tilbage

Land Rover Forum  

Index
29791: Erfaringer med Discovery-aksler på 110"'er? (06-12-2005 14:54:49)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Hej

Er der nogen der har erfaringer med at sætte Discovery (1992) aksler over på en 110"'er?

Hvilke tekniske udfordringer møder jeg en en sådan konvertering?

Glæder mig til at høre fra Jer kloge hoveder.
Martin ;-)
Index
29796: ingen erfaringer med discovery (06-12-2005 20:57:44) (svar på 29791)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.210.12)
Hej Martin
Jeg kender ikke så meget til disco aksler fra 92´.
Men hvis det kan være til nogen hjælpe køre jeg med Rover bagtøj fra en RR Vm 2,4 fra 87´ på min oneten fra 85".

Vær opmærksom på:

1. Der er sikkert dobbelt kreds bremse system på disco forakslen.(kan kobles sammen med T-stykke på caliberen, for så at gå videre til bremseslangen)
(Forakslen er sikkert også med ventilerede skiver, ikke at det gør noget, men nogen ville gerne bytte julegaverne ud for at have sådanne på sin bil).

2. Dine bagfjedre har en Ø end på disco hvis det er det samme som på RR, Så gem dine fjedreskåle fra dit Salisbury.
De passer nemlig på rover bagtøjet.

3. Dobbelt tjek at dit bremse system køre med metriske omløbere m.m. så det passer sammen.

4. Det var oprindelig en årsag til man monterede salisbury på 110"éren.. rover tøjet holdt vist nok ikke til det de tidligere 109"ére blev bygget til også avede 110"érne saliburyet fra forgængeren (undtaget var FC110" som køre med ENV aksler)

5. Salisburyet er ca 45 mm "større" en rover ,det resultere i at dit kadan bliver for kort (45mm).
Så vær forberedt på at kontakte kadan service ,evt fyns kadan service for at få forlænget dit nuværende eller lavet et nyt. Jeg køre med en lille let alu flange som jeg kan genbruge når jeg skal skifte kadan igen engang. Alu flangen sidder mellem bag diff. og kadan.
Kontakt mig evt. for at få lavet en.
Det skal jo så selvfølgelig også længere bolte i som kan købes hos Meca, spørg Per(har ingen aktier der!).

6. Det sjove ved konverteringen er du kan, som jeg, køre med 4.11:1 i stedet de nuværende 3.65:1. Hvis du køre med store dæk er det bare sjovere..(ekstra gevinster: lavere vægt, nemmere diff. skift, skivebremser bag, mere plads under akslen, Lavere gearing.

Det var alt, resten skulle passe sammen.

God fonøjelse

k.boegvad@gmail.com
Index
29805: sv: ingen erfaringer med discovery (07-12-2005 10:38:46) (svar på 29796)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Hej Karsten

Tak for dit indlæg. Spændende.

Med hensyn til bremsesystemet havde jeg tænkt mig at tage det hele fra Disco'en og lægge over i 110"'eren. Dermed skulle den udfordring være løst, hvis ellers hovedcylinderen passer på 110"'erens bremseforstærker.

Jeg vil huske det med fjedreskålene. Go' pointe.

Med hensyn til bagtøjet, så havde jeg ikke lige tænkt på om det var lige så stærkt som Salisbury'en. Gad vide om det kan holde til 110"'eren? Måske der er nogen der ved noget mere om dette?

Den der alu-flange, kan den godt holde til at bilen kommer lidt i terræn en gang i mellem? Den vil jeg da meget gerne høre lidt mere om!

... og ja, så er da lige alle de spændende ting omkring gearingen og de andre fordele ...

Jeg glæder mig til at arbejde videre med denne konvertering.
Martin ;-)
Index
29824: If it not broken - don´t fix it ? (07-12-2005 21:53:40) (svar på 29805)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.210.12)
Hej igen Martin
Ville lige til føje at de gearings tal jeg oplyste med 4.11 og 3.65 er jeg ikke 100% sikker på er rigtig.
Men der er to forskellige Rover gearinger.

Da Solihull satte saliburyet på 109"éren var jo det delvist pga. at den kørte med baghjulstræk.. og dermed en langt større belastning end på vores fulltime 4WD. At de så lod saliburyet gå videre i 110éren med højere gearing er vel fordi..?:
If it´s not broken..-don´t fix it..

Endvidere er der ikke længere "kun" 12 splines i differne på Discoveryen men 24 splines så det er stærkere de "gamle" differ.

Team Bertelsen monterede også Discovery aksler er Ivan´s Volvo Inventor til Dakar i 05´ istedet for 303ér akslerne(dog sikkert af andre årsager).
Pointe: Mon dog det så ikke også holder til vores små 100-150 hk/200-300Nm hvis det holdt på en max tunet Rally bil/truck?
Bemærk: Intet ondt ord og 303ér aksler! Tror jeg ville bytte konebilen for et sæt af dem monteret på min bil!

Jeg ville klart vælge saliburyet på min bil hvis den var en kæmpe ekspeditions LR på 3,5T uden tvivl, men så igen det er den jo ikke.

Hvilken 110"ér køre du?

Alu-flangen er massiv og er af en sej aluminiumslegering.
Vægt mellem 400-500g. Umiddelbart den beste løsning jeg kunne komme på, da et alm. kadan er hyllevare i forhold til et custombygget. Lavet så den kan spejl vendes så man ikke bruger tid på at vende den rigtigt når det skal gå hurtigt.( den detalje hev også lige 50g af klodsen)

Min bil er stadig på testbasis og kommer i terræn ,men vil på lige vikår blive "hastigheds" testet.
For ikke at komme ud for den samme mærklige oplevelse som f.eks. dog vi knaldede hul i bundkaret på motoren med olieekspantions studsen på akslen.

Vi bemærkede godt nogle "dump" hver gang vi "landede" efter et hop på ruten, men skønnede dog det var stødæmperne foran der gik i bund.
Vi måtte dog vente til olien i bundkaret var kølet ned og blevet tyk igen for vi kunne lappe hullet. Der var en god mulighed for hurtig nedkøling i en lavvandet bred bæk, men med risiko for vandindtrængning måtte vi bare vente.
Sådan kan man jo også lære af sine erfaringer..

God aften

K.boegvad@gmail.com
Index
29840: sv: If it not broken - don´t fix it ? (08-12-2005 09:08:22) (svar på 29824)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Hej Karsten

Tak for din fine respons. Jeg bliver mere og mere hook på at flytte mine Disco-aksler med alt over på 110"'eren.

Det kan dog godt hænde at jeg får læsset lidt meget på 110"'eren en gang imellem, men mon ikke akslerne kan klare det? Det tror jeg.

Mig bekendt er det kun bagakslen der er af mærket Salisbury. På grund af gearingen skal begge aksler byttes eller ingen, formoder jeg??

Min 110"'er er en HardTop-udgave fra 1983 med LT77 gearkasse. Hvad specifikt ville du gerne vide?

Martin ;-)
Index
29872: sv: sv: If it not broken - don´t fix it ? (08-12-2005 19:11:17) (svar på 29840)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.210.12)
Hej Martin

Der findes også salisbury for tøj men det er vist en australsk spec., jeg har dog hørt om en i dk med at sådant fortøj. Ellers normalt kun bagtøj som salisbury.

Har du så stadig en 2,25 med turbo i eller er den skiftet ?

Hvor meget er meget du læsser i den ?


Discovery akslen er vel ca. max aksel tryk 1500kg, jeg ved det ikke, men det står i manualer eller på reg. att. til en Disco.
Umiddelbart vil jeg våge den mening at lastmæssigt er der nok ikke den store forskel mellem SALIS & ROVER.
Stubaksler og nav/lejer er godt det samme.

Du kan godt starte med bagkaksel eller foraksel, og køre videre med en af dine nuværende aksler.
Gearingen er den samme.

Med sender et lille billed af min bil.
For at give dig et ide om hvor meget jeg gennemgående har sparet på vægten, læg mærke til lexan vinduerne i serie III døre. Under kalechen er der dog rør bur.
Jeg er ved at lave rørburet færdig i kabinen foran indvendig.
Samlet vægt for rør bur totalt rundt 30 kg.


god aften

k
Index
29895: sv: sv: sv: If it not broken - don´t fix it ? (09-12-2005 11:42:35) (svar på 29872)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 217.60.106.106)
30kg?
Hvad er det lavet af? Kulfiber? Alu?

Pæn bil ellers.
Hvad er det du har liggende på taget?
Index
29899: sv: sv: sv: If it not broken - don´t fix it ? (09-12-2005 14:22:20) (svar på 29872)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Hej Karsten

Fed vogn du har der ... ;-)

Jeg skal nu nok ikke have noget ind bag i vognen som vejer over 1500 kg.

Nu har du vist fået sat startskudet igang hos mig for en udskiftning af aksler ... glæder mig allerede!!

Min motor er en 2,5 n/a og er i gang med at putte en 200 Tdi'er i (fra en Disco).

Martin ;-)