tilbage

Land Rover Forum  

Index
30407: 300TDI / TD5 levetid (01-01-2006 22:16:37)
Bent Hannibalsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.123.76)
Hej Forum,

Jeg er ved at kigge på (købe) en LR, men er noget i tvivl om, hvor lang levetid en 300TDI hhv en TD5 motor egenlig har før en hovedreparation.
Efter at have fulgt dette forum i lang tid, samt efter at have set på forskellige konkrete eksemplarer, har jeg nærmest fået det indtryk, at en diesel maskine holder 125.000 - 175.000 km uden hovedreparation. Jeg er selvfølgelig klar over, at meget afhænger af pasning og kørselsmønster, men hvad er jeres erfaringer egentlig?

Mvh
Bent
Index
30413: sv: 300TDI / TD5 levetid (02-01-2006 09:15:10) (svar på 30407)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.203.118)
Hej Bent

Jeg er ikke enig med dig og det tror jeg heller ikke Land Rover er. Min TD5'er holdt 248.000 før den gik totalt død. Dette skyldes en fejlproduktion fra Land Rovers side, og da de ikke har ønsket at afhjælpe denne fejl på nogen måde må man formode at Land Rover mener at der skal være ca. 250.000 km i deres mortorer.
Det skal dog siges at min TD5 køret upåklageligt indtil dødsdagen.

Hvis du køber en Td5'er så vær sikker på at bolten der holder kædenhjulet i oliepumpen har fået lockticet, så den ikke løber løs ligesom min gjorde.

God jagt
Struntze
Index
30420: sv: 300TDI / TD5 levetid (02-01-2006 11:46:58) (svar på 30407)
eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.182.247)
Hej Bent

Jeg har en 300 Tdi der lige har rundet 200 tkm - og jeg ser ingen grund til at overveje en hovedrep af motoren på nuværende tidspunkt.

Jeg er sikker på at der er andre på forummet der kan fortælle at deres 300 Tdi har gået over 300 tkm uden nævneværdige problemer.

Mvh
Eddie
Index
30425: sv: 300TDI / TD5 levetid (02-01-2006 12:24:08) (svar på 30407)
Martha & Vagn Altmann #4361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.130.83)
Hej Bent,

Vores 300 TDI har rundet 269.000 km med almindelig vedligeholdelse + udskiftning af vandpumpen, og der er intet der tyder på at den er træt. Vi kører mest landevej, men også gerne terræn.

mvh

Vagn
Index
30426: sv: 300TDI / TD5 levetid (02-01-2006 13:06:06) (svar på 30407)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.81.82)
Hej Bent !

Jeg har en Discovery 300 tdi 12/97 der har kørt der har kørt 338.000 km. Den har lige bestået røggastesten med glans, og har lige haft en Holland og retur non stop tur, med 2500 kg på krogen det halve af vejen, uden at bruge en dråbe olie, den har udover tandremme kun fået udskifet vandpumpe, og så selvfølgelig alm. vedligeholdelse - filtre, olieskift, der ud over er der inden for de sidste 60.000 km skiftet kobling, støddæmpere og udstødning, det er vel i grunden helt ok !.

MVH Per
Index
30439: sv: 300TDI / TD5 levetid (02-01-2006 16:23:28) (svar på 30407)
Bent Hannibalsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.255.100)
Haj alle sammen,

Tak skal i have for jeres svar - jeg er blevet meget mere rolig nu i mit forestående / planlagte LR-køb. Nu har jeg ikke flere betænkeligheder - og jegglæder mig til at se jer ude i marken.

Mvh
Bent
Index
35795: sv: 300TDI / TD5 levetid (17-06-2006 08:30:03) (svar på 30407)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Jeg sidder og undrer mig over om i er helt fra snøvsen - jeg har lige solgt min gamle HCPU fra 95, den havde gået 229000 og den var ikke i nærheden af at være "motortræt". Det er som bekendt svært at spå om fremtiden, men mit umiddelbare gæt vil være, at den sagtens kan klare 4-500000??????
Index
35798: sv: sv: 300TDI / TD5 levetid (17-06-2006 14:37:31) (svar på 35795)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 214.13.187.31)
Hej Michael.

Jeg tror ikke disse folk er helt fra snøvsen.
Er der ikke kun en af disse folk der har sagt noget negativt? Alle de andre melder om problemfrie motorer, især 300Tdi.
Jeg tror bare ikke der er så mange 300Tdi, der har nået at køre 500000Km endnu. Det vil betyde at bilen skal have kørt ca. 40000-50000 km. hvert år fra de første 300Tdi blev lavet. Det tror jeg ikke, der er så mange Land Rovere, der bliver brugt til.
Jeg håber at min egen 300Tdi vil nå at køre så langt.

MHV Jakob Edelvold.
Index
35807: sv: sv: sv: 300TDI / TD5 levetid (17-06-2006 23:44:00) (svar på 35798)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.211.167)
Hej Jakob og andre i denne streng;-)

Hvorvidt Tdi300 eller Td5 er bedst afhænger af det behov som pågældende motor skal opfylde...

Hvis behovet er et årligt kilometerforbrug på under 20.000 og kortvarige jordfræs et sted i Danmark, med efterfølgende kvalitetstid i værkstedet, så synes Tdi300 at være det rigtige valg...

Hvis behovet er et årligt kilometerforbrug på over 20.000, med motorvejskørsel og længerevarige jordfræs overalt på kloden, så synes Td5 at være bedste valg...

Alt afhænger dog af, hvilken Land Rover-model motoren ligger i;-)

Den sidste dag i august 2001 tog jeg en Land Rover Defender 90" Td5 i brug; den havde på daværende tidspunkt 16.542 km på kilometertælleren (Demobil fra Bilcentret i Kalundborg).

Efter 5 år og 230.000 km solgte jeg bilen til Bilcenteret i Kalundborg (det bliver sgu til næsten 50.000 km/år). I de 5 år har jeg aldrig manglet Land Rover, trækkraft, start "i første hug" eller andet.

Det eneste jeg har manglet (for at istemme deltagerne i dette forum:-)... - er væskeudslip i carporten. Det findes ikke.

5 år med verdens bedste Land Rover kan ikke forklares.

Med venlig hilsen

Index
35809: sv: sv: sv: sv: 300TDI / TD5 levetid (18-06-2006 06:27:14) (svar på 35807)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 214.13.187.31)
Hej Poul.

Jeg tror at vi kan slå fast at både 300Tdi og TD5 er gode og relativt solide motorer.

Jeg vil give dig ret i at TD5 vil være bedst hvis man har et stort kørselsbehov. Det skyldes den bedre komfort og trækkraft. Jeg er i midlertid ikke enig med dig i din mening om at TD5 er bedst til længerevarende jordfræs overalt på kloden, med mindre man selv har en service computer med til at ordne bilens CPU hvis den fejler.

Jeg har selv kørt en del i afrika i min Defender 300Tdi, uden at den har efterladt mig strandet. Der har været rigtig mange fejl på den af vidt forskellig art (FOR mange efter min mening), men jeg har altid selv kunne ordne det eller kunne køre til en busk-mekaniker.

Jeg har for eksempel kørt i tre dage uden generator på bilen. Det er jeg ikke sikker på, kan lade sig gøre i en TD5.

Jeg vil dog ikke tøve med at købe en TD5, hvis ikke jeg er afhængig af at jeg selv, eller en tilfældig selvlært busk-mekaniker, skal kunne holde den kørende.

Til sidst vil jeg påstå at en Land Rover slet ikke er den perfekte bil til jordfræs overalt på kloden. Desværre kører der så mange Toyotaer rundt i disse lande, at de er væsentlig lettere at finde dele til, samt at finde en mand der har forstand på. Jeg vil dog allivel vælge Land Rover til hver en tid - Man skal jo have sjælen med. TD5 eller 300Tdi.

Jakob Edelvold