tilbage

Land Rover Forum  

Index
30128: Historiske spørgsmål (17-12-2005 19:49:43)
Michael Pasbjerg #4115, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.161.177)
Hej Forum

Jeg har lige to spørgsmål af mere historisk karakter. Er der nogen der kender Rover/Buick V8`erens historie eller er der et sted på nettet, hvor man kan grave i det? Jeg har nemlig hørt at V8`eren startede som en traktormotor!!
Jeg har en RRC fra 1976 og har fået at vide at de skulle være en af de første i DK. Kan det passe? Hvornår blev de indført her til lands?

På forhånd tak
Michael
Index
30129: sv: Historiske spørgsmål (17-12-2005 21:11:17) (svar på 30128)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.160.111.32)
Traktormotor?
Næh, Michael, V8'eren blev udviklet hos GM i begyndelsen af 60'erne til Buick og Oldsmobile, og anvendtes bl.a. i Buicks Skylark-model.
Da udviklingen af Range Rover i sidste halvdel af 60'erne for alvor tog form, manglede der blot en motor.
Rover havde på den tid udviklet en gasturbinemotor, som William Martin-Hurst tog til USA for at sælge den til den amerikanske marinemotor-producent Mercury, og ved den lejlighed fik han øje på en nysselig og kompakt V8-motor i aluminium, som dagen før var pillet ud af en Sylark.
Motoren imponerede Martin-Hurst både fordi den kun fyldte en smule mere end Land Rovers egen 4-cyl. og desuden kun vejede en anelse mere.
GM havde på det tidspunkt droppet V8'eren fra det nordamerikanske motorprogram og fattede ikke, hvad britterne ville med en udrangeret maskine, men det endte emd en aftale, så V8'eren blev overtaget af Land Rover.
Resten er historie.
I 1970 lancerede Land Rover den opsigtsvækkende luksus-SUV Range Rover med en 3,5 liter V8 med 135 hk og 251 Nm - et kraftværk dengang med en gennemslagskraft svarende til den, som Range Rover Sport med kompressordrevet 4.2-liter V8 med 400 hk og 560 Nm præsterer i dag.
Så, Michael, din 1976 V8 RRC kan næppe være en af de allerførste med V8-motor.
Jeg har ikke explicit nogen erindring om tidspunktet for lancering af RRC i Danmark, men jeg antager, at det har været 1971 – om ikke i 1970.
Med Landyt-dyt og hilsen

Morten
Index
30131: sv: sv: Historiske spørgsmål (17-12-2005 22:03:00) (svar på 30129)
Michael Pasbjerg #4115, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.161.177)
Hej Morten

Tusind tak for det fine og fyldstførende svar. Jeg regnede sådan set heller ike med at den med traktoren holdt, men hvad ved jo ikke hvad de skøre amerikanere kunne finde på!!

Michael
Index
30148: sv: sv: sv: Historiske spørgsmål (18-12-2005 21:49:21) (svar på 30131)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.161.27.234)
He He
de amerikanere kan skam noget med v8 motorer se f.eks denne lille film
http://www.lykkecykler-motor.dk/saw2.Wmv

hc
Index
30151: sv: sv: Historiske spørgsmål (19-12-2005 08:58:52) (svar på 30129)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Morten, Michael m.fl.

Den første officielle Range Rover import til Danmark var i 1975.

Med RR hilsen
Claus
Index
30183: sv: En anden grund... (20-12-2005 10:49:57) (svar på 30128)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.209.121)

Hej Michael,
du har allerede fået forskellige svar på dine spørgsmål, men jeg synes der mangler ét, nemlig hvorfor "de skøre amerikanere" droppede den udmærkede V8´er. De er nok ikke så tossede endda, selvom der i en anglo-fil klub som denne er en udpræget holdning i den retning.
På den meget informerende "u-autoriserede roverside", www.austin-rover.co.uk fortælles en anden historie om motoren.
Citat: "During the late Fifties, the US car industry turned to aluminium as a material to build their engines from. The reasons for this have been well documented, but primarily it was the quest for lighter weight and greater efficiency that led the producers to choose this route. One such manufacturer who embraced aluminium with both arms, and so developed a compact V8 for their Buick range of cars. The engine displaced 3528cc and because of its compact size and low weight, proved very easy to package. Of course, the late Fifties were not a time for the Americans to be countering profligacy, and this resulted in these benefits largely being overlooked by GM, and that fact made them susceptible to persuasion.

Within two years the American steel industry fought back: In the American "system" the steel industry wielded enormous influence within governmental circles and thanks in part to this "unfair advantage", along with improved casting technology and the emergence of thin wall casting techniques, many of the advantages of aluminium as a base material for engines were negated. As a result, General Motors reversed its policy of using aluminium in their new engines - returning to cast iron."

- Citat slut.
Ifølge dette skyldtes det altså lobby-arbejde fra stålindustrien, at amerikanerne droppede den bedst-lydende (og ind imellem ydende) motor.

Mange hilsener
Bo Helsted
medl. øsj. #7196. RR 1976 V8.