tilbage

Land Rover Forum  

Index
29606: Glatføre kørsel (30-11-2005 22:14:08)
Jens Peter Sørensen #6791, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 217.157.182.14)
Hej

Jeg har længe gået og samlet mod til dette indlæg men nu skal det være.

Sidste vinter, da jeg stadig havde min savnede 90", havde jeg den grimme oplevelse at fedte af vejen og havne på en mark to gange i løbet af 1 times kørsel. Bilen fik pludselig lyst til at bytte om på for- og agterende med det reslutat at jeg, som nævnt, endte på markerne.

Nu har jeg så fået en Suzuki Vitara som firmavogn, det var den jeg næsten ikke turde nævne, og den er meget mere stabil på vejen i fedtet og glat føre, både med træk på 2 og 4 hjul.

Er der nogen som kan give en forklaring på hvad forskellen mellem de to bilers opfattelse af hvilken vej den bør vende på glat vej ?
Det skal lige tilføjes at japaneseren ikke har ESP.

Mvh
Jens Peter Sørensen




Index
29607: sv: Glatføre kørsel (30-11-2005 22:17:30) (svar på 29606)
Christian Glerup Hansen #6476, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.202.212)
Hejsa jens.

Jeg ved min 109 ligge også utrolig godt i glat føre, ved ikke om den kan være noget at gøre med den længere aksel afstand, kan da huske min gamle corolla kom også meget pludselig modsat min fatters volvo 940, men er ikke sikker på det er det.
Index
29610: sv: sv: Glatføre kørsel (30-11-2005 22:43:54) (svar på 29607)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 152.73.67.164)

Det er MEGET vigtigt AT SPÆRRE centerdiffentialet når det er glat ellers laver det mere skade end gavn.
Differentialet bliver "forvirret" når der uens omdrejninger på for og baghjul og begynder så at kompensere hvilket kan betyde at et forhjul kan køre forlæns og et baghjul kan køre baglæns med et katasrofalt resultat.
Dette kan opleves når vejbanen er meget glat og centerdiffen ikke er spærret.

Har personligt set uheld med en 90" og et med en RR der blev totalskadet efter en tur rundt på taget, begge havede IKKE spærret centerdifferentialet.

Prøv at checke intruksionsbogen.

MVH
Kenneth Poulsen - med en utekninsk 109"
Index
29613: sv: sv: sv: Glatføre kørsel (30-11-2005 23:51:33) (svar på 29610)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Jeg kan bekræfte, at jeg også har haft glæde af at spærre diff.en på min tidligere 109" i glat føre. Jeg synes især den var tvivlsom at have med at gøre i situationer, hvor jeg slap speederen, f.eks. i kurver uden at have spærret diff.en og i det hele taget ved bremsemanøvrer. Der har hjulene lidt svært ved at hitte ud af, hvad der skal ske.
Jeg kørte på grove terrændæk, som nok ikke er det mest heldige på isveje.
På min nuværende RRC med langt mere landevejsagtige M+S dæk, går det langt bedre.
Index
29711: sv: sv: sv: sv: Glatføre kørsel (02-12-2005 19:38:22) (svar på 29613)
Jens Jagd (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.238.236)
Her er så lige et spørgsmål mere til emnet.
Hvis man kører i en nyere Defender 90", med ABS og Traction Control, er det da også nødvendigt at låse center-diffen, eller vil disse systemer modvirke at et hjul spinner den forkerte vej rundt, som tidligere beskrevet.

Med venlig hilsen, og ønsket om store snedriver at lege i til Land-Rover-folket

Jens Jagd
Index
30211: sv: sv: sv: Glatføre kørsel (20-12-2005 22:29:48) (svar på 29610)
brian jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
ja ja det skal nok virke at spærre center-diff´en , hvis du KUN køre lige ud. i kurver opnår du samme effekt som hvis din bil overbremser på bagakslen samtidig med at du laver hjulspind med forakslen (for at trække det groft op )
Fordi forakslen har en større drejeradius end bagakslen
Index
29608: sv: Glatføre kørsel (30-11-2005 22:28:25) (svar på 29606)
Morten Lykke Olsen #6747, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.136.197)
Hej Jens
Kørte sidste vinter i min daværende 90" uden problemer. Det kørte bar godt også på is.
Da vi havde den "store" snestorm sidste år, skulle jeg til bryllup i Hedensted og bor i Tønder. Kørte både derop og hjem uden problemer. Nogle af de små veje var ikke rydede og der forserede jeg snedyner på godt 1 meter i højden, uden af den gamle 2,5 liter motor var sønderligt utilfreds. Så mit gæt er at du ikke har ladet din 90" få jord nok under dækne og den derfor udnyttede situationen til at køre lidt offroad.
Med et glimt i øjet og et trukket smilebånd.
Hilsen Morten 6747 Olsen
Index
29609: sv: Glatføre kørsel (30-11-2005 22:43:01) (svar på 29606)
Peter Mulvad Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.62.141)
Hej Jens Peter,

Du skriver ikke noget om dækkene. Vinterdæk kan gøre hele forskellen på en skøjte og en, der står fast.

Peter
Index
29631: sv: Glatføre kørsel (01-12-2005 10:20:05) (svar på 29606)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.194.73)
Det kan nok også have noget at gøre med vægtfordeling. En (tom) standard Land Rover har ikke særlig meget vægt på baghjulene, så i en bremsesituation overbremser den hurtigt på baghjulene. Dette gør moderne biler ikke, da de har en ventil der forhindrer dette (hvis den virker).

Jakob Edelvold
Index
29653: sv: sv: Glatføre kørsel (01-12-2005 16:03:27) (svar på 29631)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.182.226)
Jeg vil mene at Keneth er inde på det rigtige, og så er der det med vinter dæk! Nettop 109' og 88' er temmelig let at køre på is-glat, men jeg har selv oplevet, at biler med centerdiff kan være "tricky".Nettop som beskrevet, signalerer de meget lidt, og pludselig slår en kvart Nelson. Dette gælder alle biler med center-diff, og ikke blot LR. LR har dog mulighed for at spærre center-diff, og så håndterer man køretøjet, som om det var en relativ uproblematisk 109'. Center-diff er dog en fordel ved langsom manøvre, hvor bilen lystrer rattet på en anden måde. Lås diffen ved almindelig kørsel.
Hilsen fra Norge, 2217 David.
Index
29679: sv: sv: sv: Glatføre kørsel (02-12-2005 10:18:46) (svar på 29653)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.201.59)
Problemet er for mit vedkommende, når jeg ikke ved det er glat. Hvad gør man så???
Sidste jul oplevede jeg at komme kørende, og lige da jeg kører ind i Roskilde amt, snurrer jeg rundt og får en lidt anderledes offroadtur. Det var fordi Roskilde amt ikke havde saltet. Derfor havde jeg jo ikke en chance for at låse centerdiffen, da jeg jo ikke kører for meget rundt med den låst på fast vej.

Jakob Edelvold
Index
29733: sv: sv: sv: sv: Glatføre kørsel (03-12-2005 19:44:15) (svar på 29679)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.167.144)
Måske havde Roskilde Amt nettop saltet! Min erfaring er at denne forteelse uværglig gør situationen meget værre/uoverskuelig. Prøv legen med en isklump, og en viskelæder, og blive chokkeret over hvor minimale friktionen bliver i forhold, når man salter isklodsen!
Jeg kunne tænke mig at vide hvilken dæk du havde på, da din utilsiktet off-road tur indtræf?
Vi er enig om at man ikke låser center-diff, med mindre det er synlig glat, eller Landy'en har fortalt os at forholdene er noget suspekt! Lad mig høre mere, Hilsen David, 2217.
Index
29747: sv: sv: sv: sv: sv: Glatføre kørsel (04-12-2005 13:30:29) (svar på 29733)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.194.189)
Jeg kørte med BF Goodridge All Terrain, som jeg synes er et knaldgodt allrounddæk. Desværre er det ikke særlig godt til is, men i sne kører det fint.
Det var i størrelsen 265/75 R16, så det taler også lidt imod gode glatføreegenskaber.

Jakob Edelvold
Index
29748: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Glatføre kørsel (04-12-2005 15:54:18) (svar på 29747)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.185.156)
Hej igen Jakob! Jeg synes nettop at BFG A/T er langt fra det dårligste til vinterføre, men min oplevelser er at på glat is, dvs. saltet, eller rundt 0'c så er der ikke meget andet end pigge som fungerer. Til gængæld synes jeg ikke at breden er en kritisk faktor,tværtimod. De fleste rigtig vinter dæk, f.ex Nokian Hakkapelita, (i Nordiske udgave - gummiblanding) virker næsten bedre i brede udgave, og i særdeleshed når de er pigget!
Jeg tror at din utilsiktet off-road tur må skyldes uheldig omstændigheder som ingen kunne forebygge. Når man har rimelig friktion, så skal man køre med åben center diff, som du gjorde. Rammer man pludselig en kommunale salt-is fælde, som i dit tilfælde, og med almindelig dæk , så den bedste udvej er en off-road tur, hvor man forhåbentlig undgår skader til folk, fæ, eller bilen! Jeg vil gå så vidt at påstå at det eneste som kunne have klaret den situation var pigg-dæk.
Nu har vi endelig fået andet end "kanon-sne" her i Telemark! Hilsen David.