tilbage

Land Rover Forum  

Index
29629: Veteranbiler (01-12-2005 10:02:13)
Svend Erik Jul Nielsen #3234, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.79.202.132)
Jeg har læst følgende i Klassisk Bil & Mc Citat:
35 års grænse indført.
Eu parlamentet har nettop vedtaget en erklæring om at ingen EU love må virke hindrende for bevarelse og kørsel med historiske motorkøretøjer.
Den afgørende nyhed var at fra den 5. december 2005 bliver
ordningen med at biler kan registreres som veteranbiler og dermed kun til syn hvert ottende år udvides til at omfatte alle motorkøretøjer som er 35 år eller ældre. Denne 35 års grænse bliver rullende således at den hvert år udvides med en ny årgang.Citat slut.

Dette skulle jo nok få betydning for alle serie 2 ejere og også snart nogle serie 3 ejere.

Venlig hilsen Svend Erik, 86" serie 1 ejer
Index
29636: sv: Veteranbiler (01-12-2005 10:39:20) (svar på 29629)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.32.30)
Og nogle af os Range Rover ejere. Dejlig nyhed. Så gælder det om at holde på de gamle svende.
Index
29646: sv: Veteranbiler (01-12-2005 14:24:42) (svar på 29629)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Hejsa

Nu ved jeg ikke om det blot var damen på Frederikssund motorkontor som har sin ejen fortolkning af regler og love. Men da jeg i mandags skulle ejersifte min nyligt indkøbte S2A fra 1966, fik jeg helt klart at vide at Danmarks veteran regel forsat er den som vil gælde. Den fastholder at bilen rigtignok skal være minimum 35 år men OGSÅ at den første registrering dato skal være før 1960, for blive registreret som veteran og dermed opnå ret til de lange syns intervaller.

mvh,
Henning
Index
29651: sv: sv: Veteranbiler (01-12-2005 15:24:30) (svar på 29646)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Ja, Henning, det lyder næsten for godt til at være sandt....
Nedenstående er kopieret direkte fra landsmødereferatet:


Lovændring

Af Niels Jonassen

Motorhistorisk Samråd holdt årsmøde 19. november, og formanden kunne bringe glædelige nyheder

Repræsentanter fra de 53 medlemsklubber i Motorhistorisk Samråd mødtes lørdag d. 19. november til årsmøde i Fangel på Fyn.

Kassereren kunne meddele at Samrådet nu repræsenter 26.634. Blandt de nye klubber var der to klubber for historiske campingvogne, og forsamlingen så ingen problemer i at optage klubber for køretøjer uden egen motor. De er på alle måder en del af bilhistorien.

Optimistisk beretning

Formanden, Svend Aage Tholstrup, anlagde en optimistisk tone i sin beretning. Internationalt er der forståelse for de historiske motorkøretøjer, og EU-Parlamentet har netop vedtaget en erklæring om at ingen EU-love må virke hindrende for bevarelsen af og kørslen med historiske motorkøretøjer.

Den afgørende nyhed var at fra 5. december 2005 bliver ordningen med at biler kan registreres som veteranbiler og dermed kun skal til syn hvert ottende år udvidet til at omfatte alle motorkøretøjer som er 35 år eller ældre. Denne 35-års grænse bliver rullende således at den hvert år udvides med en ny årgang.


Med LR hilsen
Claus
Veteran der kontrolleres halvårligt ....
Index
29656: sv: sv: sv: Veteranbiler (01-12-2005 17:14:35) (svar på 29651)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Det glæder mig meget at nogen klubber f.eks. JCD og MCD, der begge har en stor andel af nyere biler, støtter MhS til glæde for alle bilkubber!!

Var det lidt ondskabsfuldt?
Index
29658: sv: Veteranbiler (01-12-2005 18:04:27) (svar på 29629)
Ole May (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.231.254)
Og her er reglerne udførligt beskrevet:
"Rullende 35 års grænse for registrering til veterankørsel"
http://www.motorhistorisk.dk/
Hilsen
Ole May
Index
29707: sv: sv: Veteranbiler (02-12-2005 18:30:23) (svar på 29658)
claus borop (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.242.75)
Det er jo dejligt at vi har fået den rullende 35 år grænse,men der skal jo nok snart være nogle"kreative hoveder" der får ondt et hvis sted pga.:
Stk. 2. Et køretøj, der er registreret til veterankørsel, må kun benyttes lejlighedsvis og ikke til erhvervsmæssig personbefordring, transport af farligt gods, udrykningskørsel eller udlejning uden fører.

Når der skal tolkes på "lejlighedsvis"!
Index
29712: sv: sv: sv: Veteranbiler (02-12-2005 19:51:30) (svar på 29707)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Jeg tror nok at alle er langt bedst tjent med at der overhovedet ikke bores i dette emne!!!
Man kan også bore så meget i petitesser at man skyder sig selv i foden!!
Ellers kan man jo klage til MhS over mangelfuld præcisering!, nå nej ------
Er det lidt ondskabsfuldt??? :-)
Index
29713: sv: sv: sv: sv: Veteranbiler (02-12-2005 20:47:03) (svar på 29712)
Ole May (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.231.254)
Reglerne kan findes på www.retsinfo.dk :
Bekendtgørelse nr. 1067 af 11. november 2005 om registrering af køretøjer mv., og ændring af bekendtgørelse nr. 762 af 8. juli 2004 om godkendelse og syn af køretøjer, som offentliggøres den 9. december 2005.
Hilsen
Ole May
Index
29802: sv: sv: sv: sv: sv: Veteranbiler (07-12-2005 08:45:06) (svar på 29713)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 217.60.106.106)
Faldt lige over Færdselstyrelsens nyhed om emnet.

http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=869

Hvad er "lejlighedsvis kørsel"?
Min bil kører også kun lejledhedsvis, den holder jo pause mens jeg sover, og når jeg er på arbejde ;o)
Index
29806: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Veteranbiler (07-12-2005 10:50:05) (svar på 29802)
Svend Erik Jul Nielsen #3234, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.79.203.95)
Det er dog utroligt, tror man virkelig at man får noget gratis. Selføgelig får man da ikke bare otte års synsfrihed hvis man bruger sin bil til daglig kørsel, men man kan da glæde sig over den 1/4 vægtafgift. Hvis man vil have de otte års synsfrihed, skal man inregistrere sin bil som veteranbil, og så gælder Lejlighedsvis kørsel.
Lejligheds kørsel vil sige, alt hobby kørsel, altså, søndagsture, stævneture, ture om aftenen, ferieture oma. men altså ikke frem og tilbage på arbejde, taxa kørsel, og budkørsel. Det må du bruge din verdagsbil til, så har du kun din Land Rover, så lad være med at registrere den som veteranbil, og kør til syn hvert andet år som du plejer.
Forsikringen har også spesielle krav til veteranforsikring, som matcher ovenstående.

Held & lykke: Svend Erik. Registreret veteranbilejer
Index
29808: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Veteranbiler (07-12-2005 12:08:30) (svar på 29806)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Jeg var i dag på motorkontoret for at få min importerede vogn, med 1. indregistreringsdato 31/12 1967 omregistreret til veterankørsel iht. de nye regler, som Mhs har fået forhandlet på plads.

Den var ikke sat ind i systemet med periodisk syn refererende til sidste godkendelsesdag, men refererede til 1. indregistreringsdato.
Derfor havde jeg fået en indkaldelse til syn 6/1 2006, hvilket ikke rigtigt passede mig aht skræk for salt og dårligt føre, så derfor blev det også ændret til at man skal bruge seneste godkendelsesdag, som er 2/4 2004 som reference.

Jeg fik dog et mindre chok, da den i øvrigt flinke dame afkrævede mig et forsikringsbevis for at lave denne ændring. En anden yderst flink dame kunne dog belære om, at det ikke er nødvendigt, idet det ikke er en omregistrering, men blot en ændring. Så ved vi det!
I øvrigt koster denne ændring ikke noget.

Da jeg kom hjem ringede jeg til Færdselsstyrelsen for at høre, hvordan jeg skulle forholde mig til min synsindkaldelse. Som forventet kan jeg makulere denne.

Jeg havde regnet med at vognen så skulle til syn næste gang pr. 31/12 2007, som så er vognens officielle 40 års fødselsdag, men nej, kunne den meget flinke dame belære mig, fordi den nu er ændret til at referere til sidste godkendelsesdag, er det 8 år fra denne dato at regne, altså 2/4 2012.
Det kom en del bag på mig, og jeg spekulerer på om det nu også er rigtigt. Det har jeg ikke hørt om før, men den flinke dame var meget fast i mælet.

Jeg kan således opfordre til at man ser efter, hvorledes man er registreret. Jeg ”reddede” mig således muligvis lige 5 år ekstra før næste syn..

Knud Madsen
Index
29847: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Veteranbiler (08-12-2005 10:33:39) (svar på 29806)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 217.60.106.106)
Nej, jeg regner ikke med at få noget gratis :o)

Men hvis punktet om lejlighedsvis kørsel betyder at man overhovedet ikke må anvende bilen til at køre på arbejde de 3 dage om året personvognen er forsvundet i en snedrive, eller ikke må tage den med til et mudret arrangement i DLRK, så er den ikke anvendelig for mig.
Index
29853: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Veteranbiler (08-12-2005 13:14:21) (svar på 29847)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Så er de 3 dage vel at regne for lejlighedsvis kørsel?
Det er jo principielt din afgørelse.
Det er jo lige netop lejligheden til at afprøve vognens særlige egenskaber!!
Fremtvinger man en afgørelse på, hvad lejlighedsvis kørsel dækker helt præcis over, vil det helt sikkert blive meget mere snærende.
Der er for mig ingen tvivl om at man skal holde mund med at kræve klarhed i lige netop dette spørgsmål. Resultatet kan kun blive dårligere.
mvh
# 3283 Knud
Index
29869: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Veteranbiler (08-12-2005 17:07:53) (svar på 29847)
Svend Erik Jul Nielsen #3234, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.79.203.134)
Hej Peter!

Man må ikke, men der er jo nok ingen der kontrolerer, så lad være med sige det, hvis du gør det.

Jeg er aldrig blevet kontroleret.


Med skummel hilsen: Svend Erik

Index
29856: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Veteranbiler (08-12-2005 14:25:49) (svar på 29806)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Svend Erik

Du har helt ret ......
Essensen i denne tråd minder uhyggeligt meget om den undren og små-klynken der bredte sig blandt visse ejere af busregistrerede Land-Rovere, da restriktionerne omkring brug af en bus gik op for dem.

Desværre slipper vi nok ikke helt for "smart-ass´" og "næringssorger" der skal prøve grænser af - til gene for den tænkende del af befolkningen.

Med venlig og julemild hilsen
Claus
Index
29863: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Veteranbiler (08-12-2005 15:17:43) (svar på 29856)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 217.60.106.106)
Jeg ser nu ingen små-klynken i tråden.

Det er vel et ganske legitimt spørgsmål at forhøre sig om "veteran stemplet" hindrer én i de mål man har til at have et køretøj.

Hvis man fx en sjælden gang imellem tog veteranen på arbejde, pga sne eller lignende, og endte med en over snuden som ligner dem man får hvis man er dum nok til at køre med folk i varerummet på en ikke momset varebil.

Jeg har ikke noget problem i at køre til syn hvert andet år, hvis ikke man spørger, lærer man jo ikke noget om nye regler.
Index
29864: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Veteranbiler (08-12-2005 15:22:29) (svar på 29863)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Kære Peter

Du har ret...ingen klynkeri...forkert formuleret af mig...
kun tanker om en smule regelbukken og kreativ krejleri ;-O

mlrh
claus
Index
29866: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Veteranbiler (08-12-2005 15:37:43) (svar på 29863)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Jeg mener ikke at have set noget om bøde, hæfte og fængsel eller andre rædselsfulde repressalier som så ofte ledsager love og forordninger, men måske tager jeg fejl.
Men som julemilde CK så rigtigt anfører, er der jo nok en og anden, fra formodentlig andre klubber, der skal forsøge at træde helt over stregen. Da må vi alle være med til at vej- og retlede!
mvh
Knud, endnu uden julestemning