tilbage

Land Rover Forum  

Index
30133: Engelsk 1983 110 3.5 V8 som varebil eller Bus (17-12-2005 22:59:42)
Alexander Thorstein & Birgith Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Ohøj derude!

Jeg har ifølge min bedre halvdel fået endnu en hjerneblødning.... men ikke den sidste kan jeg roligt sige...

Jeg har fundet en dejlig tørstig 1983 110 V8 der er "født" med 12 sæder og rattet i rette... nåh nej forkerte højre side.
Min tanke er at importere vidunderet her til DK - enten som varebil eller måske som bus.
Hvis det skal ske som varebil... er det jo egentlig piece of cake... syn, depositum, nr.plader og såafsted.... sådan da....
Hvis det er som bus, ja så er snakken en helt anden - dels skal jeg have kørekort til det... Hvilken type kort er påkrævet til privat buskørsel??
Jeg har nu læst en del indlæg her,og står tilbage med en del tanker jeg håber enten at få be- eller afkræftet...

Varebil= 30% afgift... dvs. ca Kr. 6.500 - Kr. 9.000,- jvf. toldskat forleden og en årlig vægtafgift på ca. Kr. 3 - Kr. 5.000,-

Bus= 20% afgift idet den er fra før et på nuværende glemt årstal... Årlig afgift Kr. 810,- MEN en udskrivning på minimum Kr. 15.000,- til et kørekort til kareten...

Fordelen ved en bus er selvfølgelig alle de dejlige sæder... som jeg ikke har brug for... men efter bare 2- 3år har udgiften til kørekort "tjent" sig ind...
Men hvad med fartskriver og alverdens sikkerhedsudstyr?? skal jeg have skåret hul i taget til nødudgang?? skal en bus synes hvert år ligesom en Taxi eller hvert andet år som almindelige gul- og hvidplade biler??

Til det store kørekort er der en række certifikater eller hvad den slagsnu kaldes af "overformynderiet" De er i skrivende stund vist nok blå og hvide... er de obligatoriske i den forstand at de skal "tages" eller er det op til "elevens" samvittighed??..

Jeg er ikke ude på noget hokus pokus... "projektet" skal køre efter bogen...
Mit første problem er nu... Må jeg overhovedet føre en bil over grænsen med så mange sæder, eller skal jeg som min lokale synsleder sagde til mig igår... "tag værktøj med og pil så mange sæder ud, således at der maksimalt er siddepladser til 9 personer inklusiv fører". Så ville jeg øjensynligt ikke få problemer med hensyn til en eventuel tvivl hvad angik bestemmelser/regler for at få lov til at køre bilen hjem til mig selv - fra den danske grænse til min bopæl på danske prøveplader... Mit lokale politi henviser mig til Rigspolitichefen for eventuelt at få en dispensation for kørekortsbestemmelserne idet transporten kun skal ske fra grænsestation til bopæl og bopæl til synshal...

Opererer UK overhovedet med begrebet "bus" når der er tale om en LR 110?? for såhar jeg jo også et problem i UK hvad angår mit kørekort...

Håber der er nogen derude der kan svare på nogle af mine mange mange spørgsmål...

Mvh 7334 ...venter med spænding på svar... ikke på Godot
Index
30134: sv: Engelsk 1983 110 3.5 V8 som varebil eller Bus (17-12-2005 23:20:55) (svar på 30133)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.177.177)
Er temmelig sikker på, at en importeret "bus" idag skal afgiftsberigtiges med 60% - også uanset, om bilen er fra en tid, hvor afgiften var mindre, 20% eller endda 0% i nogle årgange.

Busser skal synes hvert år.
Index
30144: sv: sv: Engelsk 1983 110 3.5 V8 som varebil eller Bus (18-12-2005 19:01:40) (svar på 30134)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.252.18)

Jeg mener det er fuldstædig slut med at importere Land Rovere til busregistrering, der er godt nok smuttet nogle enkelte igennem, men jeg ville undersøge sagen meget nøje inden jeg så meget som vile tænke på det.
Det er surt at stå med en bil der skal 180% afgift på, når men troede det kun var 60%.

Prøv evt. at kontakte:

www.landrover.dk

det er importøren, de ved det.

MVH
Kenneth Poulsen
Index
30145: sv: sv: sv: Engelsk 1983 110 3.5 V8 som varebil eller Bus (18-12-2005 19:05:33) (svar på 30144)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.252.18)

Glemte lige den nye regl her fra december for busser til førstegangsregistrering:

Der skal være plomberet hastighedskontrol til max 100 km/t.

Sådan en lille sætning kan betyde mange tusinde kroner i eftermonteret udstyr for at farten ikke kommer over
100 km/t.

MVH
Kenneth Poulsen
Index
30156: sv: Engelsk 1983 110 3.5 V8 som varebil eller Bus (19-12-2005 11:55:58) (svar på 30133)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Alexander.
Tænk over det en gang mere med de mange sæder.
Kørte i en VW caraveller 10 pers. Der var bare IKKE plads til gods. Piller du sæder ud, fordi de "bare fylder" er du straks hjemfalden til at betale den høje afgift, og der er jo ingen "kære mor" ansat hos Skat.
Havde selv en lang model 9-pers Caravelle på hvide plader for nogle år siden. Hold da op hvor den kunne rumme meget gods, når alle sæder var taget ud.
Endelig er reglen vist nok at INGEN andre må køre med Bussen selvom de har Kortet til det. Jo - hvis du er i bussen så må de gerne. Bilen bliver jo stavnsbundet til dig.
Check lige reglerne, men jeg synes ikke besparelsen er begrændsningerne værd.

Hilsen Jens.
Index
30169: sv: sv: Engelsk 1983 110 3.5 V8 som varebil eller Bus (19-12-2005 18:08:16) (svar på 30156)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.172.114)
Vent lige til Paul Sehstedt kommer hjemme fra Spanien, Han kan nu alle de der bus regler, fordi han er bus-vognmand!
Bortset fra det afgiftsmæssigt, så vil jeg tænke mig meget godt om, flere gang, mht, højrestyring! Jeg tror at du kommer til at blive hammrende irriteret over det med tiden, men selvfølgelig, er bilen en klenodie, som man har fået forærende, så kan man leve med det.
Index
30222: sv: Engelsk 1983 110 3.5 V8 som varebil eller Bus (21-12-2005 17:27:13) (svar på 30133)
Alexander Thorstein & Birgith Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.166.170.116)
Tak til alle Jer son har svaret på mit indlæg...

Min store drøm mødte sit Golgatha igår morges da jeg blev ringet op af Rigspolitiets Færdselsafdeling... Jeg havde kontaktet dem for at få be- aller afkræftet om jeg måtte køre "kalorius" hen over den danske grænse... Den søde dame i røret var godt klar over at hendes udmelding ikke resulterede i henført glæde hos mig, men svaret var kort og præcist... " Nej det må du ikke idet bilen oprindelig er en bus og derfor kræver kort til en sådan - uanset om du piller sæder ud og vil afgiftberigtige den i DK som varebil eller andet....

Jeg har netop skrevet til 110'erens ejer og givet endelig svar på bilen.. og sidder nu med en flov smag i munden.... min første drøm var en Range Rover V8... Den har jeg nu haft i et par år og drømte om et stykke legetøj... "the King is dead - Long live the King - på godt dansk... Drømmen er knust - men drømmen lever fortsat... så jagten fortsætter på en lang 5-dørs 110 eller Defender på gule/busplader - så skal jeg bare have et buskort først!!

God Jul og godt nytår til Jer alle!!