tilbage

Land Rover Forum  

Index
30268: Brændstof Brøler (26-12-2005 21:43:12)
Lars Agerbak #7164, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 85.81.82.232)
Godaften LR forum. Da jeg her til aften skulle køre fra Nsj til Kbh og salte var der ikke så meget brændstof i tanken så jeg tog en reservedunk ude fra værkstedet og fyldte lidt på, ca 3liter så jeg liiige kunne tage en tankstation på vejen. Desværre tog jeg dunken med brændstof til min fjernstyrede Mondeo, hvilket jeg ikke lagde mærke til og kørte glad mod byen.(motorvej 90-100 kmt)
Glæden var kort for pludselig føltes det som om den kun gik 4-5 cylindre eller var ved at løbe tør,ingen respons på gaspedalen kun lidt backfire men den holdt sig på ca 60 kmt. Da jeg trak ind i nødsporet gik den fint i tomgang og jeg kunne snildt give den rpm's. Derefter kunne jeg køre lidt videre hvorefter den laver det samme men den gik ikke ud. Hvorom alting er så fik jeg hældt 55 liter oven i og mod byen igen fra lyngby uden problemer indtil lige før kbh hvor "døde" lidt igen. Jeg havde ingen problemer inde i byen men på motorvejen var der lidt problemer igen dvs. humpe hjem, ind og holde, videre igen. Kan 3-4 liter af det brændstof virkelig have så stor indflydelse på ca 60 liter 98 blyfri? Brændstoffet til Mondeoen er noget alkohol baseret stads. Kan det ødelægge nogen af brændsoffiltrene eller andet? Det virker som om brændstoffet ikke kan følge med efterspørgslen, nogle foreslag?


Mlrh Lars #7164
Index
30269: sv: Brændstof Brøler (26-12-2005 23:19:12) (svar på 30268)
Henrik Lauritzen #5221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.243.125.212)
Hej Lars

Hvilen land rover + motor drejer det sig om? Min tidligere serie III, 4 cylinder kunne nærmest køre på alt - bare det kunne brænde. Har f.eks. engang kørt på en blanding af diesel og benzin i mangel af bedre. Det krævede godnok en justering af tændingen, men så var den ellers (næsten) flyvende igen.

Mvh. Henrik
Index
30270: sv: Brændstof Brøler (26-12-2005 23:20:05) (svar på 30268)
Lars Agerbak #7164, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 85.81.82.232)
Godaften igen. Jeg glemte lige at nævne at omtalte køretøj er en V8 med karburatorer og aut gear. fra '85
Index
30271: sv: Brændstof Brøler (26-12-2005 23:20:58) (svar på 30268)
Finn Otto (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.210.219)
hvilken motor drejer det sig om, og hvad brændstof er der helt nøjagtigt du fyldte på ? nitromethanol 20%
i nitro er der iblandet en del olie som måske nok kan drille i dyserne hvis det er en indsprøjtnings motor.
øhh hvis det var nitro kom der så mere smæk i den ?
finn
Index
30272: sv: sv: Brændstof Brøler (26-12-2005 23:31:27) (svar på 30271)
Lars Agerbak #7164, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 85.81.82.232)
Jeg ved faktisk ikke hvad brændstoffet består af andet end methanol for jeg fik 10l med bilen og den bruger ikke meget den er vel på 3-5 ccm.
Index
30273: sv: sv: sv: Brændstof Brøler (27-12-2005 00:29:30) (svar på 30272)
Anette & Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.128.234)
hej Lars.
Jeg har lavet præsis det samme nummer med en motorcykel for mange år siden. Egentlig skader det ikke motoren, slet ikke en karb.-motor. Men oktantallet er uden tvivl ændret af metanolen og Du bør ikke kører så den ligesom får udsættere da det nok er et udtryk for tændingsbanken, olien i brændstoffet er en meget uskadelig olie som i en modelmotor farer lige igennem forbrændingen uden anden virkning end at den smører og bidrager til kølingen.
Min oplevelse med motorcyklen var de samme symptomer som Du beskriver, og de forsvandt først helt efter et par optankninger.

Med 88"er hilsen
Peter
Index
30282: sv: sv: sv: sv: Brændstof Brøler (27-12-2005 14:38:04) (svar på 30273)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.251.253)
Hej Lars, nu er det vel ikke sådan at du har glemt at fylde karb.sprit på?
Det kunne lyde som is i karb.dysserne.

Methanolen kan forårsage en ekstra køling af karburatorene men du burde kunne køre på methanolen i i beskedent omfang.

Du skrev at du skulle ind og salte så jeg formoder vejrtempen. har været omkring 0 grader?

Prøv med karb.sprit og lad os så lige høre hvordan det så går?

MVH
Kenneth Poulsen
Index
30285: sv: sv: sv: sv: sv: Brændstof Brøler (27-12-2005 15:56:34) (svar på 30282)
Lars Agerbak #7164, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 85.81.82.232)
Hej Kenneth. Tak for foreslaget. Det vil jeg da prøve men den har aldrig lavet bøvl i frostvejr, med eller uden karb. sprit. Men jeg plejer jo heller ikke at køre på Methanol mix. Jeg skal lade høre fra mig.


Mlrh Lars
Index
30284: sv: sv: sv: sv: Brændstof Brøler (27-12-2005 15:46:57) (svar på 30273)
Lars Agerbak #7164, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 85.81.82.232)
Hej Peter. Tak for dit svar, jeg er lidt roligere nu men kun lidt.Du har sikkert ret men hvordan kan det være at jeg bare skal holde ind til siden og gå tomgang så kan jeg køre videre? Den begynder ikke at banke så længe jeg holder mig under ca 2000 rpm når jeg kører landevej, dvs. jævn hastighed. På den anden side kan jeg kan godt få den op på langt over de 2000 rpm hvis jeg giver fuld hane i 'D' men efter ca 10 sekunder sætter den ud. Er det "bare" pga oktan tallet?


Mlrh Lars #7164
Index
30289: sv: sv: sv: sv: sv: Brændstof Brøler (27-12-2005 22:21:33) (svar på 30284)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.251.195.2)
jeg havde samme symptomer sidste vinter med V8'eren. Den startede fint, kørte fint ca 5 min, så begyndte den med kænguru-hop og satte ud på nogle cylindre. Ind til siden, sluk motoren, derefter kørte den nogle minutter igen. Det var strømfordeler-dækslet der var synderen. Helt nyt, men uoriginalt. Hjalp med et originalt. Men det hænger selvfølgelig ikke helt sammen med din brændstof historie..

Mvh Peter
Index
30294: sv: sv: sv: sv: sv: Brændstof Brøler (28-12-2005 09:12:41) (svar på 30284)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 80.196.7.102)
Dette kunne vel også være symptomer på førnævnte karburatoris?

Når du giver gas, er der en højere luftgennemstrømning gennem venturien på karburatoren, hvilket øger kølingen. Desuden kører ventilatorvingen hurtigere (med mindre du har el-mølle), hvilket gør at lufttemp i motorrum sænkes.

Når du holder stille i tomgang hæver temperaturen i motorrummet sig, og luftgennemstrømningen i karburatorens venturi er meget lavere.

Jo flere omdrejninger du har behov for jo mere luft skal der trækkes igennem, og hvis karburatoris i venturien, formindsker åbningen, kan du ikke få nok luft til de høje omdrejninger, men nok til tomgang.

Holder du stille et øjeblik forsvinder isen, hvorefter du igen kan køre et stykke indtil isen gendannes.

Jeg er med på den med karburator spritten, som første forsøg.
Index
30308: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Brændstof Brøler (28-12-2005 18:52:47) (svar på 30294)
Lars Agerbak #7164, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 85.81.82.232)
Godaften forum. Jeg har hældt 0,5L karb. sprit på de resterende 30-40L benzin/methanol mix og det har ikke afhjulpet problemet men jeg vil give d'herrer ret i at det virker som is et eller andet sted hvilket jeg ikke havde tænkt på. Måske jeg skal prøve med lidt mere benz+sprit?
Problemet opstår kun når jeg kører en konstant hastighed, helt ned til 40-50 kmt. Efter 500-2000 meter går den ned men holder som sagt tomgang.
Har også prøvet at køre græsmark med sne i 1'ste og godt med gas på ingen problemer der, 2000-3000 rpm i 'N' over et minutstid, heller ikke noget problem. Det må da næsten være is? Skal ind og salte til "snestormen" iaften og næsten billøs, en katastrofe. Min RRC har ALDRIG lavet den slags før. Øv.


Mlrh Lars
Index
30296: sv: Brændstof Brøler (28-12-2005 09:59:39) (svar på 30268)
Mario Siegfried Boy #5667, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 172.182.107.87)
Hej , prøver at skifte denne relais på venstre forskærmen i nærheden af batteriet. Det er en omskifter mell. 87/87a og er ansvarlig for at stoppe benzintilførsel når bilen vælter...Mvh Mario
Index
30329: sv: sv: Brændstof Brøler (29-12-2005 18:08:27) (svar på 30296)
Lars Agerbak #7164, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 85.81.82.232)
Gogaften. Det går lidt bedre nu hvor der er blevet efterfyldt med 100L benz og sprit, men det er helt utroligt at 3L methanol kan lave så meget ballade. Så var der gudhjælpemig en eller anden kæmpe Chevy (Tahoe ell. lign) som ville køre lidt om kap i sneen på motorvejen, det er en smal sag for en '85 RRC med methanol forgiftning.
"Nu skal jeg fandme ta' den gamle RRC"


Mlrh Lars #7164