tilbage

Land Rover Forum  

Index
29828: vedr. Skivebremser på en seriebil (08-12-2005 01:19:59)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.41.184.87)
For et stykke tid siden var der et indlæg ang. eftermontering af skivebremser på en serie III.
Jeg bragte et rygte til torvs om at det var lovligt hvis bilen er fra før 1976,nu bør rygter jo verificeres så jeg skrev til færdselsstyrelsen:

Spørgsmål vedr. eftermontering af skivebremser på ældre Land Rovere.
Siden midten af firserne har det været muligt at købe skivebremse kit, fordi Santana Fabrikken i Spanien producerede Landrovere med skivebremser, og ændringen var lavet som en "bolt on" løsning til de originale aksler.
Ved et besøg på synshallen i Odense for nogle år siden, fortalte synslederen der, at det ville være lovligt at eftermontere skivebremser på en Land Rover, hvis bilen er fra før 1976.
Vi får tit spørgsmålet i Land Rover klubben, men har kun en mundtlig udtalelse, fra synslederen i Odense.
Ville Færdselsstyrelsen være så venlige at undersøge sagen for os, så vi kan oplyse om reglerne på vores hjemmeside.
Venlig hilsen
Hartley Nielsen

I dag fik jeg (forventeligt) følgende svar:
Til Hartley Nielsen

Tak for din mail.

Jeg kan oplyse, at det et tilladt at ombygge bremsesystemet på en bil, hvis bilfabrikken eller et anerkendt prøvningslaboratorium skriftligt siger god for ombygningen.
Hvis der foretages ombygning af bremserne i deres helhed til en version, som kører på en anden tilsvarende fabriksmodel, er det umiddelbart ok.
Bilen skal efter ombygningen synes og registreres med konstruktive ændringer. Dokumentationen fra bilfabrik eller anerkendt prøvningslaboratorium skal fremlægges ved synet.

Med venlig hilsen,
Victor Hollnagel, Bilinspektør

So sorry ingen lette løsninger
Venlig hilsen
Hartley Nielsen.
Index
29829: sv: vedr. Skivebremser på en seriebil (08-12-2005 07:06:34) (svar på 29828)
Jan Poulsen #6642, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.66.199.71)
Og da det danske marked ikke er stort nok bla bla bla.....

Jo tak vi kender rumlen!

Uden det er fro at kaste aben tilbage igen, men kunne det være en idé om en EU godkedelse fra et andet EU land vil være nok?

mvh
Jan
Index
29831: sv: vedr. Skivebremser på en seriebil (08-12-2005 07:22:43) (svar på 29828)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.149.8)
Hej Hartley!
Som jeg læser Færdselsstyrelsens svar til dig, står der at, hvis den ønskede ombygning findes på en tilsvarende fabriksmodel er det umoddelbart ok!
Den ønskede ombygning findes jo netop på en fabriksmodel fra Santana!
Så mit umiddelbare indtryk af deres svar til dig, er at der ikke skal dokomentation for ombygningen. Men da de jo elsker at spænde ben med deres papirfobier, for al fremskridt/forbedring, vil det ikke overraske mig om de ikke kan genkende deres eget svar, men stadig beder om at få fældet en hel regnskov, og så alligevel ikke gider læse det igennem, når man har det med , men blot siger, at det ser jo ud til at vær i orden.

Urban-næsten uden fobier.
Index
29837: sv: vedr. Skivebremser på en seriebil (08-12-2005 08:42:55) (svar på 29828)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.227.220.14)
Der er noget der ikke hænger rigtigt sammen her!
Iflg. de normale EU-regler er det sådan, at hvis et produkt er godkendt af myndighederne i ét EU-land, så kan det frit anvendes i alle EU-lande.
Eksempelvis er det således, at hvis Arbejdstilsynet i Danmark har godkendt en trykbeholder efter de gældende EU normer(konstruktion og fremstilling), så kan f.eks. TÜV ikke afvise at beholderen opstilles og benyttes i Tyskland med henvisning til at den ikke er godkendt af TÜV.
Tilsvarende må det nødvendigvis være med skivebremser på en seriebil. Hvis den hollandske bilinspektion (akkrediteret myndighed) har godkendt konstruktionen - så må den danske bilinspektion tage det for gode varer.
Alt andet svarer til at påstå, at den hollandske bilinspektion ikke har den faglige ekspertise i orden.
Jeg er overbevist om, at de danske myndigheder får døje med at løfte bevisbyrden herfor.
Med mindre der gælder nogle helt særlige regler inden for automobilområdet, må det altså være tilstrækkeligt at fremlægge en erklæring fra en akkrediteret myndighed i et andet EU-land, som fastslår at ombygningen kan godkendes under forudsætning af at ombygningen er udført forskriftsmæssigt og i øvrigt efter leverandørens skriftlige anvisninger.
Hvis TI-Console (som forhandler disse bolt-on bremser) er interesseret i at sælge dem i DK skal de fremskaffe en erklæring fra den hollandske bilinspektion - andet og mere er der ikke i det.