tilbage

Land Rover Forum  

Index
29138: økomoni i disco (15-11-2005 21:44:28)
Martin Sørensen #5681, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.125.111)
Til min store skræk fik jeg al snakken her fra forummet, bekræftet da jeg skulle montere baresæde i vores 110 hicap. DER ER IKKE PLADS!! Den skal desværre udskiftes. Har dog lige prøvet at mont. barnestolen i en Disco 3 dørs, her er ok plads. Min spørgelsmål er nu, hvor langt går en disco v8 literen?? jeg kører lidt over 50.000km om året. Har kigget på en 98, som står hos ternimalen i birkerød.

Med blødende Defender hjerte!!!
Martin Sørensen
Index
29140: sv: økomoni i disco (15-11-2005 22:06:35) (svar på 29138)
Torben Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.107.101.194)
Hej Martin
Hvordan adskiller en 110 hicap sig fra en "almindeling" 110 / 90 i kabinen. Jeg her en 90" og kører hver dag med en på 4 år og en på knap et år i bilen, uden problemer.

-T
Index
29142: sv: økomoni i disco (15-11-2005 23:17:37) (svar på 29138)
Jan P. Bache #6591, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 86.193.103.2)
Havde selv en Disco V8 Serie I i knapt 1½ år. Ved bykørsel regn med 3-4 km/l. Landevejskørsel med 80-90 km/t ca.6-8 km/l. Motorvejskørsel omkring de 130 km/t ca. 5 km/l.

Har hørt folk fable om 9-10 km/l med V8eren, hvordan dette kan lade sig gøre ved jeg ikke. Med cruise controlen, med 80-85 på snorlige landevej er jeg aldrig kommet over de 8 km/l.

Så stor tørst, men dejlig motor og dejlig lyd..

VH.

J. Bache
Index
29145: sv: økomoni i disco (16-11-2005 06:26:51) (svar på 29138)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.123)
Behold din HCPU og byg den om til en rigtig fed bil. Leif Hemmsen fra Haarby Karosseri kan forlænge truck cab med 25 cm og ca. 1.200 DKK pr. cm.

En Discovery med V8 er en dejlig vogn, men alt for dyr i brændstof, når dit årlige kørselsbehov ligger på de 50.000 DKK:

Ved 7 km/l vil det koste dig med 9,50 DKK/l ; 7.142 l = 67.857 DKK.

Jeres HCPU går ca. 10 km/l = 5.000 l x 8.30 DKK = 41.500 DKK.

Så jeg kan ikke se andet end at du må snakke med Leif om det projekt.

Han er selv Land-Rover-mand, medlem af klubben og udført mindst to af den slags ombygninger.

I praksis betyder det, at ladet bliver kun 1800 mm langt. Ombygningen kan ikke gennemføres på 90" pga. afgiftsreglerne.

Index
29153: sv: sv: økomoni i disco (16-11-2005 09:36:12) (svar på 29145)
lars ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.27.120)
Og så er det, Paul, at jeg lige må spørge hvad det er du vil bruge den ombygning til ? Der må jo alligevel ikke monteres et barnesæde bag førersæderne uanset at rummet bliver en del af førerkabinen, og der derfor ikiek skal være adskillelse. Det er ganske vist ikke ulovligt at transportere personer der, men der må ikke være nogen form for indretning, det være sæder - herunder barnesæder - seler eller andet. Og skulle man så vælge at gøre det alligevel, vil der jo dels være en risiko for et afgiftskrav, og for mange nok så betydningsfuldt, en risiko for et klip i kørekortet, hvis barnet er under 3 år og ikke fastspændt i det korrekte godkendte sikkerhedsudstyr.

MVH
Lars
3926 Nsj.
Index
29160: sv: sv: sv: økomoni i disco (16-11-2005 12:18:35) (svar på 29153)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.123)
ja, Lars mulighederne vokser, når kabinen bliver længere. Midtersædet kan flyttes længere bagud. Projektet skal selvfølgelig detailaftales med karosseriebyggeren. Der var jo tale om montering af en barnestol og den vil så kunne fastspændes på midtersædet.
Der vil ikke være krav om afgiftsregulering, idet der ikke bliver monteret flere sæder end der oprindeligt har været i modellen.
Jeg kan derfor ikke dele dine bekymringer.
Index
29152: sv: økomoni i disco (16-11-2005 09:30:11) (svar på 29138)
lars ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.27.120)
Hej Martin

Jeg har selv haft flere Disco V8'ere og de har alle højst kørt 6-7 km/l max. Det med de 8 km/l ved jeg ikke hvordan man kan opnå, jeg tror nærmest det er fordi man fortrænger virkeligheden.
Men regnestykket er jo ikke kun brændstof. Jeg lavede tidligere et regnestykke for en V8'er contra en TDI, begge på hvide plader ganske vist, og med et kørselsbehov på 35.000 km/året betød det totalt set en forskel på 12.000 kr. om året, som det var dyrere at køre V8'er. Til det regnestykke skulle lægges, at jeg skulle betale 50.000 kr mere for TDI'eren end for V8'eren, så jeg skulle altså køre i minumum 4 år før regnestykket gik i TDI'ens favør, og så var der ikke taget højde for eventuelt højere reparations og vedligeholdelsesomkostninger på en diesel.
Til gengæld er der også en psykologisk faktor, idet det er hamrende irriterende, at skulle fylde benzin på hver gang man skal ud at køre, i modsætning til at kunne køre næsten 1000 km på en tankfuld i en Disco TDI.
Endelig synes jeg at jeg skal nævne, at såfremt barnestolen skal bruges til et barn under 3 år, er det spørgsmålet om et eftermonteret midtersæde fremover overhovedet vil opfylde kravene til fastspænding af børn under 3 år i henhold til et forslag der er udsendt omkring krav til seler mv. Dertil kommer, at jeg ved, at andre har oplevet det utrolig bøvlet med en barnestol siddende i midten af en Disco.

Så Martin gør det rigtigt istedet for, køb en med den rigtige farve nummerplader, og plads til hele familen, det ser også pænere ud (og så må jeg jo ikke sætte en smiley her).

MVH
Lars Ellegaard
3926 Nsj.
Index
29198: sv: sv: økomoni i disco (17-11-2005 15:22:42) (svar på 29152)
peter Mulvad Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.3.141.121)
Som økonom kan jeg ikke lade være med at kommentere på din beregning. Hvis en TDI koster 50.000, så skal du kun medregne værditabet af de 50.000 + renteudgifterne til de 50.000.

Hvis en TDI koster 50.000 mere nu, og 30.000 mere om 4 år, skal du kun regne med 20.000 + renten af de 50.000 i 4 år.

Vh
Peter