tilbage

Land Rover Forum  

Index
30306: V8 stromberg justering (28-12-2005 18:05:18)
Christian Glerup Hansen #6476, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.202.212)
Jeg har en V8 med srtomberg kab på, og jeg kan lugte i vildskab at den får en alt for fed blanding, men hvor justere jeg dette?.


Christian Glerup Hansen
cglerup@wanadoo.dk
109 V8
Index
30349: sv: V8 stromberg justering (30-12-2005 09:57:41) (svar på 30306)
Bo Helsted #7196, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.209.121)
Hej Christian,
alt efter årgang/type på karburatorerne er det enten en skrue på siden af karburatoren eller en skrue i "bunden" af karburatoren, du skal justere. Jeg har selv sidstnævnte, (og det har de Volvo´er med strømberg-karburator jeg har haft også haft). Du skal i så fald bruge en specialnøgle, som sættes ned i karburatoren istedet for det oliedæmpede lod. Den koster ikke ret meget, 50-70 kr. tror jeg. Nøglen fåes hos Biltema, men sikkert også hos midtjydsk. Hele proceduren er indgående beskrevet i Haynes manualen til RR,
hvis du har den, (ellers kan jeg evt. maile dig de nødvendige sider).
Meget nemt, men problemet er bare, at du også skal justere tomgang og (især) balance mellem de to karburatorer. Balance-meteret kan du låne i klubben, men "efter bogen" behøver du også en CO-måler, for at få den korrekte blanding.
Noget helt andet er: Har du skiftet luftfiltre for nylig ?
Mine var totalt stoppet til af snavs, olie og vand, og det gjorde at min motor meget gerne ville drukne, indtil den blev varm. Det er immervæk meget luft, der skal igennem dem, for at fylde en 3,5 l. motor...

V8 hilsen
Bo Helsted.
RR V8 1976
Index
30814: sv: sv: V8 stromberg justering (13-01-2006 17:13:23) (svar på 30349)
Christian Glerup Hansen #6476, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.202.212)
Så nu har jeg fået fat i den specialnøgle til karburatorene, mit problem var at den bette bil lå på 7,1% co til syn hvilket de ikke var glade for der inde, jeg så da han testet den den lå lige højt nok i tomgang omkring de 1200, hvilket jeg ikke rigtig tænket på, før jeg idag tog luftfiltert af og så at gasspæjlet stod ca 5 mm oppe i tomgang, nå uden videre tanke skruet jeg toppe af og ned med værktøjet, men da jeg så vil til at skrue, ligge man jo lidt pres på hvilket selfølgelig trykke spæjlet ned og tomgangen passet fitn og den gik engenlig ret godt, nå kigge ind i hullet igen og ser det løfter sig stille og roglig igen, hmm olie er der også. så nu aner jeg ikke hvad jeg mere skal gøre, har søg lidt her på forumet men synes ikke rigtig der er noget der passer der til. Den skal bare gennem syn da der skal en anden motor i bagefter, har ikke tid til at skifte inde de kommer og henter mine plader, skulle have været synet i okt 2005.

Christian Glerup Hansen
Index
30816: sv: sv: sv: V8 stromberg justering (13-01-2006 19:54:13) (svar på 30814)
Anita Kjærgaard #3092, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.73.170.82)
Hej Christian Havde samme problem til sidste syn 3,5V8 RRC
vi justerede begge spjæld helt i bund derefter de samme omdrejninger op på begge så dalede C02´en til 4,8.stadig for meget.Nå men den flinke om-synsmand sagde: "det er meget normalt"og gav choker-armen et lille dask!" 2,8-3,2 og en synet bil.
Mlrh,Søren