tilbage

Land Rover Forum  

Index
29260: Export af ældre 90" til sverige (18-11-2005 23:44:19)
maltbæk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.142.9)
Jer er i den lidt underlige situation at jeg er i færd med at exportere min nyerhvervede LR 90" diesel 1985,til Sverige !
Jeg skal bruge den i skovbruget.Jeg "gror" træer i S
Bilen er på gule plader i DK, årgang 1985, planen er at afmelde den i DK, herefter registrere den i S. som personbil, jeg har tænkt mig at montere 4 klap sæder i varerummet, med "bilbälter" og hele molevitten.
Da LR 90" er kørende i DK, og både S og DK er i EU, mener jeg ikke at der er tekniske problemer(emmisions krav og den slags kedelige petitesser)
Efter min overbevisning bør jeg vel endda få lidt afgiftskroner tilbage fra staten.
Er der nogle der har erfaring med et sådant project.
Hilsen deltidssvenskeren ( Jörgen )

Jeg er i øvrigt ved at konstruere ca. 1 km skovvej(Småland, nær Eksjö, ca.250 km. fra hälsingborg), er der nogle der til sommer evt er interesserede i at køre lidt i en rigtig sjov skov, samtidigt fælde et par (mange) træer,for at skabe fremkommelighed.
Ps. jeg har motorsave mv.
Hilsen Jørgen jmaltbaek@mail.dk
Index
29264: sv: Export af ældre 90" til sverige (19-11-2005 11:04:05) (svar på 29260)
Marc Roolfs #6755, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 81.231.101.106)
Hej Jørgen!
Der skulle ikke være nogen problem i at tage bilen med til Sverige. Har du svensk adresse og personnummer?
Jeg har taget min 109-V8, 1982 til Sverige for et halvt år siden da jeg er flyttet permanent hertil.
For at omregistrere bilen skal den til en registrering-syn ved den svenske bilprövning. Her går de hele bilen igennem, tager mål på alt og udfører også en standard teknisk bilsyn. Der er ikke så mange Land Rover herover, slet ikke sådan en som jeg har. Det var en oplevelse for synsmanden der virkede nærmest lidt bange for bilen. Det er vigtigt at have de danske papirer med. Du afmelder den ikke i Danmark før du har den på svenske plader. Om du kan få noget tilbage i Danmark ved jeg ikke. Jeg gad ikke bøvlet.
Det er en god idé at registrere den som personbil. Det koster jo ikke meget men dét som samtidig er interessant er, at du slipper for en del detjerede krav de stiller til en varebil. Her is Sverige er en varebil en bil man transporterer varer i, ikke som i Danmark en slags barberet personbil. Her er der krav til fastgørelses ringe og en varerumsadskillelse som skal være godkendt. Sørg for at alle din sikkerhedssele fungerer. Er der stadig CE mærkninger på selene mv. er det endnu bedre. Det vigtigste ved bilsyn herover er at du har en katastrofe reflextrekant med.
Min bil blev, da taget har en anden farve end resten af bilen, registreret som 'öppet karros'. Det gør det lovligt at køre uden tag. Mon om de vil gøre det med en 90"? Synsfolkene er helt ok at have med at gøre. Du taler sikker fortringligt Svenska? Nummerpladerne kommer et par dage senere med posten. De koster hele Sekr. 200. Husk at sige at skiltet bagpå skal være den 'Liten skylt' den lille model. Der er jo ingen afgift, blot en højere registreringsbetaling, da hele registreringsynet tager en lille times tid. De vil også have Sekr. 1500 på forhånd som 'skrotnings depositum'. Dermed sikrer man at en gammel udtjent bil ikke ender et eller andet sted i skoven.
Det skal siges at dieselbiler (i forhold til bensin) koster betydeligt mere i vejafgift. Min bil, 109-V8, er nu blevet en 2 passagerer+chauffør cabrio personbil, årlig vejafgift er Sekr. 2.500. Jeg vil mene din bil vil komme til at koste det dobbelte på grund af dieselmotoren.

Held og lykke med projektet!

Marc
109"-V8
Index
29326: sv: sv: Export af ældre 90" til sverige (21-11-2005 10:40:55) (svar på 29264)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.203.149)
Jeg tror jeg flytter til Sverige. Det lyder ikke som om der er så meget p.. derovre.

Jakob Edelvold
Index
29330: sv: Export af ældre 90" til sverige (21-11-2005 11:11:45) (svar på 29260)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.100.124.219)
Du bør også undersøge muligheden for at få den registreret som "lätt lastbil". Det kan lade sig gøre med biler af modelår frem til 1988 (mener jeg). Det er til almindeligt kørekort.
Min 1986 RR V8 er "lätt lastbil" registreret, dvs med plads som normalt til 5 personer i kabinen, og så et hundegitter om til bagagerummet. Så bliver den endnu billigere i vægtafgift (vägskatt). Jeg betaler 1300 SEK om året for RR'en. Forsikringen er også billigere for "lätt lastbil".

Mvh Peter
Östra Grevie, Sverige
Index
29340: sv: Export af ældre 90" til sverige (21-11-2005 17:57:19) (svar på 29260)
Michael Malmquist #5138, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.243.78)
Hej Jørgen.
Jeg vil straks og omgående tilmelde mig dit Sveriges projekt, jeg vil jo også gerne følge med i hvordan det går vores "gamle" LR.
Jeg vil da også opfordre andre fra klubben til at tage din invitation op, for vi hører jo altid hvor svært det er for klubben at skaffe egnet terræn, og det lyder som om dit terræn, er præcis noget for LR folk og deres biler/udstyr!!!

Vi ses i din skov !

Hilsen Michael Malmquist
PS. må man gerne medbringe egen motorsav ?