tilbage

Land Rover Forum  

Index
30339: At køre, uden at ødelægge (30-12-2005 01:17:45)
Jesper Olesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.42.86)
Hej Alle,

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en 109" fra 1973, jeg er nok sprunget ud i dette lidt hurtigere end for godt er og nu er vejret slet ikke med mig heller!
Jeg sidder her på forummet og læser alt muligt om centerdiff., glatføre og dæk. Jeg har forgæves forsøgt idag at få fat i en Haynes manual, men jeg håber jeg kan få lidt assistance her...:

- For det første hvordan sætter man sin LR i 4WD(lav/høj), og hvordan for man den ud af lav/høj igen?
- Overdrive, kan man bare skifte ud af overdrive når man vil, altså tilbage til normale gear?
- Overdrive, kan det anvendes under 4WD?
- Overdrive, kan man anvender alle 4 "normale" gear og skifte op og ned i gearene uden problemer?
- Skal jeg slå centerdiff. til eller fra med det vejr vi har pt. og hvordan gør jeg det?

Håber der er nogen der kan hjælpe med et par af ?.

På forhånd tak
Index
30340: sv: At køre, uden at ødelægge (30-12-2005 01:49:54) (svar på 30339)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.54.74)
Hej Jesper.
Tillykke med nyerhvervelsen.
1. For at sætte bilen i 4WD høj, trykker du den gule knap ned. dette kan gøres under kørsel.
2. For at sætte bilen i lav 4WD, træk den røde gearstang helt tilbage. Dette kan kun gøres når bilen holder stille.
3. For at få bilen ud af høj 4WD, trækkes den røde gearstang helt til bage og skubbes frem igen, den gule knap vil blive skubbet op af sin fjeder, og bilen er i tohjulstræk. Dette kan kun gøres når bilen holder stille.
4. For at få bilen ud af lav 4WD, skub den røde gearstang helt frem.

Over drivet på en serie bil som din, virker ved at man "skubber " et halvt gear ind mellem alle gearene, også bakgearet. Det kan bruges sammen med alle gearkombinationer.

Centerdiff. findes ikke på seriebiler, da de ved normal kørsel kun trækker på bagakslen. Når 4WD er slået til, er for og bagaksel i fast forbindelse gennem gearkassen.
På de nyere modeller der kører med permanent firhjulstræk, har man placeret et differentiale imellem for og bagaksel, dette diff. kan låses ved brug i terrænet for at skabe en fast forbindelse mellem forreste og bagerste aksel.
Venlig hilsen
Hartley
Index
30353: sv: sv: At køre, uden at ødelægge (30-12-2005 11:20:09) (svar på 30340)
Jesper Olesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.42.86)
Hej Hartley,

Tusinde tak for de meget fine svar, det gav mig lidt ro i sjælen, nu må jeg ud og forsøge lidt med det. Håber du må få et rigtig godt nytår.

Med venlig hilsen
Jesper
Index
30360: sv: sv: sv: At køre, uden at ødelægge (30-12-2005 16:21:26) (svar på 30353)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.78.113)

Lige en alvorlig bemærkning til punkt 1, i Hartlys meget intruktive indlæg:

Hvis bilen er udstyret med friløbsnav på forhjulene og forakslen er udkoblet må man IKKE trykke den gule knap ned under kørsel, det kan smadre både foraksel og gearkasse!

"Klokkerne" eller "møtrikken" (beror på fabrikat) i navet på forakslen, skal drejes til 4X4 så forakslen er i indgreb før den gule knap trykkes ned.

Jeg anbefaler altid nye ejere at holde stille uanset hvilken knap/stang (gul/rød) der aktiveres.
Så kan man altid lære mere når man tager det grønne bevis, helt gratis i DLRK.

MVH
Kenneth Poulsen - der også ønsker godt nytår.
Index
30402: sv: sv: sv: sv: At køre, uden at ødelægge (01-01-2006 18:01:33) (svar på 30360)
Jens Sauer #7102, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.161.157)
Hvordan skulle der ske skade på aksel og gearkasse når friløbsnavet er i 4x2? løber akslerne ikke bare rundt uden at have fat i noget
Index
30403: sv: sv: sv: sv: sv: At køre, uden at ødelægge (01-01-2006 18:22:30) (svar på 30402)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.72.215)
Hej Jens, når akslen er udkoblet (4X2), ved navet, er det kun hjulnavet der kører rundt, stikaksler, differentiale og kadan står stille og har ikke indgreb i hverken forhjul eller gearkasse.

Den forskel der i mellem 0 omdr. og ca. 2000 omdr. som gearkassen snurrer rundt med kan godt give nogle imponerende skader, når man bare klapper den gule knap med!

MVH
Kenneth Poulsen

Index
30369: sv: At køre, uden at ødelægge (30-12-2005 21:18:57) (svar på 30339)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.157.229)
Jep, som Kenneth antyder, så er det jo vist tid til at melde sig ind i DLRK ("...helt gratis i DLRK...")

- og så ellers et rigtig godt nytår til alle!

Jørgen Lundrup
Index
30382: sv: At køre, uden at ødelægge (31-12-2005 11:38:44) (svar på 30339)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.237.67.246)
Hej Jesper

Tillykke med din fine bil. Jeg har en 109" PU 2,25 benzin fra 1973 så vi kunne måske lave et træf? Hvor kører du rundt og i hvilken stand er din bil? Er din bil original eller modificeret og er hvilket brændstof kører den på?

LR nythårs hilsen