tilbage

Land Rover Forum  

Index
30074: varm chauffør - kold passager (15-12-2005 12:07:44)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Min 90" 2,5D N/A har et varmeanlæg der varmer chaufføren i en sådan grad at det må sættes på halv styrke for at det ikke bliver for meget. Samtidigt sidder forsæde passageren og klaprer tænder og slår kuskeslag for at holde varmen.

Der kommer kun en lille bitte smule varm luft ud af hullet øverst på fodkassen i passager siden. Den smule der kommer virker nærmest som det der vil komme hvis en ventil ikke lukker helt tæt.

Er der nogen som har haft et tilsvarende system adskilt, der har en ide til hvad der kan være galt og et bud på en måde at fikse det på, der ikke indebærer at skille hele varmeapparatet ad?

Værksteds håndbogens beskrivelse af adskillelse og renovering af varmeapperatet lyder som om det kan udfylde en god aftens arbejde og plads leje inde i Bådehavnsgade. Da apparatet laver rigeligt varme er jeg helst fri for at gå igang med at splitte det ad.

Index
30080: sv: varm chauffør - kold passager (15-12-2005 15:52:22) (svar på 30074)
Christian Holm Jönsson #6659, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.125.79)
Hej Kristian

Det er jo noget skidt, men jeg tror ikke det er svært at fikse. Jeg tror ikke det er selve varmeapparatet der er i stykker, idet der trods alt kommer luft ud..

Du kan starte med at kontrollere på højre side af varmeapparatet at lufen rent faktisk kommer ind i slangerne, og ikke bare gavner temperaturen i motorrummet. Skulle dette være tilfældet kan du evt bruge noget isolerskum til at tætne hullet mellem varmeapparat og slange. Hvis ikke det er årsagen, så er det nok noget med selv slangeføringen bag panelet ved forruden inde i kabinen. Skru panelet af og se om slangerne sidder ordenligt. De kan nemt falde af da det er en slag flexslange som ikke er alt for godt fastsat. Giv dem en gang Gaffer tape.

Hvis ikke en af de to ting kan løse problemet..så skriv igen. God arbejdslyst.

mvh Christian
Index
30099: sv: varm chauffør - kold passager (15-12-2005 22:17:28) (svar på 30074)
Poul-Erik Andersen #0097, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.198.43.192)
dit spjæld du har inde i din torpede/under hanskerum-hylde i instrumentbrættet. kan ikke åbnens i højre side åben og lukke mek. er nok faldet af. brug en skruetrækker ved luftspjældet i højre side for at se om det kan bevæge sig i spjældet.
Index
30105: sv: sv: varm chauffør - kold passager (16-12-2005 10:17:37) (svar på 30099)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Det var ganske rigtigt et spjæl lige bag udblæsnings dysen i passager siden der havde sat sig fast i den lukkede stilling.

Efter at have motioneret det lidt med hånden reagerer det igen på håndtaget.

Heldigvis en nem operation i denne omgang, det kunne laves som "gynækologisk undersøgelse" efter at have taget udblæsnings dysen af.
Index
30173: sv: varm chauffør - kold passager (19-12-2005 20:53:33) (svar på 30074)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.86.223)
Hej
Det er et kændt problem, som stor set alle 90-110 har.
Har haft min skilt ad hos Landrover Danmark, hvor de måtte konstatere at det er en konstruktions fejl! Så der er 2 ting at gøre, 1 sætte en slaks spjæld i der hvor luften går gennem torpedoen så luften tvinges til at blive blandet, det kolde i bunden og det varme i toppen.
Så løber det kolde ikke direkte til passageren mere.
Eller hvis du har højtaler i kan du komme den vej ind og sætte en lille plade op så den kolde luft i bunden ikke lige kan komme ud ved passagern. Begge dele virker fint, skjoldet gennem højtaler hullet er absolut det lættest at lave.
Holder man en hånd ind gennem højtaller hullet så er det også meget let at føle den meget kraftige temperatur forskeld.
Det er et sjovt fænomen, temperatur regulatoren skal stå meget hårdfin på det sted hvor problemet opstår.
Håber du får løst varme problemet.
Hilsen Jes