tilbage

Land Rover Forum  

Index
30866: For lidt varme i en 90" td5 årg. 2000 (15-01-2006 10:34:18)
Keld Harbo #5555, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.90.25.42)
Min td5'er fra 2000 giver ikke meget varme fra sig, hvorfor jeg har fået monteret en "dypkoger" for at forvarme motoren. Det virker nogenlunde og der kommer hurtigere varme, men den varme luft i kabinen er stadig ikke rigtigt varm. Mig bekendt er der ikke nogen thermostat i en td5'er, der kan være defekt. Kan det have noget med vandpumpen at gøre? Jeg er kommet fremt til, at vandpumpen måske burde slå fra (med et eller andet viskoseprincip) ved en bestemt temperatur, og at min vandpumpe måske er defekt og kører hele tiden, så der ikke afgives så meget varme til kabineopvarmning. Kan nogen hjælpe mig med at få varmen igen (i dag kører jeg 30 km før jeg overhovedet tager handskerne af....).
mvh
Keld Harbo
Index
30870: sv: For lidt varme i en 90" td5 årg. 2000 (15-01-2006 14:56:55) (svar på 30866)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.32.254)
Hej Keld.
Din vandpumpe skulle gerne kører rundt hele tiden! En viskosekobling sidder på kølevingen til køleren som er fast monteret på vandpumpen!(er ikke klar over om der sidder en elektrisk motor på en TD5`er!) Det du beskriver lyder meget sandsynligt som termostaten der er defekt (der skal altid være en termostat på en motor!!!) Så prøv at skifte den og du skulle meget gerne få masser af varme i bilen igen!!!

Med frysende 88`er hilsner
Rasmus Hintze

P.s. dypkogeren er en rigtig god ide, så motoren ikke bliver udsat for unødvendigt slid ved koldstart...
Index
30873: sv: sv: For lidt varme i en 90" td5 årg. 2000 (15-01-2006 16:11:08) (svar på 30870)
Keld Harbo (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.90.25.42)
Hej Rasmus
Tak for dit svar, som jeg vil arbejde videre med. M.h.t. termostaten har jeg kigget i den originale LR manual for at finde den og i alle andre motorer end td5 er der angivet en termostat, men altså IKKE i en td5 motor. Der findes derimod en temperatur-sensor (lille, elektr(on)isk tingest!)øverst ved motorblokken, som måske har samme funktion som en termostat. Jeg er ikke mekaniker, så det er lidt vanskeligt at beskrive, men forhåbentligt til at forstå.
mvh
Keld Harbo
Index
30875: sv: sv: sv: For lidt varme i en 90" td5 årg. 2000 (15-01-2006 16:23:45) (svar på 30873)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.253)
Er der tilstrækkelig med vand på kølesystemet ? Hvis ikke, vil det tage meget lang tid, før vandet har udvidet sig så meget pga. temperaturstigningen, at det kan bidrage til kabineopvarmningen !
Index
30877: sv: sv: sv: sv: For lidt varme i en 90" td5 årg. 2000 (15-01-2006 16:37:09) (svar på 30875)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.253)
http://www.web-rover.co.uk/nav.php?p=td5kb/techcool fortæller, hvor thermostaten sidder monteret...

www.web-rover.co.uk er en privat hjemmeside med masser af gode links...
Index
30885: sv: For lidt varme i en 90" td5 årg. 2000 (15-01-2006 17:23:11) (svar på 30866)
Mads Winther Hansen #6777, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.121.237)
godaften keld.
Mine forældre har lignende problem i deres td5'er. I den er det er dog kablerne til spjældene på varmeapperatet der skrider og derfor ikke aktiverer spjældene ordentligt=ingen varme til kabinen. Det tager ikke lang tid lige at kontrollere ihverfald.

Håber det hjælper i denne kolde tid hilsen Mads
Index
30903: sv: sv: For lidt varme i en 90" td5 årg. 2000 (15-01-2006 23:10:28) (svar på 30885)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Halløjsa - jeg havde samme problem på min TD5 fra 2000 da jeg overtog den i marts. Listerne i spjældene var møre, så der susede kold luft ind i kabinen. Ydermere kom der ikke meget varme fra blæseren. Box kiggede på det, og rigtigt nok var det, som Mads beskriver, wirerne til spjældene der ikke virkede ordentlig. De fik ved lidt hiv og sving det til at køre næsten optimalt. Problemet er at man skal fjerne hele instrumentpanelet mm for at nå ind til wiren, og betaler man værkstedstimer, koster det kassen.

Håber det er til hjælp.
Index
30949: sv: sv: sv: For lidt varme i en 90" td5 årg. 2000 (17-01-2006 10:24:05) (svar på 30903)
Steen Pedersen #6930, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.117.177)
Hej

Jeg har samme problem med en 90" TD5 fra 2004. Nu har jeg fået installeret oliefyr, og det giver en god varm motor at starte op på. Men varme i kabinen det kniber det sgu med stadigvæk. Den er varm, men ikke rigtig varm. Så mon ikke bare det skal være i sådan en højbenet bil.
Uanset hvad, (også prisen) kan jeg godt anbefale oliefyr.

Hilsen steen
Index
30951: sv: sv: sv: sv: For lidt varme i en 90" td5 årg. 2000 (17-01-2006 11:34:46) (svar på 30949)
Kenneth Dietz #5376, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.163.242.138)
Hej Jeg har haft samme problem med min 2002 90” Td5,
Jeg fik monteret oliefyr og en termostat til fyret så det tænder når udeluften er under 7 gr. Og køre med som vedligeholdelsevarmer .
Jeg opdaget at bilen var for tæt, blæseren kunde komme af med luften
Det løste jeg ved at monter 2 stk. originale ventiler bagerst i taget ( se billede ) så nu er den varm og den dugger ikke i regnvejr.

Med varme hilsner Kenneth
Index
30952: sv: sv: sv: sv: sv: For lidt varme i en 90" td5 årg. 2000 (17-01-2006 11:42:59) (svar på 30951)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Hej Kenneth

Spændende indlæg du har her ...

En LandRover der er for tæt ????????!!!?!?!?!?!

Hvordan kan det lade sig gøre? Det problem har jeg absolut ikke! Men det kan jo være du har nogle fif til at nå dertil? ;-) Ikke engang min Disco har det sådan, vandet fosser ind af tagvinduerne og lign. når det regner!

Martin ;-)
Index
30953: sv: sv: sv: sv: sv: sv: For lidt varme i en 90" td5 årg. 2000 (17-01-2006 12:01:36) (svar på 30952)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.239.114)
Verdens første tætte Defender er fundet. Tillykke til Kenneth. Og lidt misundelig har man vel lov at være.
Varme - det er noget man har eller ikke har.

LR hilsen
Index
30954: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: For lidt varme i en 90" td5 årg. 2000 (17-01-2006 12:29:57) (svar på 30953)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.49)
Nu er vi vist kommet ind i spøg og skjæmt afdelingen!

For ikke at nogen skal drage forkerte konklusioner af denne muntre ordveksling om tæt/utæt LR og for den sags skyld også RRC, vil jeg lige indskyde følgende:

Min RRC fra 1987 var voldsomt utæt for vand, inden jeg fik repareret et betragteligt stor rusthul. Dette hul tillod vand i betydelige mængder at komme ind i vognen, men kunne slet ikke trække nok luft ud af kabinen, til at luftskiftet blev OK.
Jeg måtte altid have en trækrude i varekassen lidt på klem for ikke at hele kabinen blev indhyllet i dug.
Jeg kører stadig med en smule åbning på sideruden, for at få luftskifte og hevet fugt ud, og få optimal luftgennemgang i det rudimentære varmeapparat.
Paradoksalt nok får man bedre varme i kabinen med et lidt åbent vindue, blot det er i læsiden. Imponerende bliver det aldrig.

mvh
#3283 Knud
Index
30955: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: For lidt varme i en 90" td5 årg. 2000 (17-01-2006 14:12:39) (svar på 30954)
Kenneth Dietz #5376, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.163.242.138)
Hej Martin og Søren
Jeg skrev ikke at den var tæt men at hullet hvor luften kommer ind er stører end der hvor det skal ud
Det kender man jo fra nogle mennesker og så ophober det sig ;-)

Mvh Kenneth
Index
30994: sv: sv: sv: sv: sv: For lidt varme i en 90" td5 årg. 2000 (18-01-2006 12:06:05) (svar på 30951)
Steen Pedersen #6930, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.117.177)
Hej Kenneth

Rigtig god ide. Orginale ventiler, hvad er det, og hvor får man dem ?
Jeg vil straks få det lavet.

Steen
Index
31105: sv: sv: sv: sv: sv: sv: For lidt varme i en 90" td5 årg. 2000 (21-01-2006 15:46:55) (svar på 30994)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Dette lyder jo som et fantastisk tricks. Jeg vil straks forsøge at sætte de bagerste skyderuder i bussen lidt på klem for at se om det sætter mere skub i varmeblæseren. Der bliver rigelig varmt oppe foran i hele instrument panelet samt aircon kassen, men der er lissom slet ikke fart på blæseren.
Jeg vender frygteligt tilbage hvis de virker.