tilbage

Land Rover Forum  

Index
30569: Freelander, hvilken motor??? Td4 eller ej? (05-01-2006 13:02:39)
Mikkel Pærremand Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.65.29)
Halløjsa igen,

Altså, jeg havde jo engang en RR, og kunne ikke drømme om at købe en af de dersens nye Land Rovere uden reduktionsgearkasse og utætheder i kabinen…
Men efter at min bror har fået sådan en Freelander, 2,0Td4 er jeg sgu så småt ved at være lidt i en anden grøft. Specielt efter vi brugte hele juleferien på at finde et stykke sne at køre den fast i – uden at det lykkedes for os.
Så er det jeg tænker ved mig selv, når jeg kun skal have en bil, og jeg oftest skal køre på vejen, og kun i ny og næ smide den igennem en grusgrav og de tre vinterdage med sne i løbet af et helt år, er en Freelanders 4x4 egenskaber så ikke nok til mig? Jeg tror svaret er jo, men så kommer
spørgsmålet til Jer der ved noget om motorer og andre ting:
Hvor stor er forskellen på en 2,0 diesel med 97 heste, og så den ”nye” 2,0Td4 motor?
Er de ekstra penge til en Td4 model givet godt ud, eller er det hip som hap?
Jeg vil tro jeg kører 20.000km om året, ikke så meget bykørsel og sjældent korte ture.

Håber der er en der kan hjælpe mig.
(Og nu skal I ikke skrive at I ville tage en Disco i stedet for!)

Mvh.
Mikkel
Snart med en Land Rover i garagen.
Index
30572: sv: Freelander, hvilken motor??? Td4 eller ej? (05-01-2006 14:03:36) (svar på 30569)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Mikkel

Det er begge fine motorer, har selv haft en med L-motor (den første 2.0 dieseludgave) i husstanden, som havde kørt ca. 160.000 uden problemer da den blev solgt sidste år.

Td4 motoren har flere HK, højere moment, er mere støjsvag og en anelse mere omdrejningsvillig.

Samtidig er der ændret på interiør, instrumenter og andre designdetaljer gennem årene, mest i forbindelse med den "nye" model der kom i 2004.

Så i den sidste ende er det nok et spørgsmål om at finde den du synes bedst om, også økonomisk, da du sikkert ikke vil mærke den store forskel i dagligdagen.

mvh
Ib 0219

Index
30574: sv: Freelander, hvilken motor??? Td4 eller ej? (05-01-2006 14:23:23) (svar på 30569)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.237.142.5)
Har en Freelandsgris ikke reduktionsgear? Nåhja, det er vel heller ikke nødvendigt når du alligevel får den til at hænge på maven.

Med venlige RRC & Air Portable hilsener,

/tony
Index
30575: sv: sv: Freelander, hvilken motor??? Td4 eller ej? (05-01-2006 14:42:41) (svar på 30574)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.65.29)
Ja, når jeg kigger på interiøret i en 99'er og en 01'er så er det jo begrænset hvad der er ændret. Men en Td4 med 145.000km på tælleren til 140.000kr virker på mig som en god forretning. Omvendt kan man få en L-motor model med 114.000km til 116.000kr.

De to års aldersforskel mener jeg ikke jeg gider bekymre mig om, rust osv. er vist ikke det store problem på dem.

Men er pengene til en Td4 fornuftigt givet ud mht. brændstofsøkonomi og gensalg? - Td4'eren skulle jo køre en smule længere på literen, og mon ikke den også er mere attraktiv som brugt?


Og Tony, når jeg kommer i min Freelander (eller hvad det nu ender med) så bliver du så misundelig over al den moderne luksus, at din veteranbil bliver byttet med en Freelander med det samme!
(Ps. Freelandsgris var faktisk ret sjov, haha!)
Index
30576: sv: sv: sv: Freelander, hvilken motor??? Td4 eller ej? (05-01-2006 15:37:36) (svar på 30575)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
hej Mikkel

når du nu har anskaffet dig grisen (hængebugssvin jfr. tidligere indlæg) bør du straks montere en gul klubvimpel på antennen eller lignende synligt sted, ellers er der mere end stor risiko for at ingen hilser på landevejen - og det ville da være for zzurt når du nu er tilbage i folden ;-)


mlrh
claus
Index
30577: sv: sv: sv: sv: Freelander, hvilken motor??? Td4 eller ej? (05-01-2006 15:42:29) (svar på 30576)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 15.203.169.125)
Enig med Kjøller, det vil uden tvivl se fedt ud.

En gris med flag på, ja se blot!

Nej, ikke for at kritisere Freelanderen, det er en god og flot bil.

/tony
Index
30578: sv: sv: sv: sv: Freelander, hvilken motor??? Td4 eller ej? (05-01-2006 15:45:52) (svar på 30576)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.65.29)
Lur mig, folk vil på afstand kunne se, at jeg ikke er en "standard-heste-trailer-trækkende" Freelander ejer.
Den kommer ikke til at stå standard med 16" aluer og sommerdæk, næ nej!
Vi snakker en Freelander som et seriøst bud på en off-roadmaskine. Godt med barnlige klistermærker, ekstralygter, hævet, hi-lift i varerummet, med gode dæk osv.
(Min brors med BFG MT i størrelse lige tilpas, ser allerede godt ud)

Tilbage til det med købet af enten L-motor eller Td4. Jeg fandt følgende i en test i et gammelt Bil Magasinet:
Land Rover, som i øvrigt var den fornuftige del af Rover-forretningen, nåede at nyde godt af BMWs nye 2-liters 4-cylindrede commonrail-dieselmotor. Motoren, der også ligger i Rover 75, yder 112 hk, 15% mere end i forgængeren, men vigtigere er drejningsmomentet på 260 Nm - en forøgelse på 24%. Desuden ligger det maksimale drejningsmoment allerede ved 1.750 o/min., 250 o/min. lavere end på den gamle dieselmotor.

Og så roser de den ellers til skyerne, og kalder den det klart bedste motorvalg indenfor Freelander-verdenen.
Ergo må det være en Td4 jeg skal ha! (Helst i grøn).
Index
30581: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander, hvilken motor??? Td4 eller ej? (05-01-2006 16:14:27) (svar på 30578)
boe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.116.40)
Grønne grise, det er en OM`ER,
spøg til side godt valg,
har selv en 99er 1,8i på "hvide plader" og så jeg er ligeglad med om den kører på benzin, træ, kul eller diesel.
Det er yderst sjældent at man kan finde en bil som man kan gå 10 omgange rundt om uden at kunne finde et eller andet at kritisere men en freelander er bare perfekt overalt.

Mvh Boe



Index
30583: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander, hvilken motor??? Td4 eller ej? (05-01-2006 16:23:04) (svar på 30581)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.65.29)
Ja, min bror er også svært glad for sin. Det er så en Td4, og efter han har fået nogle terrændæk på, så æder den mange mange mange flere ting i terrænet end jeg nogensinde havde troet på var muligt for sådan en model.

Benziner har også været inde i overvejelserne, de er meget billige i indkøb, så man kan køre mange km før at det er den bedre brændstoføkonomi i dieselen der bliver et vindende argument. Men jeg syntes simpelthen, ikke for at fornærme, at 1,8'eren er for mager. V6'eren er for dyr og tørstig - desuden er den ekstra klump front på V6'eren også grim som fanden.

Men det er rart at høre, at der er flere Freelander ejere end min bror, der er så glade for deres Land Rover.

Nej, jeg må ud og finde en Td4 model, og da jeg ikke har nogen bil med i bytte, så skal forhandleren presses seriøst på prisen.
Index
30585: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander, hvilken motor??? Td4 eller ej? (05-01-2006 17:15:46) (svar på 30583)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.65.29)
Ps. Boe, du skriver du har en 1,8'er. I Norge er den heller ikke upopulær, men de brokker sig lidt over motorhavarier, men se her, det her er ægte Land Rover spirit:

Men en svoren LR-entusiast blir ikke skremt av 3 stk clutch og svinghjulsbyttinger i løpet av 1. års bruk--- nei da bytter vi bare til en annen type LR--- f. eks. td4 !!

Der er forøvrigt megen info om Freelandere og alt muligt lækkert i Norsk Land Rover Klubs forum under Freelander.
Index
30590: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander, hvilken motor??? Td4 eller ej? (05-01-2006 21:03:33) (svar på 30585)
boe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.121.3)
Jeg skal være den første til at indrømme at en 1,8 ikke er verdens bedste motor men den har da enklte fordele. Og nu runder den snart 190,000km. (så helt ringe kan de da ikke være)
Den er varm inden den forlader indkørslen efter koldstart, jeg skal om bag bilen og lægge øret til udstødningen for, at høre om motoren er i gang. billiger i vægtafgift og hvis man ellers passer på den er den ok/stærk/holdbar.
en 99er har 120 hk, ikke moment som en diesel men er betydelig mere smidig (kan køres ud i gear). 0-100kmt på 11,2sek det er faktisk hurtiger en en en ny 4.2l toyota landcruiser TD.
Jeg har fuld forståelse for dem der køber diesel udgaver.
personlig vil jeg gerne have en 2,5er med tomatgear.
men den kunne jeg ikke få til et pænt stykke under 140,000 på hvide plader.

PS: var koblings problemer ikke forbeholdt 98er de skulle være rettet på 99ern

Held og lykke med bilhandlen
Boe
Index
30616: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander, hvilken motor??? Td4 eller ej? (06-01-2006 22:50:56) (svar på 30578)
Inge Jørgensen #1584, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.54.64.194)
Hej Mikkel
Hvis du vil have en Freelander til seriøs terræn skal du vælge en med autobox, det gør det lidt ud for det manglende reduktionsgear. Hertil et par Mud-terrain i en ordentlig størrelse samt en evt hævning.
Har selv prøvet en Diesel Freelander med tomatgear og Mud-terrain, på et instruktørkursus for nogle år siden. Når man først har fundet ud af hvorledes al elektronikken skal stilles, så virker det altså.

Held og lykke

Lars /1584
(Med en delvis blå 109 STW m 200Tdi og Koenig, det virker også)