tilbage

Land Rover Forum  

Index
30629: Træg blæsermotor i Ebersbecher dieselfyr (08-01-2006 09:47:04)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.160.195.75)
Jeg har gennem de senere år kæmpet med et irriterende problem med mit Hydronic d5w dieselfyr. Jeg har det ur på der viser fejlkoder og fejlen er at hvis det er koldt og man har brug for en varm bil vil fyret kategorisk ikke starte. Det virker fint om sommeren eller hvis bilen står på opvarmet værksted. Når det fejler viser det F30 som er fejl på blæsermotor. Derfor fik jeg sidste forår skiftet blæsermotor og ledningsnet. Det hjalp og fyret har været brugt jævnt hen over sommeren uden fejl. Nu det er blevet koldt fejler det igen. Bosch service mener at vi skal prøve at udskifte styrerelæet, men jeg tror ikke det hjælper.

Jeg har skilt fyret ad og hvis jeg hjælper blæseren igang under opstart kan fyret godt starte op og køre. Blæser motoren er ret træg når den er kold.

Mit spørgsmål er -
Er der noget at gøre ved lejerne så de løber lettere, eller skal jeg bide i det sure æble og købe endnu en blæser.

Jeg har en ide om at årsagen til fejlen måske er oliedampe fra motoren da indsugningen til fyret sidder i motorrummet.

Med venlig hilsen - Lars
Index
30630: sv: Træg blæsermotor i Ebersbecher dieselfyr (08-01-2006 10:18:07) (svar på 30629)
Steen A (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.73.84)
Hej Lars

Prøv at give lejerne i motoren noget WD-40, og se om ikke det kan vaske dem lidt rene, brug ikke almendelig olie da det kun gør lejerne mere stive.
Hvis der er et relæ i den boks du skriver om som ikke laver ordenlig forbindelse kan der jo også være fejlen, så prøv at måle spøndingen på motorens terminaler. Den bør være den samme som du forsyner fyret med.

Hilsen Steen
Index
30631: sv: sv: Træg blæsermotor i Ebersbecher dieselfyr (08-01-2006 10:46:25) (svar på 30630)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.160.195.75)
Hej Steen

Tak for dit svar.

Relæet som de kalder det er en elektronisk styring som bl.a. regulerer hastigheden på blæsermotoren. Som jeg har forstået det melder den fejl pga. for stort strømforbrug under starttesten. Hvis jeg hjælper blæserhjulet med lidt trykluft under starttesten kører fyret.

De små kuglelejer i blæsermotoren er den lukkede type med metalsider. Jeg prøver med lidt wd40.

mvh. Lars
Index
30639: sv: sv: sv: Træg blæsermotor i Ebersbecher dieselfyr (08-01-2006 17:20:53) (svar på 30631)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.97.123)
Hejsa

WD40 er god til rigtig mange forskellige ting, men min erfaring er, at det ikke er vildt godt når det er koldt... Nu ved jeg ikke om det kun er mig der er uheldig, eller om det ligefrem er en tendens. Alternativt kan man bruge forskellige smøremidler på spray, som ovenikøbet har noget teflon halløj i sig, derved skulle smøringen holde længere...

LR-hilsen
Thomas
Index
30640: sv: sv: sv: sv: Træg blæsermotor i Ebersbecher dieselfyr (08-01-2006 17:27:16) (svar på 30639)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
WD-40 dur heller ikke til lejerne i blæsermotoren i mit pillefyr. Det varede 2 dage så hylede blæseren som en besat igen og jeg måtte sætte en ny blæser i. øv!
mvh
Knud, nu med tyst TB-mini
Index
30665: sv: sv: sv: sv: Træg blæsermotor i Ebersbecher dieselfyr (09-01-2006 12:34:39) (svar på 30639)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.32.30)
WD40 har tilnærmelsesvis en afrensende effekt i stil med en sæbe. Ligemeget hvor du anvender det, skal du passe på. Der findes derimod mange effektive smørremidler som har stor indtrængningsdybde eksempelvis "Steril olie" fra Kema, "TEC2001" fra DancoOil, "HHS5000" fra Würth eller lignende mærkevarer (WD40 er ikke inkluderet, da det er en helt anden type olie)
Alternativet er at smøre med en tynd siliconespray, som samtidigt virker blødgørende på gummiet i lejets pakning.
Jeg har selv smurt min blæser med TEC2001, som virker ganske udemærket, men det er nok bedst at bruge siliconespray.
Index
30648: sv: Træg blæsermotor i Ebersbecher dieselfyr (08-01-2006 19:52:46) (svar på 30629)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.60)
Der burde være værkstedsgaranti på en Bosch-reparation. De burde erstatte blæsermotoren, da det er tilbagevende fejl inden for ett år.
Jeg kan desværre ikke finde ud af, hvilken biltype du kører rundt i, så derfor kan jeg heller ikke give dig nogle placeringstip.
Index
30649: sv: sv: Træg blæsermotor i Ebersbecher dieselfyr (08-01-2006 20:42:21) (svar på 30648)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.160.195.75)
Hej Paul

Jeg tror ikke de vil dække det på garanti da jeg selv var startet på fejlsøgningen og havde skiftet blæserenheden. De blev først blandet ind i sagen da jeg skulle bruge specialværktøj til at skifte ledningsnettet. Da jeg fik problemet igen ville de som sagt fortsætte fejlretningen ved at skifte styrerelæet. Det er bare dyrt og jeg tror fejlen er i blæsermotoren da den bremser meget når den er kold.

Bilen er iøvrigt en 110" med eftermonteret td5 motor. Fyret sidder øverst til højre ved siden af varmeapparatet. Der har været en smule oliespild i samme side af ventildækslet.

Med venlig hilsen - Lars
Index
30652: sv: sv: sv: Træg blæsermotor i Ebersbecher dieselfyr (08-01-2006 21:49:11) (svar på 30649)
Niels Lieberkind Pedersen #4424, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.81.218)
Hej

Sjovt nok har jeg næsten samme problem med et fyr magen til, det sidder godt nok i min borgergryde.

Jeg fik renovoret fyret inden det blev monteret og fik dengang skiftet blæsermotoren, dyse mm. Fyret kørte fint i 1½ år og begyndte så at få problemer med at starte. Efter henvendelse fik jeg ny blæser i på garantien. Men det har hjulpet lidt, men ikke helt. I de fleste tilfælde starter fyret men nogen gange skal det startes 2 - 10 gange før det starter op.
Når de sætter computeren til fyret skriver den blæsermotor fejl, så det næste bud var at skifte styreprintet - der stoppede jeg så for det skulle jeg betale for.

Hilsen

Niels
Index
30654: sv: sv: sv: Træg blæsermotor i Ebersbecher dieselfyr (08-01-2006 23:58:25) (svar på 30649)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.60)
Fyret får fugt deroppe, vil jeg mene. men det er klart, at det er blæseren pga den målte høje spænding... det tyder din øvrige beskrivelse ogfså på. Måske skal fyret afdækkes, men det er vanskeligt at sige uden at have set på forholdene.