tilbage

Land Rover Forum  

Index
30149: topstykke revnet, ak og ve (19-12-2005 01:24:57)
Jesper Yde Knudsen #7163, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.66.179.34)
Hej Forum
Min serie2a har et drivværk fra en toyota LC BJ42 fra engang i firserne. 3B, hedder motoren. 3,4 liters diesel og et dejligt moment. Jeg skilte den ad i dag for at skifte toppakning, men topstykket viste sig desværre at være revnet ved to af forbrændingskamrene.

Øv, men her kommer spørgsmålet:

Jeg har fået tilbudt en anden motor til en god pris, men skal jeg nu flytte hele motoren over, eller skal jeg bare flytte topstykket? Det gælder vel om at vurdere kvaliteten af den nuværende blok, men på det punkt er jeg lidt på bar bund, hvis altså jeg ikke skal sætte et helt topstykke på for at kompressionsteste. Er der andre måder at vurdere, om 'indholdet i blokken' er værd at beholde?

Jeg ved godt, at det ikke er et toyotaforum, men måske har nogen erfaringer eller holdninger alligevel - jeg er nemlig selv grøn mht til at arbejde under ventildækselgrænsen.

På forhånd tak
Mvh Jesper, som ikke engang er i humør til en underfundig signatur.
Index
30150: sv: topstykke revnet, ak og ve (19-12-2005 07:31:13) (svar på 30149)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.205.227)
Hej Jesper,

Nu kan jeg ikke huske om den motor er med støbejerns- eller alutopstykke, men under alle omstændigheder ville jeg forsøge at nøjes med at flytte topstykket over. Det vil spare dig en masse tid, og du ved jo heller ikke hvor god den tilbudte motor er. Det er dog muligt at topstykket skal planslibes inden du monterer det. Der er ikke så mange muligheder for at vurdere den monterede motor hvis du ikke kan kompressionsteste. Selvfølgelig kan du kigge ned i cylindrene og måske måle om de er blevet ovale -men det er ikke ligefrem en sikker metode.

/tony
Index
30162: sv: topstykke revnet, ak og ve (19-12-2005 15:50:15) (svar på 30149)
Rasmus Nyby Fibiger #6044, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.47.18)
Det er meget normalt på div dieselmotorer at de revner i forbrændingskamrene, du skulle nok prøve at tage dit topstykke med op til en cylindersmed for at høre hans vurdering, om du kan køre videre med det eller ej.
Jeg har selv arbejdet som mekaniker og har set det tit, og det er ikke alle topstykker der behøver at blive skiftet.

Med venlig hilsen
Rasmus
Index
30167: sv: sv: topstykke revnet, ak og ve (19-12-2005 17:34:02) (svar på 30162)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.172.114)
Hej Jesper, Som Tony var inde på, vil jeg lige måle hvor meget cylindrene var blevet ovale, og "se med fingerene" hvor meget "kant" eller "rynke" som er kommet ovrste på cylindervægen, på den overste punkt som stempelringen når til. Er det meget lidt, så vil jeg bare smæk den nye topstykke på! Uden at kende til Toyota motoren, vil jeg gå ude fra at hvis ovaliteten, er inden for normerne for en L-R motor, så er det OK. Med ønsker om en Glædelig Jul, og at du snart er kørende! David.
Index
30170: sv: sv: topstykke revnet, ak og ve (19-12-2005 19:11:36) (svar på 30162)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
For lang tid siden havde jeg en ulyksalig Corolla 1,8 diesel. Den havde tydelige revner i topstykket, men ikke noget der betød tab af kompression. Dvs revnerne gik ikke helt igennem og den kørte 100.000 efter jeg havde konstateret disse revner.
Undskyld for dette o/t indlæg.
#3283 Knud,nu uden Toyota
Index
30193: sv: sv: sv: topstykke revnet, ak og ve (20-12-2005 17:23:36) (svar på 30170)
Jesper Yde Knudsen #7163, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.66.179.34)
Hej Alle
tusind tak for input og opmuntrende ord. Hvad angår kompressionen har jeg i løbet af efteråret mistet en del moment, og jeg startede på operationen, fordi der kom bobler i vandet. Også den sag blev værre, så jeg gik ud fra, at det måtte være en toppakning.

Pakningen er overraskende pæn, og revnerne i topstykket må altså være årsagen til luftbobler i kølevandet og tab af moment. Jeg har inspiceret blokken. Cylindrenes foringer er pæne, ingen revner i stempler og tilsyneladende ingen 'ovalitet'.

Jeg er i færd med at få et brugt topstykke trykprøvet, og så bliver det nok jul alligevel.

Mvh Jesper
Index
30195: sv: sv: sv: sv: topstykke revnet, ak og ve (20-12-2005 17:42:23) (svar på 30193)
Lars Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.113.197)
Hej.

Det er et kendt problem med dem, at topstykket flækker. både på 2,4 og 3,4 l. Hvis ikke du har kørt meget længe med defekt topstykke. så der er begyndende tæring af cylinder. Skal du bare skifte topstykket. Husk at efterspænde det efter ca. 1000 km. Blokken kan sagtens køre 500.00 km uden
problemer. Hvis den altså bare har olie og Vand. Så lige et spørgsmål? Er det kun motoren der er sat i Land Roveren, eller er det også gearkasse og div. Hvad med syn og evt. afgift. Kunne være man skulle bygge sådan en..
Index
30196: sv: sv: sv: sv: sv: topstykke revnet, ak og ve (20-12-2005 17:58:49) (svar på 30195)
Jesper Yde Knudsen #7163, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.66.179.34)
Hej Lars
Ombygningen omfatter motor, gearkasser, kardanner, toyotainstrumenter (indtil videre), ratstamme og servostyring.

Afgifter... ombygningen er tilsyneladende foretaget engang midt i halvfemserne, så jeg har ikke kendskab til afgifter i forbindelse med sådan et stunt. Mht syn har jeg ikke selv haft den igennem endnu, men det er tilsyneladende lykkedes før. Behøver jeg at skrive, at jeg IKKE selv har lavet jobbet?

Jeg er som nævnt glad for motoren, men ombygningen gør jo bilen lidt mindre hel.

Vh Jesper
Index
30198: sv: sv: sv: sv: sv: sv: topstykke revnet, ak og ve (20-12-2005 18:17:45) (svar på 30196)
Lars Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.113.197)
Hej Igen.

Ja. selvfølgelig kan man sige at bilen ikke er original mere. Og det er jo osse rigtigt. Men det er vel også meget sjovt at have noget som der ikke er andre der har. Er der nogen hjemmesider på nettet, så man evt. kan få et overblik over projektet, inden man kaster sig ud i det..
Index
30208: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: topstykke revnet, ak og ve (20-12-2005 21:50:54) (svar på 30198)
Jesper Yde Knudsen #7163, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.66.179.34)
Hej Lars
Desværre kender jeg ikke til nogen beskrivelse af projektet. Jeg ved ikke selv meget om arbejdet, men du er velkommen til at kigge på bilen. Jeg flytter til kbh efter nytår. Jeg kender til et andet projekt med en light weight, som også fik en 3B'er ned i maskinrummet. Den havde i øvrigt en turbo på. Søg på 3B her på forum, så kommer der et par hits.

Mvh jesper
Index
30212: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: topstykke revnet, ak og ve (20-12-2005 22:36:54) (svar på 30208)
Lars Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.113.197)
Hej Jesper.

Tak for tippet. Kigger mig lidt omkring. Det med en light weight, det er nok lige det jeg søger. Den ser bare speciel ud..

Gud jul. Med håbet om en del sne. (Meget)