tilbage

Land Rover Forum  

Index
29103: SIII - kølerafdækning (15-11-2005 13:21:00)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 167.25.108.29)
Jeg ved godt det måske er lidt luksus, men alligevel...
For at få bare lidt varme i kabinen til vinter, vil jeg sætte en eller anden form for afdækning foran køleren/kølergrillen. Tænkte i første omgang på at fæstne et stykke pap på grillen vha. kabelclips, men kom så til at tænke på det måske går i opløsning i regnvejr/slud.
Er der nogen, der har gode erfaringer med en "hjemmelavet" kølerafdækning til en SIII'er?

Mvh
Hornsved

Index
29105: sv: SIII - kølerafdækning (15-11-2005 13:27:00) (svar på 29103)
Christian Holm Jönsson #6659, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.105.21)
Hej Henrik

Du kunne f.eks købe et stykke akryl i dit lokale byggemarked og skære det til med en stiksav. Du kan bore et par huller og stripse det fast. Men et rigtigt kølerdækken er jo ikke af vejen, da du jo kan åbne og lukke det efter behov.

mvh

Christian
Index
29106: sv: SIII - kølerafdækning (15-11-2005 14:00:29) (svar på 29103)
Niels Jesper Overgaard #3909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.83.142)
Hej Henrik,

jeg fik lavet et stykke plexi plade der passede i hullerne til den eksisterende grill, det virkede perfekt, masser af varme.

mvh Jesper
Index
29107: sv: sv: SIII - kølerafdækning (15-11-2005 14:14:29) (svar på 29106)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Og nu til noget helt andet ....

Er fælgene på bilen model Preditor? I givet fald, hvad størrelse, købt hvor og til hvilken pris?

Hilsner
Mikael
Index
29122: sv: sv: sv: SIII - kølerafdækning (15-11-2005 16:50:21) (svar på 29107)
Niels Jesper Overgaard #3909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.163.38.210)
Hej Mikael,

fælgene er japanske Enkei(www.enkei.com)fælge, de er gode fordi de har en enorm indpresning. Dækkene er enten Goodyear MTR 32/11,5-15 eller BFG AT 31/10,5-15, jeg kan ikke rigtigt huske hvad der var på dengang.

mvh Jesper
Index
29113: sv: sv: SIII - kølerafdækning (15-11-2005 15:25:33) (svar på 29106)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.102.110)
Ja, ud med sproget Niels
Og når du svarer på Mikaels indspark, kan du ligeså godt samtidig afsløre, hvilket dæk og hvilken dimension, der sidder på tromlerne.

Mvh Morten
Index
29118: sv: SIII - kølerafdækning (15-11-2005 16:02:49) (svar på 29103)
Marc Roolfs #6755, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.198.10)
Hej Henrik,
Jeg er lidt i tvivl om hvor meget afdækning af køleren vil gavne varme i bilen. Varmen kommer vist fra motorens kølevand der styres via termostaten. Dvs. at temperaturen er nogenlunde konstant under kørslen.
Min erfaring er at isolering af taget, indersider af døren og torpedoen giver en meget større effekt. Bortset fra den højere temperatur er sideeffekten at du får mindre støj.
Jeg kan anbefale at isolere med Armaflex som limes direkt på overfladerne. Er du 'fix på fingrene' kan endresultatet se meget flot ud.

Venlig hils3n,

Marc
109"-V8-isoleret
Index
29124: sv: sv: SIII - kølerafdækning (15-11-2005 17:29:58) (svar på 29118)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.138)
Du kan godt dække 2/3 del af køleren af og fjerne ventilatoren om vinteren. Det giver god og hurtig varme i motoren/kabinen.
Jeg har faktisk kørt med defekt viskokobling på min 2,5 DNA i næsten halvanden før uden at maskinen begyndte at blive overvarm. Opdagde det kun tilfældigt på en greenlaningstur.

Mht Marcs anbefaling om isolering af karosseriet, kan jeg kun bekræfte, at det hjælper til. Jeg har lige isoleret taget i hardtoppen og nu summen min trofaste OneTen bare stille derud af !

4 pakker af Carflex rakte til mit projekt !
Index
29133: sv: sv: sv: SIII - kølerafdækning (15-11-2005 20:35:53) (svar på 29124)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.196.116)
Hej Paul og Marc
I slynger om jer med navne som Carflex og Armaflex. Jeg har lige tjekket på nettet, men fandt ikke umiddelbart nogen danske sider. Hvor får man det og hvad koster det. Fordele/ulemper?
På forhånd tak!
Hans Kristian
(der er igang med kontaktlim og tæppe i ren uld på loftet i en 110’er...)
Index
29149: sv: sv: sv: sv: SIII - kølerafdækning (16-11-2005 08:51:58) (svar på 29133)
Marc Roolfs #6755, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.198.10)
Hej Hans Kristian,
De nævnte isoleringsmaterialer, Carflex og Armaflex kan købes rund omkring i landet. Carflex er vist et specielt produkt der minder om sammenpresset skumgummigranulat der dermed bliver til en farverig måtte. Jeg ved ikke om der er en afsluttende lag udenpå. Virker sikkert godt som isolering, både til varme men også mod lyd. Den har dog en stor ulæmpe, nl. at den kan suge vand. Det kan købes hos de fleste biludstyrsforretninger.
Armaflex er et isoleringsprodukt som anvendes indenfor teknisk isolering af køleinstallationer. Det er diffisionstæt og kan ikke suge vand da cellerne i materialet er lukket. Armaflex limes med en dertilhørende kontaktlim. Det kan købes i ruller, f.eks. 19 mm i en rulle 6 x 1 meter. Det er enormt flexibel, følger form og facon af de emner der skal isoleres. Armaflex, som produceres af Armacell, forhandles af alle teknisk-isoleringsgrossister. Jeg kan anbefale grossisten Weiss Isolering i Hedehusene.

Venlig hils3n,

Marc
109"-V8
Index
29161: sv: sv: sv: sv: SIII - kølerafdækning (16-11-2005 12:41:21) (svar på 29133)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.123)
Så, Hans Kristian og alle øvrige interesserede, har jeg lige tid til at svare på spørgsmålet omkring isoleringsmateriale.

Først må jeg erkende, at jeg har blandet et par navne sammen og det af mig anvendte materiale hedder ikke Carflex men CarMax.

Det findes i to typer: eet til brug for pladestøjdæmpning og eet for motorstøjdæmpning.

Jeg har anvendt motorstøjdæmpningpladerne i hardtoptaget pga det er forsynet med en skumgummioverflade, der ikke suger fuhgt eller vand.

Monteringen er ganske enkelt og kræver kun en hobbykniv, en stålliste og et skæreunderlag. En tommestok er heller ikke ad vejen.

Pladestøjdæmpningspladerne har jeg brugt i fodbrønde, torpedopladen og det kommer også på sædekassen. Disse plader har en blank gummieret overflade.

Begge typer har en selvklæbende bagside, som klæber godt til.

Mine erfaringer med CarMax er gode. Har ikke haft een plade, som er faldet af igen !

jeg har idag købt en kasse motorstøjdæmpningsplader, som koster den nette sum af 225,- DKK + moms.

CarMax forhandles af FTZ www.ftz.dk , som har 36 afdelinger fordelt over hele landet. I Region Østjylland f.eks. findes der afdelinger i Odder, Randers, Silkeborg, Skanderborg og Viborg.
Index
29119: sv: SIII - kølerafdækning (15-11-2005 16:03:10) (svar på 29103)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.0.107)
Hejsa


Jeg har før med succes brugt noget et stykke fra et gammelt liggeunderlag - det er nemt at arbejde med, billigt og kan holde til stort set alt slags vejr...

Hvis man ikke har et liggende, kan man som regel købe det billigt til 30,- for en rulle

Lr-hilsen
Thomas O
Index
29135: sv: SIII - kølerafdækning (15-11-2005 21:06:23) (svar på 29103)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.61.132.51)
Jeg har brugt en 1 mm aluminiumplade som er skåret til efter grillen. Pladen er forsynet med nogle huller som jeg lukker med Garfa-tape når det bliver rigtig koldt.
Grillen er monteret med fløjmøtrikker således at pladen kan pilles ud uden værktøj hvis det skulle vise sig nødvendigt.
Det giver ikke mere varme i kabinen, men hurtigere varme idet motoren hurtigere når driftstemperatur.
Go' arbejdslyst.
Index
29143: sv: sv: SIII - kølerafdækning (16-11-2005 01:20:18) (svar på 29135)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.128.171)
Nils'løsning er en af de bedre jeg har set. Ingen tvivl om at når temperaturen bliver 2 cifre minus, så får man næsten ingen varme, med mindre man har dækket den køler grille foran en radiator der var beregnet for ørkenen. Variabel med gaffer tape er ligeledes eminent!
Untagelsvis er jeg lidt uenig med Paul, da min erfaring er at en lang fjell side om vinteren, 2 gear lav,is-glat føre, skal nok få gemmytterne i koge med mindre ventilatoren er der! Andre biler har en tendens til at varme mere end godt er selv uden halstørklæde på kølergitteret. Den man ikke skal bruge, er at afdække selve radiatoren, med et stykke pap ell lign.som er faktisk i kontakt med køleribberne. Sollihuls original "rulle-gardin" er dog super, men kræver et vagtsomme øje på temp måleren, ved ændringer i belastningen.Hilsen fra Norge, hvor det er dog alt for varmt lige nu!
Index
29146: sv: sv: sv: SIII - kølerafdækning (16-11-2005 06:37:17) (svar på 29143)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.123)
Vi er ikke uenige David, idet jeg faktisk kun forholder mig til danske lavlandsforhold.

Til Hans Chr. Erbs: jeg vil senere idag beskrive projektet mere udførligt !