tilbage

Land Rover Forum  

Index
30633: Monteringsvejledning til Warn M8000 (08-01-2006 12:35:33)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.106.11)
Hej Forum

Dette indlæg er skrevet af Lars Aagesen#6677

Jeg har et Warn M8000 som jeg skal til at montere men har ikke en vejledning til kablerne.

Jeg har OVERHOVEDET ikke styr på strøm - så derfor:

Nogen der kan tegne og fortælle UDFØRLIGT hvordan kablerne fra spillet skal monteres på de 4 relæbokse.

De 3 kabler på spillet kan vi jo kalde: Rød, Grøn, Gul

Med venlig hilsen
Lars Aagesen#6677
Index
30635: sv: Monteringsvejledning til Warn M8000 (08-01-2006 12:53:50) (svar på 30633)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.76)
Hejsa!

Mig bekendt er der kun een relæboks til Warn Spil. Til gengæld kan der være enten 4 eller 2 relæer i denne relæboks.

Den relæstyring jeg synes bedst om er opbygget med 2 4-polede relæer. Så vidt jeg ved benytter Warn normalt 4 2-polede relæer. Det giver ikke den store forskel hverken i effektivitet eller benyttelse; men 2-relæ-systemet er en lille smule billigere og nok en smule mere driftssikkert.

Har til indlægget her vedhæftet et lille diagram som viser hvorledes relæerne skal sættes sammen og forbindes.

Når relæet til venstre får styrestrøm på de små terminaler afbrydes forbindelsen mellem de to poler i toppen af relæet, medens forbindelsen mellem de to miderste poler sluttes. Derved er der (via det andet relæ) forbindelse mellem "A" og "F1", medens plus føres direkte til "F2". Hvis din motor er en normal spil-motor vil den herved dreje modsat uret.

Hvis du derimod fører styrestrøm til relæet mod højre forbindes "F2" og "A", samt plus til "F1", hvorved motoren vil dreje den modsatte vej rundt.

Hvis ingen af relæerne forsynes med styrestrøm er der i princippet forbindelse fra "F1" til "A" og til "F2"; men totalt uden forbindelse til strømkilde.

Relæerne (både de 4-polede og de normale 2-polede) kan fåes i elektro-forretninger (der hvor de renoverer generatorer, startere og el-værktøj).

Når man monterer faste betjeningskontakter både udvendigt og indvendigt er der to forhold det kan være formålstjenligt at have in mente:

1: Sørg for at have en afbryderkontakt som afbryder al styring øjeblikkeligt. Det kan fx. laves ret enkelt ved at sætte en afbryder på + til styrestrøm til relæet. Derved kan pilfingre ikke aktivere spillet når hovedkontakten ikke er tændt.

2: Sørg for at betjeningskontakterne er fjedrepåvirkde, således at de automatisk springer tilbage til åben tilstand. Alt andet er en ulykke der venter på at ske!!

Husk sikringer til styrestrømsinstallationen!

Af sikkerhedsmæssige hensyn kunne det ud over de fjederpåvirkde kontakter være en ide at forsyne installationen med et ekstra relæ til forbindelsen mellem relæ-styring og batteri. Dette relæ kunne så styres vha "dødmandsknapper"...

Hvis de relæer du har fået fat i er af en anden art end de her brugte, så vedlæg et foto eller beskrivelse af dine relæer til et indlæg - så skal jeg hjælpe med et monteringsdiagram!


Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
30636: sv: sv: Monteringsvejledning til Warn M8000 (08-01-2006 13:57:04) (svar på 30635)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.106.11)
Hej Kim

Her er min relæboks og mit fjernbetjæningsstik. Ledningerne til fjernbetjeningen har jeg styr på borstset fra den lange du kan se. hvor skal den sidde. De andre sidder stadig monteret på relæboksen (jeg er bare ved at forlænge dem )

Jeg har også en hovedafbryder som skal sættes på. Skal den ind imellem et af de kabler der kommer fra spillet eller mellem batteri og relæboks.

Som du måske kan fornemme har jeg SLET ikke styr på det. Så en pædagogisk "tegn og fortæl" vill virkelig hjælpe mig.

tak for indsatsen indtil videre

Aagesen
Index
30637: sv: sv: sv: Monteringsvejledning til Warn M8000 (08-01-2006 14:36:41) (svar på 30636)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Det er en 4-relæ styring. Den er meget enkel at montere.

Jeg sidder pt. ved en linux tekstterminal; men når jeg kommer i nærheden af en computer med grafisk kapabilitet (i aften) laver jeg et monteringsdiagram a la "tegn og fortæl".

Hovedafbryderen monteres imellem relæboks og batteri. Gerne så tæt på batteri som muligt.

Afhængig af kabelkvalitet skal du enten bruge 35¤ eller 50¤.

Med venlig hilsen,
Kim Horsevad
Index
30638: sv: sv: sv: sv: Monteringsvejledning til Warn M8000 (08-01-2006 14:49:01) (svar på 30637)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.106.11)
Alletiders, Kim.

Jeg har brugt 50¤ kabel og sat hovedafbryderen lige på den anden side af tunlen - det eneste sed den ikke sad i vejen. Det er selvfølgelig ikke så tæt på batteriet som det kunne have været - men mon ikke det går ?

Aagesen
Index
30642: sv: sv: sv: sv: sv: Monteringsvejledning til Warn M8000 (08-01-2006 18:05:08) (svar på 30638)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Hej!

Vedlagt er et udsnit af dit oprindelige billede med noteringer hvorledes de store kabler skal monteres.

Din relæ-styring er en meget simpelt opbygget styring. Princippet er at der altid skal tilføres styrestrøm til de diagonalt modsatte relæer i opstillingen samtidigt.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
30643: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Monteringsvejledning til Warn M8000 (08-01-2006 18:11:51) (svar på 30642)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
- Og her følger monteringsdiagrammet for styrestrøm.

Husk at indsætte sikringer i styrestrømsledninger. Sikringer (og hovedafbrydere) skal altid indsættes i kredsløbet så tæt på spændingskilden som muligt. Derved sikrer man sig mod at at der opstår usikrede fejlmuligheder i kabelstykket fra batteri til sikring eller hovedafbryder.

Skal der føres længere kabelstykker usikret kan man indkapsle disse i en eller anden form for beskyttende tomrør.

Spørg endelig hvis der diagrammerne skulle give anledning til spørgsmål!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
30650: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Monteringsvejledning til Warn M8000 (08-01-2006 20:51:24) (svar på 30643)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 81.19.226.142)
Hej Kim

Det er simpelthen bare lige det jeg skulle bruge - let, overskueligt og i meget fin "tegn og fortæl-stil". Mange tak for det.

Jeg har lagt værktøjet for i dag og tager fat på opgaven igen i løbet af ugen.

Hvis jeg løber ind i udfordringer når jeg starter igen - ja, så ved jeg hvor jeg kan henvende mig ;-)

Fortsat god aften
Aagesen#6677