tilbage

Land Rover Forum  

Index
30910: olie i luftfilter (16-01-2006 10:53:16)
Carsten J. Nissen #7105, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.92.63.134)
Luftfilteret i min "90" 2.5 n/a fra 84 er tilsølet i olie og der løber meget olie ud fra hullet i luftfilterhuset. Er det tid til nyt filter ?
Index
30911: sv: olie i luftfilter (16-01-2006 11:04:07) (svar på 30910)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Carsten

Næh....det er tid til en ny motor.
Meget olie i luftfilterhuset tyder på underkompression = slidt eller defekt motor.
Prøv at trække oliepinden mens motoren kører. Er du rigtig (u)heldig vil olien lave en stribe på venstre forskærm.

...men ellers har du ret..et nyt filter er nok ingen skade til.

vh Claus
Index
30912: sv: sv: olie i luftfilter (16-01-2006 11:19:51) (svar på 30911)
Carsten J. Nissen #7105, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.92.63.134)
Hej Claus

Uha... Løb ud og startede bilen. Der kommer ikke olie op når jeg trækker oliepinden. Motoren skulle efter sælgers udsagn kun have kørt ca. 20.000 plus mine ca. 20.000.

vh
Carsten
Index
30913: sv: sv: sv: olie i luftfilter (16-01-2006 11:55:29) (svar på 30912)
Carsten J. Nissen #7105, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.92.63.134)
Efter lidt tid i tomgang bobler der olie op fra hullet. Må vist hellere få bilen på værksted...
Index
30915: sv: sv: sv: sv: olie i luftfilter (16-01-2006 13:25:48) (svar på 30913)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.215.2)
Hej Carsten, rolig nu! Hvor længe er det siden, du sidst har set til oliefilteret/skiftet det? Det er ret almindeligt, at 2,5 n/a og 2,5 TD smider olie ind på oliefilteret; bruger motoren olie (mere end en liter pr. 1000 km), mangler bilen trækkraft?. Prøv at skifte filter, rens al olie væk fra indsugning m.m og kør så en 14 dage. Kig efter igen, hvis der så er meget olie på filtret, kan Claus godt have ret...

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
30920: sv: sv: sv: sv: sv: olie i luftfilter (16-01-2006 16:24:37) (svar på 30915)
Carsten J. Nissen #7105, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.92.63.134)
Hej Jørgen,Claus m.fl.

Jeg følger først Jørgens råd mht. skift og rengøring. Bilen synes umiddelbart ikke at have mistet trækkraft og har hidtil brugt under 1L/1000km.
Index
30916: sv: olie i luftfilter (16-01-2006 13:57:18) (svar på 30910)
B.enevoldsen 0811 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.230.178)
Hej Karsten.500km på en lL er også godt på en gammel mortor??,tag slangen fra udluftningen og før den ned langs siden af motoren,eventuelt ny længere slange, så får du ikke olie i filtret.
Index
30917: sv: sv: olie i luftfilter (16-01-2006 15:01:27) (svar på 30916)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hvis motoren kun har gået 20.000 + 20.000 kan man vel ikke kalde det "en gammel motor". Hvis der bobler olie op af oliepindsrøret i tomgang på en motor der kun har gået 40k er der oftest noget galt f.eks. en knækket ring... er du ikke enig i det?

mvh
Claus
Index
30919: sv: sv: sv: olie i luftfilter (16-01-2006 16:19:16) (svar på 30917)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.239.114)
I en bil fra 1984 er 40.000 km ialt heller ikke meget!

Har den stået stille længe? Kan det være derfor?

LR hilsen
Index
30921: sv: sv: sv: sv: olie i luftfilter (16-01-2006 16:26:18) (svar på 30919)
Carsten J. Nissen #7105, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.92.63.134)
Den har ikke stået stille.. motoren er udskiftet

vh
Carsten
Index
30931: sv: sv: sv: olie i luftfilter (16-01-2006 19:56:18) (svar på 30917)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.81.64)
Hej Claus gamle dreng.Jeg kan kun være enig med dig i det synspunkt,men når folk skriver nyrenoveret kan det være hvad somhelst hvis den ikke er boret og det fremgik jo ikke af spørgsmålet.Med venlig hilsen.
Index
30918: sv: sv: olie i luftfilter (16-01-2006 15:15:18) (svar på 30916)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.81.82)
Hvis man fører slangen ned langs motoren, får man olie i indkørslen i stedet for i luftfilteret.

Jeg har haft LR i ca. 30 år så jeg ved godt at man for alvor har et problem hvis ikke er oliespild overhovedet, for så er der ikke mere olie på hver her eller der, men spildet kan med lidt held minimeres.

Jeg har før ført udluftningsslangen over i en plastikdunk, og fra dunken vidre til luftfiltret, lav lidt højdeforskel på indgangs og udgangsslangen, så den ikke kan puste fra det ene hul over i det andet, så fanger du mest olie i dunken, der så tømmes efter behov, på denne måde spare du på luftfilteret, og har helt styr på hvor slemt det bliver.

Per
Index
30967: sv: sv: sv: olie i luftfilter (17-01-2006 18:02:28) (svar på 30918)
brian jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
hejsa ,
jeg mener at den bedste løsning er at bore "ånderøret" ind i indsugnings-manifolden , så er man ude at der kommer olie i luftfiltret og at der ligger en "sø" af olie under bilen,når den har stået og gået i tomgang
mvh brian J
Index
30976: sv: olie i luftfilter (17-01-2006 20:50:44) (svar på 30910)
Lars Helmersen #6748, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.152.243)
Hej Carsten
Min 2,5 TD fra 87 havde lignende problem.
Her var røret ført ned i venstre ramme (rustbeskyttelse)
men efter en længere tur (Luxemburg non-stop) kom der olie udbagerst i rammen.
Det viste siag at min ventil dæksel pakning var defekt og dette medførte en form for undertryk / overtryk i metoren som medførte stor oliespild.
Nu er den pakning skiftet og vi har været en tur til Barcelona og hjem med et olieforbrug på ca. 1 tiler pr. 1500-2000 km
Held og lykke
Lars H.
110" 2,5TD
Index
30980: sv: olie i luftfilter (17-01-2006 21:46:59) (svar på 30910)
Lars Skovdal Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.72.129.183)
Hej karsten

Jeg har haft lige det samme problem med min 2.5 td motor fra 87.
Jeg købte bilen fra glaad i kalundborg. Fik kviteringer med der viste nyrenoveret motor. Opdagede hurtigt voldsomt oliesvineri ved luftfilteret. Førte slangen ned langs motoren og fik en masse olie i indkørslen. Fik kørt 35.000 km hvor det blev værer og værer(der kom også en masse damp ud af slangen)Hev tilsidst toppen af og kunne se at det var toppakningen der var gået. Ved renoveringen hos Glaad havde de vist "glemt" at plane toppen inden de samlede skidtet. Fik toppen planet og samlet skidtet igen og så var problemet løst.
Jeg fik en helt anden bil efter dette.
Så hav det med i dine overvejelser.