tilbage

Land Rover Forum  

Index
28812: Endnu et spørgsmål om dæk og fælge (07-11-2005 10:02:34)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.93.39.37)
Hej Forum

Jeg overvejer at skifte til lidt større dæk på min 90” 2,5TD med Scorpion 2” Liftkit og har kigget på BFG 255/85R16 men har også kig på dæk i tommemål:

Priserne på BFG Mud Terrain 33/12,5R15 og 35/12,5R15 er stort set ens, hvorfor det ikke skal være afgørende for valget.

Hvordan er det lige med tyngdepunkt og styrudslag på de nævnte tommedæk ?
Hvor meget rager de ud over almindelige skærmforøgere og hvad siger synsmanden og ikke mindst betjentene på de danske veje?
Hvordan vil dækkene fungere som ”helårsdæk” mht. bremseeffekt m.v. ?
Hvor meget tungere bliver den at danse med ?
Kan dækkene monteres på Grey Modular fælge fra Midtjysk ?

Er der andre ting jeg skal være opmærksom på inden jeg kaster mig ud i det ?

Med LR-hilsner
Lars Aagesen#6677
Index
28813: sv: Endnu et spørgsmål om dæk og fælge (07-11-2005 10:25:31) (svar på 28812)
Mikkel Warming #5104, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.212.145)
Hej Lars

BFGerne er et rigtigt godt valg hvis det både skal bruges off og onroad, og de kan sagtens sidde på modularfælgene dog skal du være opmærksom på at den nævnte bredde vil rage en del udenfor skærmforøgerne. Jeg har tidligere kørt med samme størrelse og er blevet stoppet et par gange men er aldrig blevet forelagt en bøde grundet dækkene, men du skal nok have et sæt synsdæk gemt i garagen.
35" er en rigtig stor størrelse og den ser alt for hård ud med sådan et sæt ruller og det vil også øge frihøjden, men det kræver altså også lidt power i motorrummet, og jeg er ikke helt sikker på at en 2,5td har muskler nok, men det er der nok andre der ved noget om.
Men det skal siges at det ikke er det perfekte vinterdæk, dels grundet bredden og også at gummiet bliver temmeligt hårdt i frostvejr.

Held og lykke med det!

Vink & Blink

Mikkel
Index
28822: sv: sv: Endnu et spørgsmål om dæk og fælge (07-11-2005 16:32:18) (svar på 28813)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 81.19.226.142)
Hej Mikkel

Tak for det...

Umiddelbart lyder det jo rigtig tillokkende, men jeg kan godt se at maskinen skal kunne følge med.

Håber på lidt indlæg der måske kan anbefale eller fraråde de store ruller til min maskinstørrelse.

Hvor kan det eventuelt blive et problem med motorstørrelse og de store dæk - er det i terrænet eller ved almindelig kørsel på vej ? Hvis jeg bare VIL have de store dæk kan det jo være jeg skal indstille mig på at leve med lidt mindre power ved tryk på pedalen ?

Med venlig hilsen
Lars Aagesen#6677
Index
28846: sv: sv: sv: Endnu et spørgsmål om dæk og fælge (08-11-2005 07:03:25) (svar på 28822)
Mikkel Warming #5104, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.223.30)
Hej Lars

Hvis du en dag skal mod Skælsør og omegn, så kan du kigge forbi jeg har et sæt 35" Simex som du kan skrue over på, og så kan vi køre en tur for at se hvor sløv den bliver med dem på.

Blink & Vink

Mikkel
Index
28848: sv: sv: sv: Endnu et spørgsmål om dæk og fælge (08-11-2005 07:36:11) (svar på 28822)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.160.111.94)
Hej Lars

Jo større dækkets omkreds er, desto mere indflydelse får hjulenes dimension på gearingen. Den bliver højere, og så skal du bruge mere krudt i ovnen for at fyre op under skramlet.
Jeg har selv leget med tanken om de der 255/85 R16, men er gået lidt kold på den, fordi jeg kvier mig ved tanken om at bilen vil gå død midt på stigninger, som motoren ellers ubesværet skulle kunne hive dytten op over, når den er på standard hjulstørrelse.
Desuden er der problemet med den belastning de store valser med grovmønstrede ”sokker“ medfører. En ting er udskrvningen til nyt ”fodtøj“, men skal der også kraftigere stikaksler, kardaner, kryds etc. for at sammenhængen kan forblive status quo, så begynder kronerne at rulle.
Summasumarum: Jeg blev ved 235/85 R16 BFG AT og MT - de sidste udelukkende til mudderleg.

Have a nice day
Morten
Index
28854: sv: sv: sv: sv: Endnu et spørgsmål om dæk og fælge (08-11-2005 08:28:28) (svar på 28848)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.66.139.218)
Hej Lars,
Jeg havde 12.5 15 35 MT på 10x15 fælge (sider længere ude hvilket er godt for fuldt styrudslag) og skiftede til 255/85-16 på Wolf fælge. I nogen sammenhænge er "sejhedsværdien" nok faldet men jeg er nu glad for byttet. Selv med 2 tommer ekstra på undervognen er 35 tommer for meget i tærræn idet der altid var skuren på bagkassen. Mine omgivelser har også bemærket at de ikke ved hvor jeg er mere da dækstøjen er faldet betragteligt (begge MT dæk). Men det er et svært valg som du kan se fra mine indlæg for godt et år siden på denne side.
vh/Jørgen
90 V8
Index
28862: sv: sv: sv: sv: sv: Endnu et spørgsmål om dæk og fælge (08-11-2005 09:47:57) (svar på 28854)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 81.19.226.142)
Hej Jørgen

Ja, der er blevet lidt at tænke over ;-)

Morten skriver også noget med andre stikaksler m.v. så den skal jeg også lige tage stilling til.

Mikkel, det kunne godt være jeg kom trillende en dag for lige at prøve dækstørrelsen medmindre andre i Storkøbenhavn har 33 eller 35 tomme dæk liggende som jeg kunne prøve ? Det kunne lige spare mig for en køretur på godt 200 KM.

Med venlig hilsen
Lars Aagesen#6677