tilbage

Land Rover Forum  

Index
29977: v8 motor diesel/bensin (12-12-2005 11:44:34)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.122.43)
Hej i forum.
Jeg vil høre om der er nogen der har lavet en V8 diesel konversion med en GMC 6,5 l V8 turbo diesel motor som ombytning for den standarde V8 3,5 l motor bensin.
Hvad kører en 3,5 l bensin pr. l??
Hvad kører en 6,5 l turbodiesel pr. l??

Hvad vil prisen løbe op i for en sådan ombytning??

Det er en RRC årgang 1982.

med venlig hilsen

Claus
Index
29986: sv: v8 motor diesel/bensin (12-12-2005 12:56:08) (svar på 29977)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 15.203.169.126)
Hej Claus,

Jeg har overvejet at gøre det med min '85 RRC V8. Umiddelbart er GMC maskinen svær at få fat i og den kan være ret dyr. Et adaptersæt koster omkring 400 sekr hos smt.nu
Jeg ved at min benziner kører mellem 5 og 9 km/l -jeg har en enkelt gang haft den oppe på 10 km/l mellem Randers og Viborg.
Jeg ved ikke hvor langt den ville køre med en GMC kværn, men nok omkring de 10-12 km/l.
Alt i alt skal du ikke regne med at kunne gøre det for mindre end 20000,-

/tony
Index
29988: sv: sv: v8 motor diesel/bensin (12-12-2005 13:51:10) (svar på 29986)
Thomas Marker (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.209.14)
Min 110-bus fra 1984 med V8 - 3,5 kører 4,5 l.

Jeg gad godt vide hvad Tony gør for at lokke flere kilometer ud af sin 110?

Index
29989: sv: sv: sv: v8 motor diesel/bensin (12-12-2005 13:59:24) (svar på 29988)
Rasmus Holm Jensen #6012, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.169.46)

Jeg ligger omkring 5 - 7,5 km/l i min 3.5 l V8 Bus fra 1984.

Rasmus - 6012
Index
29990: sv: sv: sv: sv: v8 motor diesel/bensin (12-12-2005 14:03:01) (svar på 29989)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.122.43)
først vil jeg lige sige tak for kommentarerne.
Nu når I skriver disse kilometer tal er der så nogen der har prøvet at køre i tåge og så udregnet deres kilometertal.
claus
Index
30014: sv: sv: sv: v8 motor diesel/bensin (13-12-2005 09:42:02) (svar på 29988)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 15.203.169.126)
Det er en RR, med bedre aerodynamik end en 110" kummefryser.

/tony
Index
30015: sv: v8 motor diesel/bensin (13-12-2005 10:25:32) (svar på 29977)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Hvorfor skal det lige være en GMC? Jeg forestiller mig måske det er pga lyden, men ellers?

Jeg går med lignende overvejelser når min VM 2,4 formentlig afgår en dag

Jeg har rimelig let adgang til en Mercedes 2,5 turbo diesel, men har hørt advarsler, dog uden forklaring, mod at bruge denne i øvrigt velkørende og tyste maskine.

Er der nogen, der kan begrunde denne advarsel. Hvis det er noget med drejningmomentet, kan det vel næppe være ringere end det 2,4 VM præsterer. Den skal man da være meget over hele tiden ved langsom kørsel.
Index
30016: sv: sv: v8 motor diesel/bensin (13-12-2005 11:12:58) (svar på 30015)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 15.203.169.126)
Hej Knud,

Der er faktisk stor forskel på MB 2,5'eren og VM 2,4
MB'en er designet til at levere et rimeligt jævnt moment i hele omdrejningskurven, hvorimod VM'eren har et solidt bundtræk og en turbo der først for alvor tager fat ved 2200 o/m. Udover dette, er MB'eren såvidt jeg husker 5-benet men VM'eren er 4-benet. Dvs at VM'eren har et cylindervolumen på 600cc hvor MB'eren har 500cc.

Uanset hvad, er VM'eren designet til at sejtrække, og MB'eren til at rende stærkt. Dette giver en enorm forskel ved terrænkørsel hvor moment er altafgørende.

/tony
Index
30020: sv: sv: sv: v8 motor diesel/bensin (13-12-2005 16:45:02) (svar på 30016)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Daw Tony

Du har ret. MB er 5 cyl.
Ved du om der er nogen, der har lavet en sådan transplantation?
Jeg er nu ikke dybt imponeret over VMs evne til at sejtrække, tvært imod, men er MB ringere er det da helt hen i vejret at tænke på det.

#3283 Knud
Index
30021: sv: sv: sv: sv: v8 motor diesel/bensin (13-12-2005 17:02:11) (svar på 30020)
Eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.182.247)
Hej Knud

I en kort overgang havde jeg en RR med en MB motor (fra en model 123) 3 liter og 5 ben. Først efter at der kom turbo på leverede den noget der duede lidt. Som andre har skrevet er MB motore designet til at levere momentet meget sent. Havde for nogle år tilbage en MB (personbil) med en 2,2 uden turbo, 4 ben og 16v - den leverede kun 151 nm men først ved 3100 omdr. - motoren tog 5300 omdr. ved max.

Problemet med den motor der lå i den RR jeg købte - var bla. oliefilter der næsten sad under forruden - du skulle faktisk kæntre motoren for at skifte filter. Så vidt jeg husker var der også lavet et nyt bundkar - ligesom der var trukket flere slanger fordi servopumpen sidder i modsatte side. Motoren er længere pgra. de 5 cyl. så der var vist ikke plads til en fast blæser til køleren.

Så jeg ville nok vælge et andet alternativ.

mvh
Eddie

Index
30043: sv: sv: sv: sv: v8 motor diesel/bensin (14-12-2005 09:19:25) (svar på 30020)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 15.203.169.126)
Hej igen,

Jeg havde engang en 90" med en 6-benet VW 2,4 dieselhakker fra en LT 35. Kanon lyd, men intet moment overhovedet. Bilen var sløv, kunne ikke køre terræn medmindre man lå mellem 2500 og 3500 o/m og tæskede den vildt i gearene. Et lysende eksempel på hvilken motor man ikke skal vælge. Men den lød godt :)

Jeg har ikke set nogle LR med MB 250 motoren. Så engang en med en 240 motor(4-cyl) men den var også død i sværen.

/tony
Index
30059: sv: sv: sv: sv: sv: v8 motor diesel/bensin (14-12-2005 17:51:46) (svar på 30043)
Knud Madsen #3283 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Så kunne det jo godt se ud til at jeg skal søge andre alternativer, når den sorte dag kommer.
Ærgerligt, når jeg nu har en sådan motor, og MBeren er jo temmelig kvik i sit rette element, men med 3 tons på krogen, bliver det jo nok ikke rigtig godt, kan jeg forstå. Det er jo værre end terræn.
Tak for info - det er jo en fornøjelse med et sådant forum.
mvh
Knud
Index
30034: sv: v8 motor diesel/bensin (13-12-2005 21:17:37) (svar på 29977)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Claus,

Ved ikke om det er sammenligneligt, men inden jeg blev konverteret til LaRo'ismen, havde jeg en Chevrolet Tahoe, med en V8 6,5 Turbo D - den gik mellem 6,5 og 9,5 alt efter tempo og kørestil - for dælen en dejlig maskine.

Mvh
Michael
88" 1981 SIII Exmili
109" 1968 SIIa STW
Index
30040: sv: sv: v8 motor diesel/bensin (14-12-2005 08:45:37) (svar på 30034)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.122.43)
Michael.
Det var lige det jeg skulle høre.

Men for lige at smide en vild ide:
Er der nogen af jer med V8 motor der har gjort noget specielt for at få v8'teren til at køre længere på literen.
Jeg lurede om man kunne få den til at køre på vandtilsætning.
claus