tilbage

Land Rover Forum  

Index
29592: Permanent 4wd SIII (30-11-2005 18:24:05)
PeterHyldgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.100.175.100)
Jeg er stødt på et problem.
Min S III 88 har fået lidt nykker.
Hun vil ikke længere køre 2 WD
Hun springer med sit vanlige sløvsind fremad når jeg aktiverer 4 hjulstrækket, ligeledes passer det damen at køre i lav gearkasse, men altså ikke høj 2 wd.
Hvad kan der være gået galt
M.v.h.
Peter
Index
29593: sv: Permanent 4wd SIII (30-11-2005 18:44:39) (svar på 29592)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Peter
Din III udviser tydelige tegn på en knækket stikaksel i bagakslen = ud med stumpen og byt til nyt.

med lr hilsen
Claus
Index
29599: sv: sv: Permanent 4wd SIII (30-11-2005 20:14:30) (svar på 29593)
Peter (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.100.175.100)
Tak for dit hurtige svar !
Er det en voldsom operation ?

M.v.h.
Peter
Index
29600: sv: sv: sv: Permanent 4wd SIII (30-11-2005 21:00:03) (svar på 29599)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Kan være det, men behøver ikke at være det. Det kommer helt an på hvor svært det er at få akselstumpen ud, især hvis den er knækket inde ved differentialet.
1. Læg en klods eller lignende for- og bag forhjulene.
2. Skru de 6 bolte ud der holder flangen på baghjulenes nav
3. Træk flangerne ( begge sider) ud komplet med stikaksel. (husk bøtte eller lign. til den olie der bør løbe ud).
4. Er du rigtig heldig kan den afknækkede stump skubbes ud fra modsatte side med en lang tynd ting.
5. Er stikakslen ikke bare knækket, men nærmere sprunget i luften ( ikke lige snit), bør du afmontere differentialet for at rense for splinter og andet djævelskab.
6. Ring til een af reservedelspusherne og bestil en ny aksel eller to. Husk pakninger.
....kør filmen baglæns :-)

mlrh
Claus
Index
29601: sv: sv: sv: Permanent 4wd SIII (30-11-2005 21:03:49) (svar på 29599)
Jonny Jacobsen #6694, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.98.41)
Hej Peter

Da jeg skiftede min stik aksel, var jeg så heldig den var knækket ude ved hjulet, det tog ca. 15 minutter, men normalt er det inde ved klumpen den knækker tror jeg.

mvh.
Jonny

p.s.
De koster ikke srligt meget hos midt jysk, så bestil begge aksler hvis du ikke ved hvad det er for en der er gået.
Index
29604: sv: sv: sv: Permanent 4wd SIII (30-11-2005 21:37:41) (svar på 29599)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Min ene stikaksel knækkede - samme symptomer som dig - og var kilet fast inde i differentialet, så det måtte ud. hvilket viste sig at være fint for lejerne var ikke for gode alligevel så de blev også byttet.

Jeg pillede differentialet ud og fjernede den lille krydspind inde i diffet. Derefter top jeg en 1/2 tommes arm og lagde ind til stumpen fra den modsatte side for at slå den ud.
Først et par små fine slag, lidt kraftigere og til sidst et slag der ville noget. Svup - ud kom stumpen.

Der er flere beskrivelser herinde - en 6 mm. gevindstang som slibes lidt flad kan komme forbi krydspinden inde i diffet og så kan der bankes lidt på den. Jeg prøvede men der skulle mere vold til.

Jeg humpede hjem og akselstumperne har gnedet mod hinanden med en masse små spåner inde i differentialet til følge som jeg jo fik renset ud da diffet skulle ud.

Her er et billede af stumpen - efter det sidste slag.

Jeg havde en tråd om det samme - nr. 19044.
Index
29611: sv: sv: sv: sv: Permanent 4wd SIII (30-11-2005 23:09:35) (svar på 29604)
Peter Hyldgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.100.175.100)
Tak for jeres fine og brugbare svar.
Jeg vil gå igang med projektet,og få ringet til Midt jysk
M.v.h.
Peter
Index
29617: sv: sv: sv: sv: sv: Permanent 4wd SIII (01-12-2005 08:29:02) (svar på 29611)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Jeg har en god ven, der har kørt seriebil i mange år - og har knækket mange stikaksler. Et husmortips fra ham går på, at skære en ubetydelighed af en ring rundt på den ydre del af stikakslen med en vinkelsliber. Ved overbelastning vil akslen altid knække her og er dermed til at tage ud næste gang uden de store adskillelser.

Jens
Index
29620: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Permanent 4wd SIII (01-12-2005 08:48:52) (svar på 29617)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 217.60.106.106)
Den vil jeg gerne nikke anerkendende til.

Da jeg fik skiftet den bagerste diff kom der to nye aksler samtidigt (der var på den ene, en tydelig hvid ring i stålet, som jeg gik ud fra var et snarligt kommende brud/metaltræthed).

De nye aksler havde denne rille fra ny af. Hvem der producerede dem aner jeg ikke. Jeg mener de var købt hos Box Auto.