tilbage

Land Rover Forum  

Index
30661: Køb af bil (09-01-2006 11:36:39)
Bent Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.199.145)
Kigger på en Land Rover Discovery 2,5TD5 der har kørt 300.000km hvor meget er der tilbage i motoren og hvor mange km kan den runde før den ca er færdig.Vil gerne have nogle råd
Index
30662: sv: Køb af bil (09-01-2006 12:17:25) (svar på 30661)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.161.201.186)

Det er sandelig et godt spørgsmål, Bent. Men det er nok nærmeste umuligt at svare reelt på, før du har fået den konkrete bil og motorens tilstand vurderet hos en fagmand.

Bare for at give et billede på det, kan jeg fortælle dig at jeg engang har haft en VW golf 1.8 i fra ny (nu solgt til en ven) bilen har p.t. kørt 450.000 km og er still going strong, uden motorrep. og uden røguvikling eller tegn på slid iøvrigt... den kører næsten som da den var ny...

Modsat har jeg oplevet biler (bla Volvo T6 og Mondeo V6) med havarede motorer der knapt har kørt et halvt hundrede tusinde og ander slidt op efter 150.000 fordi de var misligeholdt.

Du vil sikkert opleve samme forskellige svar fra Land Rover ejere der har oplevet dette og hint. Men generelt er det da en vældig god idé hvis bilen har været passet med service og olie/filterskift, det er nok første forudsætning for at få dem til at holde meget længe.

Dernæst kan du udlede en del af kørselsmønsteret (hvis du reelt kender det?) lange ture er som regel bedre en mange korte ture og ditto koldstarter. (motorvarmer på den?)

Prøv at få en (reelt land rover dieselmotor)-kyndig til at vurdere motorens helbredstilstand, kompression, olieforbrug, røgudvikling, mekanisk støj osv. på den konkrete bil.

Hvis den ikke viser rabiate tegn på at være opslidt ville jeg personlig ikke være så bange for at købe en god velpasset TD motor der har kørt mange km, hvis prisen er fornuftig. Der er jo altid en risiko ved at købe brugt. Jo mere brugt, jo større risiko, principielt set?

Det kan godt være det ikke var det konkrete svar du havde håbet på, men jeg mener det er lidt farligt med at sige "km under/over er OK/ikke OK.... personligt ville jeg hellere have en velplejet motor der havde gået 300.000 end end misligeholdt én der havde gået det halve, men det var blot en mening til dig. Ejere af disse biler/motorer har måske andre og bedre indput til dig?

Held og lykke med købet/køretøjet.




Index
30669: sv: sv: Køb af bil (09-01-2006 14:06:02) (svar på 30662)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Min erfaring med biler, der har kørt rigtig mange kilometer er at de som regel har fået regelmæssig service. Det er som hovedregel pendlere eller rejsende, som er afhængige af at bilen kan køre, og derfor ikke sjofler den så meget som mange småtursbilister.
Min kone kører pt 150 km om dagen i en Mondeo diesel med 440.000 km på klokken uden mislyde, olie-vandforbrug eller andre vederstyggeligheder og 16-17 km/l diesel. Det er ikke altid man skal frygte de mange kilometer.
mvh
Knud