tilbage

Land Rover Forum  

29381: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (23-11-2005 11:15:35)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej Venner.
Efter at have skiftet bakker, tromler og hjulcylindre foran på 109"eren, kommer det evige problem, udluftning.
Jeg bruger Harald Nyborg udlufteren.
Jeg har udluftet 10 gange men pedalen er stadigvæk blød ved første tråd(uden bremsevirkning), og hård ved andet tråd(bremser perfekt). Jeg har bemærket at "Brake" lyser nogle gange ved det bløde tråd. Ved første tråd går pedalen i bund. Er der noget med en eller anden ventil??
Det er med 2 hjulcylindre i hver side.
Gode råd modtages..
Vh. Ole Pars, 3338
29382: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (23-11-2005 12:07:30) (svar på 29381)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.229)
Hej Ole

Nu henvender du dig godt nok til Verner, men jeg tillader mig da lige at komme med et par råd som jeg har brugt rigtigt meget.

1. Placer udluftningsskruen i øverste hjulcylinder og dermed indgang i nederste cylinder.
2. Vent med at justere bremserne til du har udluftet færdigt.
3. Udluft systemet - også til baghjulene. Fjerneste hjul i forhold til hovedcylinder først. Hvis du har to-kreds-system kan du nøjes med at gøre på de forreste hjul, men stadig det fjerneste hjul først.
4. Juster bremserne.
5. Så kører du bare der ud af.

God fornøjelse med udluftningen af bremserne.
Martin ;-)
29385: sv: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (23-11-2005 12:37:04) (svar på 29382)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Jeg skrev nu venner..
Hvis jeg forstår dig rigtigt vil du forlænge indgangsrøret så det kan nå den nederste cylinder først?
Jeg kan godt se logikken i det du siger, men der må være en anden måde, UDEN at skulle købe rør, rørværktøj og lave konstruktive ændringer??
Vh. Ole
29384: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (23-11-2005 12:31:49) (svar på 29381)
Klaus Velschow #5721, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.31.33)
Hej Ole,
Det lyder som om du bare skal justere bremsebakkerne ud - der skal drejes på justeringsmøtrikken - der er en til hver bakke foran - men kun 1 per hjul bagi (det kan sagtens være at det kun er bagi den mangler justering)

Klaus
29386: sv: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (23-11-2005 12:39:30) (svar på 29384)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Bakkerne er justeret ud til tromlerne. Faktisk skulle der næsten ikke justeres, da bakkerne er blevet renoveret med nye tykke belægninger, og tromlerne er drejet af så de passer med bakkerne.
Vh. Ole
29387: sv: sv: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (23-11-2005 12:57:43) (svar på 29386)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.229)
Der stod squ' venner.

Så kan du lære det kan du Martin!!

Jeg købte bare et par der var lidt længere uden problemer.

Justeringen skal først ske når udluftningen er færdig, på den måde er der mindst muligt olie i systemet.

Fortsat god fornøjelse med arbejdet.
Martin ;-)
29391: sv: sv: sv: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (23-11-2005 13:51:41) (svar på 29387)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.237.142.21)
Prøv evt. at holde på en bakke(!)når du udlufter. Der kan være en bobbel fanget i systemet. Det virker altid på en RRC.

/tony
29397: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (23-11-2005 15:07:05) (svar på 29381)
Lars Svane #5827, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.140.106)
Jeg har også haft enorme problemer med bremseudluftningen.

Den harald udlufter du har, er det den til kompressoren, den virker efter min bedste overbevisning bare ikke!!

I stedet købte jeg den med en slange og en kugleventil forenden, det virker bare, husk at holde slangen opad når man udlufter.

Sidste manøvre var at sætte en træpind mellem sæde og bremsepedal så systemet var under tryk en hel nat.

Held og lykke, det med bremser er virkelige noget der kan få den mest sindige mand til at gå totalt amok.

Mvh
Lars
29401: sv: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (23-11-2005 15:24:37) (svar på 29397)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.229)
... nej bøsningerne til bladfjedrene ...

..... rrrrrrrrhhh .... :-(

Martin ;-)
(manden der er gået over til skruefjedre)
29404: sv: sv: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (23-11-2005 15:29:38) (svar på 29401)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej martin.
jeg forstår ikke helt dit sidste indlæg!
29405: sv: sv: sv: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (23-11-2005 15:35:40) (svar på 29404)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.229)
Hej Ole

Det var bare en lille kommentar til Lars, der synes at udluftning af bremser bare er det værste. Jeg synes nu udskiftning af bøsninger er endnu værre. Bare min holdning.

Martin ;-)
29408: sv: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (23-11-2005 16:51:46) (svar på 29397)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej lars.
Udlufteren jeg har er den model til at koble på et dæk.
Der kommer fint tryk på anlægget, men der kommer bare ikke noget luft ud ved udluftningsskruerne. Det har været meget lidt ihvertfald. Til gengæld har jeg da fået skiftet vædsken i hele systemet. Jeg kan ikke presse bakkerne længere ind i cylindrene, så der burde ikke være meget luft at hente her! Den der fordelerdims på rammen, kan den volde problemer?? Der burde ikke være trængt luft helt derop.
Nu har jeg sat en stang på pedalen så den står i spænd. Prøver senere i aften om det har hjulpet.
29411: sv: sv: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (23-11-2005 19:03:35) (svar på 29408)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.148.193)
Martins indlæg med en fin beskrivelse af systematisk udluftning, i rigtig rækkefølge, er lidt af et guldkorn!
Dette kan man så supplere ved at bruge en assistent til at træde pedalen, og så i første omgang, istedet for at åben & lukke udluftnings skruen,fjern skruen, & bare bruge en finger på hullet, som midlertidigt ventil, indtill der kommer nogenlund fornuftig ting ude, når assistenten trykker pedalen langsomt nede.Når tingene fungerer nogenlund,& det værste luft, slam , fuglerede ,osv, er ude, så et behændig isætning af udluftnings nipplen, og udlufte færdig.Systemet skal ligesom fyldes tilstrækkeligt, før udluftning kan finde sted, så er "finger metoden" ret brugbar.Selveste den berygtede udskiftning af kobblings cylindrene går som et leg ved denne metode! Hilsen David.
29422: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (24-11-2005 08:14:14) (svar på 29381)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.227.220.14)
Udluftning af 109" bremser kan drive selv garvede folk til vanvid!
Bremseudlufteren med kontraventiler har jeg prøvet. Den kostede heldigvis ikke alverden - fiasko!
Den udlufter man kobler til trykluft var heller ikke en sk.. værd. Luften sivede ud alle andre steder end der hvor den skulle.
Problemet er, at man skal have en luftboble til bevæge sig nedad og det er stik imod fysikken love.
Jeg endte med flg. løsning:
Hos Biltema købte jeg en oliesuger, art. nr. 36-1898 til 69,90 kr. Den fyldte jeg med bremsevæske og satte den så på niplen. Blidt og forsigtigt kunne jeg så fylde systemet nedefra - og voila - sådan kan det gøres!
Når du så har renset oliesugeren for bremsevæske er den i øvrigt eminent til påfyldning af gearolie. De 70 kr var givet godt ud.
God arbejdslyst.
29426: sv: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (24-11-2005 09:29:13) (svar på 29422)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.229)
Hej Nils

Spændende værktøj du der har fundet.

Det er da et MÅ EJE værktøj for mit vedkommende. Jeg har hidtil brugt pølsevognens ketchup-flasker til at få olie ind i gearkasse m.v.

Tak for det fede tip. Måske vi skulle have et link på hjemmesiden hvor alle de hardcore tips samles.

Martin ;-)
29434: sv: sv: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (24-11-2005 13:14:41) (svar på 29426)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Mht. den der biltema olie "injektions sprøjte" så købte jeg to stk. i foråret og brugte dem til hhv. ATF og 80W90, da jeg så ville bruge dem igen for et par måneder siden var stemplerne i begge krympet så meget at der intet sug var i dem.
29438: sv: sv: sv: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (24-11-2005 15:13:48) (svar på 29434)
Martha & Vagn Altmann #4361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.130.83)
Jeg har brugt Biltemas sprøjte i et par år til ATF/Olie og bremsevæske uden problemer med stemplet. Jeg har også brugt en let ombygget blomsterforstøver (se foto) fra ALDI til 19,95 til oliepåfyldning af gearkasser. Jeg er nu gået over til at bruge en havesprøjte, som kan indeholde ca. 5L. Det virker bare.
29439: sv: sv: sv: sv: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (24-11-2005 15:18:45) (svar på 29438)
Martha & Vagn Altmann #4361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.130.83)
Og her er så billedet, det gik lidt hurtigt med at trykke send

mvh

Vagn
29445: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (24-11-2005 19:58:44) (svar på 29439)
henrik (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.100.241)
Hmmm... Jeg har brugt begge Harald Nyborgs bremseudluftere på både min 88" og 109". Jeg har altid fået bremserne til at fungere i første hug - også selv om de har været komplet drænet.

Så helt dårlige kan de nu ikke være.

Mvh. Henrik

29450: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (25-11-2005 09:58:39) (svar på 29445)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Min erfaring med HN udlufteren er at den kun dur i forbindelse med rigtig gode eller nye stempler i div. cylindre.
Sidder der gamle, slappe gummistempler hist og her, suger den simpelthen luft ind bag om stemlerne og så kan man jo forsøge at lufte i det uendelige.
De bedste og hurtigste resultater har jeg opnået ifm skivebremser med ny hovedcylinder.
Den med at "skyde" væske ind fra hjulsiden lyder meget lovende!
mvh
Knud
29449: sv: 109" Bremseudluftning-igen-igen-igen. (25-11-2005 09:29:52) (svar på 29381)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Gomorn.
Jeg har fået løst mit problem!
En stor tak til Lars Jørgensen som ringede og tilbød assistance onsdag aften.
Metodisk blokering af alle hjulcylindre i bestemt rækkefølge, og systemet er luftet ud. Undervejs opdager vi at den ene bagerste cylinder er dårlig. Lars tryller lige 2 sprit nye frem som bliver monteret! Bilen kan nu bremse, og ikke mindst bremse lige! Tak for hjælpen Lars, og tak for svarene til jer andre.
Vh. Ole