorklen forskel på om den ryger eller ikke ryger.
Stor Land Rover hilsen
Hans Kristian
Index
28828: sv: Vinter-depression - nyt krumtap eller ?? (07-11-2005 17:58:11) (svar på 28797)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.160.11.78)
Hej Alle

tak for Jeres input - budskabet er vel ikke til at tage fejl af.......

Jeg vil se om jeg ikke kan finde mig en 200 TDI motor og lægge i - i første omgang kontakter jeg ham fra rover-børsen.....

Hvis det glipper, er der så nogen der ved hvor man graver sådan en motor op ?

Tak for "skubbet" i den rigtige retning !

/Morten
Index
28829: sv: sv: Vinter-depression - nyt krumtap eller ?? (07-11-2005 18:06:14) (svar på 28828)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.199.134.199)
prøv at kontakte Ole meldgård i Herning de kan skaffe en brugt motor til dig
Lars/Biltris
Index
28861: sv: sv: Vinter-depression - nyt krumtap eller ?? (08-11-2005 09:39:42) (svar på 28828)
Tom Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.89.179.122)
Jeg har undersøgt samme mulighed, der er lige lidt praktiske ting du skal være opmærksom på ved udskiftning af motor.

øger du vægten mere end 50Kg, skal bilen gennem registrerings syn aht. egen vægt, dette er krævet af CRM.

ved udskiftning af større dele af motor eks. blok, topstykke eller hele motoren, og øger du dermed effekten mere end 20% skal der betales afgift. hvor meget afgiften ligger på kan du få oplyst ved at kontakte den lokale Told-Skat.

/Tom